arrow_backTerug naar E-book webwinkel beginnen 2021

9. Maak gebruik van internetmarketing

Als je webwinkel eenmaal staat, is het tijd om naamsbekendheid te genereren. Dit kun je via internetmarketing op verschillende manieren bereiken.

webwinkel beginnen e-book

9.1 Google Analytics

Installeer Google Analytics op je site, dat is het gratis programma van Google waarmee je inzicht krijgt in de statistieken van je website. Met Google Analytics kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen, welke pagina’s zij het meest bekijken, maar ook hoe lang ze in je webshop blijven en waar ze eventueel afhaken. Die informatie helpt je om je webshop continu te verbeteren en het voor je klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken.

9.2 Google Ads

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Met advertenties op Google maak je je webshop zichtbaar op het moment dat mensen zoeken naar een product of dienst uit jouw assortiment. Je kunt deze advertenties zelf maken in Google Ads. Je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt en naar je site wordt geleid. Dit wordt Cost Per Click (CPC) genoemd. Het voordeel van Google Ads is dat je vooraf een budget kunt instellen. Wanneer dit budget bereikt is, wordt de advertentie automatisch uitgeschakeld. De advertentie wordt zichtbaar in Google boven de zoekresultaten. Je geeft zelf aan bij welke zoekwoorden van Googlegebruikers je advertentie moet verschijnen. Zorg dus dat je relevante zoekwoorden gebruikt en dat de tekst in je advertentie hier goed op aansluit.

9.3 Vergelijkingssites

Vergelijkingssites zijn websites die producten van verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Door je aan te melden bij diverse vergelijkingssites is je webwinkel voor potentiële klanten beter vindbaar. Het is een gegeven dat bezoekers die vergelijkingssites raadplegen erg koopgericht zijn. Ze zitten in de laatste stap van een aankoopproces, ze weten vaak al wat ze willen aanschaffen en zijn alleen nog op zoek naar de juiste aanbieder. Voorbeelden van vergelijkingssites zijn: Beslist.nl,  Tweakers, Google Shopping en Kieskeurig.

9.4 Klantbeoordelingen

Er zijn twee soorten reviews: productreviews en webshopbeoordelingen. Productreviews gaan over één product, en webshopbeoordelingen zijn beoordelingen over je gehele webshop. Goede reviews wekken vertrouwen en werken conversieverhogend. Er zijn diverse programma’s die helpen om automatisch een beoordeling aan je klant te vragen, waardoor het verzamelen van reviews niet te veel tijd hoeft te kosten. Voorbeelden van reviewpartijen zijn The Feedback Company en KiyOh.

9.5 Keurmerken

Om de betrouwbaarheid van je webshop te vergroten, kun je je aansluiten bij een keurmerk. Je klant vindt dit belangrijk omdat het aangeeft dat je betrouwbaar en eerlijk zaken wilt doen. Het voordeel is ook dat keurmerken vaak een onafhankelijke geschillenregeling of klachtenprocedure kennen. Dat is voor sommige kopers een reden om bij webshops te kopen met een keurmerk. Bekende keurmerken voor webwinkels zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. De statistieken geven waardvolle inzichten

9.6 Social media

Dat social media belangrijk is voor de promotie van je webwinkel, is bekend. Het is een goede manier om aan je naamsbekendheid te werken en in contact te komen met je doelgroep. Welk social mediakanaal je moet kiezen, is aan jou. Als je precies weet wie je klanten zijn, weet je waarschijnlijk ook heel goed op welk social mediakanaal ze de meeste tijd doorbrengen. Het spreekt voor zich dat je op die kanalen de beste resultaten boekt.

9.6.1 Social media strategie

Wanneer je social media inzet, is het belangrijk vooraf te bepalen wat je er precies mee wilt bereiken. Wil je alleen meer naamsbekendheid krijgen? Of zo snel mogelijk meer leads genereren voor je webshop? Als je weet wat je wilt bereiken, kun je het rendement van al je inspanningen op social media beter meten.

9.6.2 Plaats relevante content

Door het plaatsen van interessante berichten, creëer je interactie met je volgers. Denk hierbij aan relevante berichten, video’s, foto’s of nieuwtjes. Heb je veel kennis over je producten of diensten, dan biedt social media de uitgelezen kans om je te profileren als de expert in je branche. Wil je meer conversie? Dan biedt social media ook volop mogelijkheden om heel gericht en tegen relatief lage kosten te adverteren.

9.6.3 Monitoren en bijsturen

De laatste stap is het monitoren van je social media resultaten. Heb je je doelstellingen behaald of moet je hier nog extra stappen voor zetten? In de statistieken van Google Analytics kun je precies zien hoeveel bezoekers via social media naar je site zijn gekomen en of er conversie heeft plaatsgevonden. Door alles wat er gebeurt goed te monitoren, leer je steeds beter in te spelen op de vragen en behoeften van je doelgroep.

Tip: Ook de statistieken van de social media die je gebruikt, bijvoorbeeld je bedrijfspagina op Facebook, geven waardevolle inzichten. Op social media test je snel wat je klanten wel of niet leuk vinden. Gebruik dit als gratis marktonderzoek.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring