8 tips voor de betrouwbaarheid van jouw webshop

25-07-2019

door Eva Rouwenhorst

Vertrouwen is één van de belangrijkste factoren bij de conversie van een webshop. Als een klant jouw webshop niet vertrouwt, zal hij jouw shop snel verlaten en een andere webshop bezoeken die dezelfde of soortgelijke producten aanbiedt. Het is geen geheim dat vertrouwen op verschillende punten op jouw webshop moet worden gecreëerd, en dat je anders een kans verspilt om jouw klant te converteren.  In deze blog bespreken we enkele belangrijke manieren om de vertrouwensrelatie met jouw klanten te bevorderen, zodat ze geen twijfel hebben over of het verstandig is om juist bij jou een aankoop te doen.

Welke fases in het shoppingproces bespreken we in deze blog?

·         De ontdekkingsfase

·         De zoekfase

·         De afrekenfase

De ontdekkingsfase

Wanneer een klant voor het eerst jouw webshop ontdekt, moet je laten zien dat je betrouwbaar bent. Niet iedereen doet zomaar een aankoop bij een webshop waarmee ze niet bekend zijn, en deze eerste kans om het vertrouwen van jouw klant te winnen maakt het verschil tussen enkel een bezoek aan jouw webshop en het daadwerkelijk doen van een aankoop.

Een goede homepage kan hierbij helpen: natuurlijk is de werking hiervan net zo belangrijk als het design, dus zorg ervoor dat de homepage aantrekkelijk is en dat klanten eenvoudig kunnen navigeren. Er zijn ook kleine dingen die je in jouw communicatie of op jouw webshop kunt vermelden om jouw klanten te laten zien dat anderen bij je hebben besteld en een goede aankoopervaring hadden. Hier zijn een paar tips om direct vertrouwen te winnen:

1. Laat cijfers zien

Laat zien hoeveel bestellingen er al bij jouw shop zijn gedaan of hoeveel klanten een aankoop hebben gedaan. Als je nog niet veel bestellingen hebt, wacht dan even met het plaatsen van de aantallen totdat jouw verkoop goed op gang is gekomen. En er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om te laten zien dat je betrouwbaar bent.

2. Contactinformatie

Als je echt wilt dat klanten je vertrouwen vanaf de eerste pagina van jouw webshop waarop ze terechtkomen, zorg je ervoor dat een van de eerste dingen die zij zien, contactinformatie is. Benoem de verschillende manieren waarop kanten contact met je kunnen opnemen duidelijk: telefoon, e-mail, social media, chat et cetera. Wees geloofwaardig en plaats bijvoorbeeld ook de tijden waarop je te bereiken bent, zodat klanten niet worden teleurgesteld wanneer ze je onverhoopt niet kunnen bereiken.

3. Veiligheid

Gebruik een geldige en duidelijke domeinnaam die beveiligd is. Je wilt jouw klanten laten zien dat je hun privacy en informatiebeveiliging serieus neemt. Bij CCV Shop maak je standaard gebruik van een Basic SSL certificaat. Alle pagina's binnen jouw webshop zijn daardoor HTTPS beveiligd op jouw eigen domeinnaam. Dit certificaat staat met certificaten van andere webshopeigenaren op één IP-adres. Je kunt zelf bepalen of je een extra uitbreiding op jouw SSL certificaat wilt. Wanneer je hiervoor kiest, staat jouw certificaat op een eigen IP-adres. Jouw pagina's worden dan nog beter gewaardeerd en scoren hoger in de zoekresultaten omdat Google jouw webshop ziet als eigen entiteit. Ook voor klanten laat dit zien dat jouw webshop uitermate goed is beveiligd.

De zoekfase

Zodra de klant heeft besloten om jouw producten te bekijken, is dit jouw tweede kans om te laten zien dat jouw webshop betrouwbaar is. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om binnen no time vertrouwen te kweken tijdens het browsen:

4. Wees consistent

Zorg ervoor dat de informatie die je toont op de homepage ook zichtbaar is op alle individuele productpagina’s. Denk aan contactinformatie, logo’s van keurmerken, live chat optie etc. Gebruik hoogwaardige foto’s van jouw producten en zorg voor consistentie. Gebruik bijvoorbeeld niet voor het ene product een witte achtergrond en voor het andere een zwarte. Zorg dat er één lijn in zit om ervoor te zorgen dat jouw webshop er uniform en clean uitziet.

5. Reviews

Zet beoordelingen van klanten duidelijke op jouw webshop. Je wilt dat jouw klanten kunnen zien dat anderen iets bij je hebben gekocht en hierover tevreden zijn. Productrecensies en foto's van jouw producten helpen nieuwe bezoekers jouw webshop te vertrouwen.

6. Persoonlijke touch

Wanneer je bijvoorbeeld een blog plaatst of een over ons pagina toevoegt aan jouw webshop, geef je jouw webshop hiermee een persoonlijke touch. Dit menselijke aspect zorgt ervoor dat klanten weten dat ze jouw webshop kunnen vertrouwen. Vermijd daarnaast het gebruik van stockfoto’s. Het is veel beter om een echte foto van jezelf en jouw eventuele medewerkers te plaatsen.  

7. Beleid

Zorg ervoor dat jouw verzend- en retourbeleid zichtbaar is en gemakkelijk is te vinden. Een belangrijke sleutel tot het opbouwen van klantvertrouwen is de mogelijkheid om een product te ruilen of retourneren.

De afrekenfase

Jouw bezoeker is inmiddels niet meer enkel een bezoeker maar ook een potentiële koper. Het daadwerkelijke aankoopproces is het deel dat het meest telt, omdat een klein obstakel in dit proces de klant ervan kan weerhouden de aankoop af te maken. Hoe behoud je het rees opgebouwde vertrouwen bij jouw klant?

8. Winkelwageninformatie

Geef jouw klant alle benodigde informatie in het winkelwagentje, zoals leveringsinformatie, het aantal producten dat de klant bestelt (om fouten te voorkomen), contactgegevens, enz. Zorg er ook voor dat je diverse betaalmethoden aanbiedt zodat de klant zelf zijn of haar favoriete betaalmethode kan kiezen.

 

Het opbouwen van klantenvertrouwen is een voortdurende strijd: het eindigt niet wanneer jouw product(en) bij de klant zijn bezorgd. Je moet erop voorbereid zijn om te doen wat je hebt beloofd te doen wanneer het bijvoorbeeld gaat om het retourbeleid. Dit is de factor die ervoor zorgt dat

jouw klanten na de eerste aankoop terugkomen en waardoor je klantenloyaliteit opbouwt. Als je deze tips opvolgt, zou het geen enkel probleem moeten zijn om een ​goede relatie met jouw klanten op te bouwen en te bewijzen dat jouw webshop betrouwbaar is.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord