arrow_backTerug naar 4 B2B trends voor 2021

3.2 Zorg voor beleving

Bij het aanbieden van content in de verschillende fases van de customer journey, is het steeds belangrijker om voor beleving te zorgen. Probeer om in plaats van het standaard, platte content aan te bieden, te kiezen voor content met een stukje beleving zoals de zojuist kort besproken animated infographics, audiobooks en podcasts, en video.

Animated infographic

Wil je een infographic ontwerpen en aanbieden? Kies dan voor een animated infographic in plaats van een standaard infographic. Kortom, kies voor een infographic waarin diverse elementen bewegen om voor een wow-factor bij de shopper te zorgen.  

Audiobooks

Er is nog steeds niets mis met het aanbieden van e-books. Echter verschuift de trend steeds meer van e-book naar audiobook. Tegenwoordig heeft iedereen een (draagbare) box om geluid mee af te spelen, en brengen mensen steeds meer tijd door in hun auto. Het is dan ook niet verbazend dat audiobooks trending zijn. Bied je een audiobook aan, dan kan de aanvrager tijdens het luisteren naar dit audiobook (in tegenstelling tot tijdens het lezen van een e-book) andere taken uitvoeren. Denk aan het uitvoeren van werkzaamheden voor zijn bedrijf of rijden in zijn auto.

Podcasts

Behalve in het B2C segment, blijft ook in het B2B segment het aantal podcasts groeien. Populaire muziekplatforms zoals Apple Music en Spotify blijven allerlei soorten podcasts aanbieden, en het aantal mensen dat dagelijks of regelmatig naar podcasts luistert, neemt nog altijd toe.

 

Voor de B2B branche bieden podcasts dan ook een fantastische mogelijkheid tot samenwerking, of het nu gaat om interviews met belangrijke experts uit jouw branche, of om interne expertise uit jouw bedrijf: het aanbieden van podcasts is waardevol. Ook hierbij geldt het voordeel dat de luisteraar tijdens het beluisteren van de podcasts andere taken kan uitvoeren.

Video

Onderzoek van Google heeft aangetoond dat 70% van de B2B kopers video's bekijkt tijdens het aankooptraject. Een statistiek die je niet kunt negeren en die het belang van het inzetten van video’s aanstipt. Maar het belang van video in de contentmarketingstrategie wordt ook benadrukt door ander onderzoek, waaruit bleek dat 53% van de technische B2B kopers video content het nuttigst vond tijdens de oriëntatie- en overwegingsfase.

 

Middels video kun je op een vermakelijke manier in enkele minuten antwoord geven op vragen van shoppers en uitleg geven over jouw product of dienst. Voor een grote groep shoppers is het bekijken van zo’n video aantrekkelijker dan het lezen van tekst, dus doe hier je voordeel mee.

3.4 Gepersonaliseerde content

Bij het aanbieden van welke content dan ook geldt dat personalisatie niet mag worden vergeten. Personalisatie maakt namelijk het contact tussen bedrijf en klanten menselijk. Of het nu gaat om een persoonlijke e-mail, een website die perfect is afgestemd op de betreffende klant, of een gepersonaliseerde chat. Houd bij het aanbieden van content dan ook altijd in je achterhoofd ‘hoe gepersonaliseerder, hoe beter’.

Voorbeeld:

Stel, jouw bedrijf biedt diensten aan voor twee branches: de automotive-industrie en de financiële sector. Je hebt per branche specifieke content ontwikkeld zoals blogs, video’s en audiobooks. Wanneer je deze content op een slimme manier personaliseert, krijgt een shopper die werkzaam is in de automotive automatisch de content te zien die is ontwikkeld voor de automotive en dus interessant is. Stel je eens voor dat deze shopper niét de automotive gerelateerde content voorgeschoteld kreeg, maar de content die je hebt ontwikkeld voor de financiële sector? De kans is groot dat deze shopper jouw bedrijf vanaf dat moment afschrijft en bij de concurrent terecht komt.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring