Hoe haal jij het maximale uit jouw bestelsite?

20-05-2020

door Adonay Ghebremariam

De situatie omtrent Covid-19 heeft veel horeca ondernemers gedwongen om hun eetgelegenheid (tijdelijk) te sluiten. Daardoor zijn deze ondernemers gedwongen om creatief om te gaan met deze situatie, zodat zij deze periode uiteindelijk zo zorgeloos mogelijk door komen. CCV Shop denkt in deze periode graag met je mee en biedt de mogelijkheid om gratis een bestelsite met bezorg- en afhaalfunctie te starten, zonder commissiekosten.  In deze blog vertellen we je hoe je met jouw horeca onderneming optimaal gebruik kan maken van jouw bestelsite en hier het meeste uit haalt.

Gebruik alle functies van de bestelsite in jouw voordeel

De bezorg- en afhaalfunctie van CCV Shop is een veelzijdige tool die je op verschillende manieren optimaal kan inzetten. Zo kun je bijvoorbeeld selecteren op welke tijdstippen je jouw producten verzendt, zelf bezorgt en/of laat afhalen door klanten op de fysieke locatie van jouw eetgelegenheid. Bepaal zelf welke opties je wilt aanbieden voor jouw zaak. Heb je veel bezorgers in dienst? Dan is het wellicht realistisch om te allen tijde jouw producten aan te bieden voor bezorging. Heb je juist niet de capaciteit en lukt het niet om orders tijdig bij de klant te bezorgen? Kies er dan voor om grotendeels orders te laten afhalen door klanten. Dat mag immers nog steeds, zo lang klanten de maaltijd maar niet in jouw zaak nuttigen, maar meenemen naar huis.

Bekijk daarnaast ook goed welke producten je wilt aanbieden op jouw bestelsite. Het is niet vreemd als je niet jouw gehele menukaart kunt aanbieden in deze tijden, maar slechts een deel daarvan omdat je anders met in- en verkoop in de knoei komt en veel verse ingrediënten overhoudt als het aantal bestellingen van bepaalde gerechten tegenvalt. Selecteer bijvoorbeeld alleen producten die doorgaans veel omzet opleveren en zet de meest populaire producten bovenaan de pagina zodat de klant deze ook als eerst ziet. Ook kun je slim inspelen op het seizoen. Zo kun je nieuwe seizoenproducten, denk aan asperges, toevoegen aan jouw menu en jezelf op deze manier onderscheiden van concurrenten.

Laat klanten alleen relevante gegevens invullen

Om klanten zo gemakkelijk mogelijk te laten bestellen, moet het bestelproces natuurlijk goed ingesteld zijn. Dit doe je eenvoudig via de bezorg- en afhaalfunctie van CCV Shop. Wanneer een klant een bestelling afhaalt heb je bijvoorbeeld minder informatie, zoals adresgegevens, nodig dan wanneer er bezorgd moet worden. dat er bezorgt moet worden. Daarom kun je zelf bepalen welke gegevens je nodig hebt voor een bestelling. Door dit op de juiste manier in te stellen, vult de klant geen onnodige informatie in en kan de klant sneller door het bestelproces.

Bepaal jouw ordercapaciteit

Kan je maar een beperkt aantal orders aan in een bepaalde tijd? Met de bezorg- en afhaalfunctie van CCV Shop geef je makkelijk aan hoeveel orders je kunt verwerken in een bepaald tijdsslot. Daarnaast kun je ook bepalen vanaf welk bedrag het mogelijk is om een bestelling te plaatsten, zodat je kan voorkomen dat je niet enorm veel orders krijgt van slechts een paar euro waardoor het voor jou niet loont om deze te bezorgen. Wanneer het bestelbedrag van de klant gelijk is aan, of hoger is dan de minimumwaarde die je hebt ingesteld, worden de bestellingen geaccepteerd.  

 

Tot slot kun je ook aangeven hoe lang het verwerken van een gemiddelde order duurt. Op deze manier kan de klant eenvoudig inschatten wanneer hij zijn bestelling kan afhalen of wanneer deze ongeveer zal worden bezorgd.

Kies je eigen bezorg- en verzendopties

Naast afhalen is het voor jouw klanten dus ook mogelijk om bestellingen op een gewenst tijdstip te laten bezorgen of zelfs te laten verzenden. Je kunt door middel van postcodes zelf aangeven in welke regio’s je bezorgt en welke kosten je hiervoor rekent. Daarnaast kan je zelf ook de capaciteit instellen voor een bepaalde regio. Op deze manier zorg je ervoor dat je nooit overbelast wordt met orders en voorkom je aan de andere kant teleurstellingen bij jouw klanten.

Veilige betalen

Je kunt zelf instellen welke betaalmethodes je accepteert. Waar je bij een bestelling die bezorgd moet worden makkelijk betaalmethodes zoals iDEAL kan kiezen, kan er bij een bestelling die afgehaald wordt wellicht ook een pinbetaling of contact geld geaccepteerd worden. CCV Shop heeft een ruim aanbod aan betalingsmogelijkheden, waardoor jij kan voldoen aan de betalingswensen van jouw klanten.

Laat (potentiële) klanten weten dat het mogelijk is om online te bestellen!

Online marketing is tegenwoordig één van de belangrijkste soorten marketing om onder de aandacht te komen van potentiële klanten. Er zijn een aantal manieren waarop jij jouw bestelsite door middel van online marketing succesvol kan inzetten. We bespreken ze hier met je.

Lokale marketing

Via Google & Facebook is het mogelijk om in een bepaalde regio jouw advertenties te laten tonen. Dit kunnen zoekadvertenties zijn, maar ook advertenties in de vorm van een tekst in combinatie met een afbeelding. Door online marketing lokaal in te zetten, voorkom je onnodige uitgaven aan advertenties, en toon jij je advertenties alleen aan mensen die zich in de regio van jouw eetgelegenheid bevinden. Door jouw online marketing campagnes op deze manier in te zetten, kun jij het meeste halen uit een beperkt budget.

E-mailmarketing

Wellicht heb je al een klantenlijst met e-mailadressen. Gebruik deze dan om via een e-mailcampagne al deze klanten op de hoogte te brengen van jouw bestelsite. Door een link van deze bestelsite te plaatsen in deze mail, kunnen klanten direct een bestelling plaatsen en kunnen ze de link delen met vrienden of familie voor wie jouw eetgelegenheid ook interessant is. Je kunt in deze e-mail natuurlijk ook perfect een actie communiceren die gekoppeld is aan jouw bestelsite, zodat mensen extra getriggerd worden om een bestelling te plaatsen.

Tip: Beschik je zelf niet over een lijst me e-mailadressen van klanten? Neem contact op met andere lokale partners, bijvoorbeeld een MKB-netwerk, die over een relevant klantbestand beschikken en vraag of jouw bestelsite meegenomen kan worden in hun mailing.

Social media

Ook via social media is het mogelijk om mensen die geïnteresseerd zijn in jouw eetgelegenheid te informeren over jouw bestelsite. Onder deze volgers kunnen zich personen bevinden die niet woonachtig zijn in de regio waarop jij jou richt met het bezorgen van jouw producten. Dat kan natuurlijk ook gelden voor de mensen aan wie jij een mailing stuurt. Door deze mensen door middel van social media berichten op de hoogte te brengen van het bestaan van jouw bestelsite, kan je ze wellicht overtuigen om iets af te halen bij jou.

 

Daarnaast is social media een ideaal platform om berichten door volgers te laten delen met andere personen, waardoor er door middel van een ‘’sneeuwbaleffect’’ nog meer mensen op de hoogte zijn van jouw bestelsite. Plaats daarom regelmatig berichten op platformen zoals Facebook en Instagram en vraag volgers om deze berichten te delen.

Bevorder de loyaliteit van jouw klanten

Naast dat jij je kunt richten op het binnenhalen van nieuwe klanten, kun je het totaal aantal bestellingen ook verhogen door klanten nogmaals een bestelling te laten plaatsen op jouw bestelsite. Dit kan je onder andere proberen door middel van e-mailmarketing zoals hierboven beschreven staat. Ook kun je loyaliteitsprogramma’s instellen die ervoor zorgen dat klanten nogmaals terugkomen bij jou.

 

Een voorbeeld hiervan zijn kortingsbonnen die de klant een bepaalde korting geven wanneer ze een herhaalaankoop doen bij jouw eetgelegenheid. Van deze kortingsfunctie kun je gratis gebruikmaken binnen de software van CCV Shop en je kunt zelf kiezen op welke producten de korting van toepassing is. Daarnaast is het ook mogelijk om gratis een ambassadeursprogramma in te stellen, waarbij ambassadeurs een vergoeding krijgen voor de klanten die zij aanbrengen. Deze acties zijn perfect om te delen via social media.

 

Naast deze vormen van transactionele loyaliteit, kun jij met jouw eetgelegenheid ook inspelen op het gevoel van de klant. Door op een persoonlijke manier waardering te tonen en klanten te bedanken voor hun steun kan je een emotionele band opbouwen met de klant, wat ervoor kan zorgen dat deze klant op lange termijn regelmatig terug komt naar jouw zaak.

Tip: Stuur bij elke bestelling een kaartje mee waarin jij de klant vertelt hoeveel je hem of haar waardeert voor het plaatsen van een bestelling in deze periode.

Er zijn dus vele manieren waarop jij het succes van jouw bestelsite kunt bevorderen! Nog meer succes halen uit jouw bestelsite? Op 27 mei aanstaande om 14:00 uur geven we een webinar waarin we jou nog uitgebreider uitleggen hoe jij alles uit jouw bestelsite haalt! Schrijf je nu in en bouw het succes van jouw bestelsite nog verder uit!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord