10 effectieve manieren om een product te promoten

13-03-2019

door Eva Rouwenhorst

Je hebt bedacht welk product je wilt verkopen en hebt jouw webshop opgezet. En nu? Wanneer je eenmaal ‘up and running’ bent is het tijd om verkeer naar jouw webwinkel te genereren en voor verkopen te zorgen. Of het nu jouw eerste poging is om een verkoop te realiseren of dat jouw webshop al een tijdje draait, het is altijd goed om meer manieren te vinden om jouw producten te promoten. In deze blog bespreken we tien manieren die je kunt benutten om meer bekendheid en verkopen op jouw webshop te realiseren.

1. Cadeaugids

Wat doe je als je moeite hebt om een goed cadeau-idee te vinden? Als je bent zoals de meeste mensen, dan Google je naar 'ideeën voor kerstcadeautjes voor collega's' of 'unieke verjaardagscadeaus'. Vervolgens scroll je door de vele cadeaugidsen die in de zoekresultaten verschijnen.


Waarom staat jouw eigen product niet in deze geschenkgidsen? Ze bestaan voor zowat elke branche die je maar kunt bedenken. Bekijk de gidsen die op de eerste paar pagina's van Google staan en neem contact op met de maker(s) om te zien of ook jouw product hierin kan worden opgenomen. Ze kunnen namelijk voor veel verkeer naar jouw shop zorgen.


Vergeet niet dat je een goede reden moet hebben om met jouw product te worden opgenomen in zo’n gids. Als je jouw product hierin vermeldt, moet dit waarde toevoegen aan de auteur of redacteur van het bericht of de gids, dus zorg ervoor dat je aangeeft wat jouw product een onderscheidende of unieke toevoeging aan hun huidige lijst maakt.

2. E-mail marketing

E-mail is een van de meest consistente en effectieve kanalen voor het werven van nieuwe klanten. En hoewel het inzetten van kanalen zoals zoekmachines enige tijd in beslag kunnen nemen om organisch verkeer te genereren, kan e-mailmarketing meteen werken. Dat is waarom je e-mail zeker niet zou moeten overslaan om jouw winkel te promoten.


Het is niet nodig om al jouw tijd te besteden aan het schrijven en verzenden van e-mails. Maak het jezelf gemakkelijk door een verzameling geautomatiseerde e-mailcampagnes op te zetten die de verkoop stimuleren. Er zijn veel opties beschikbaar, zoals:


• Nieuwe abonnees e-mailen en hen een stimulans bieden om bij jou te shoppen.
• E-mailen van nieuwe klanten nadat ze een aankoop hebben gedaan om ze te bedanken voor hun aankoop en ze te triggeren om nóg een aankoop te doen.
• Bezoekers die hun winkelwagentje hebben verlaten e-mailen en hen eraan herinneren hun aankoop af te ronden.


Wil je meer weten over e-mailmarketing? Lees dan de gastblog die onze partner Lequal heeft geschreven.

3. Zorg voor publiciteit in de pers

Het krijgen van publiciteit is een geweldige manier om nieuwe klanten te bereiken en meer mensen jouw product(en) te laten ontdekken. Reguliere journalisten worden overspoeld met persberichten en input voor verhalen. Vergroot jouw kansen door je in plaats van op de pers, op bloggers te richten.


In plaats van persberichten te sturen naar bloggers, kun je beter een persoonlijke e-mail sturen naar ze en vragen of je ze één of meerdere producten uit jouw shop kunt toesturen. Je kunt bloggers targeten in jouw branche, kunt je focussen op productgerichte websites en op social media-beïnvloeders, zogenaamde influencers.

4. Pinterest

Pinterest is dé place to be als je online producten wilt kopen of verkopen. 93% van de actieve Pinterest gebruikers zegt dat ze Pinterest gebruikt om aankopen te plannen. Het is dan ook niet verrassend dat veel mensen Pinterest gebruiken om verlanglijstjes te maken. Dit maakt het een geweldige plek om producten te promoten, met name creatieve producten die op een mooie manier te fotograferen zijn.


Wat nog beter is, is dat posts op Pinterest, oftewel ‘pins’ over het algemeen een relatief lange tijd bekeken worden. Het is niet ongebruikelijk dat pins gedurende maanden worden bekeken nadat ze zijn gepost. Optimaliseer jouw pins door ze te plaatsen wanneer veel mensen online zijn (bijvoorbeeld in de avonduren), door de juiste zoekwoorden te gebruiken en boeiende foto’s te maken.


Je kunt pins gebruiken om nieuwe producten op de markt te brengen, maar ook om bijvoorbeeld tutorials te delen, een website of content te promoten. Kortom, alles wat je maar kunt bedenken. Op Pinterest kun je kiezen uit een groot aantal pin-indelingen, van statische afbeeldingen tot video's die automatisch worden afgespeeld. Wat je ook kiest, je

hebt slechts drie hoofdonderdelen nodig: een uitgelichte afbeelding of video, een beschrijving en een weblink.

5. Facebook Custom Audiences

Miljarden mensen zijn aanwezig op Facebook en als een advertentieplatform biedt Facebook zeer gerichte opties voor het uitvoeren van betaalde advertenties. Facebook Custom Audiences in het bijzonder is een handige manier om reclame te maken voor een product.


Met Facebook Custom Audiences kun je specifiek adverteren voor jouw websitebezoekers of e-mailabonnees. Deze advertenties zijn meestal erg effectief omdat je meer weet over wie je target en je jouw advertentie hierop kunt afstemmen.

6. Bloggers

Eén van de moeilijkste onderdelen van het starten van een nieuw bedrijf is het promoten van een product als je geen publiek hebt. Als je nog geen eigen community hebt opgebouwd, moet je vaak betalen om verkeer naar jouw website te leiden of om toegang te krijgen tot het publiek van iemand anders totdat je jouw eigen community hebt.

Blogger-bereik is een geweldige manier om aandacht op jouw product(en) te vestigen en het product onder de aandacht van geïnteresseerde kopers te krijgen. Vraag bloggers die enige vorm van bekendheid hebben om jouw product te proberen en online te beoordelen middels een blogartikel. Als de blogger een betrokken doelgroep heeft die op zijn of haar mening vertrouwt, kan dit veel verkeer en verkoop genereren.

7. Pop-up shops

Als jouw bedrijf online actief is, hoef je niet per se een fysieke winkel te openen om de voordelen van persoonlijk verkopen te krijgen. Je kunt in plaats daarvan proberen om jouw producten te verkopen via een pop-upwinkel. De kans is groot dat er in je stad een ongebruikte ruimte is waar je een week of zelfs maar een weekend jouw producten tentoon mag stellen voor de verkoop.


Door een pop-upwinkel te runnen of door jouw producten in een reeds bestaande pop-up shop uit te stallen, kun je exclusiviteit rond sommige van jouw producten creëren, dekking krijgen in lokale media, profiteren van seizoensgebonden aankopen, oude inventaris opmaken en persoonlijk met jouw klanten praten om meer over hen te leren.

8. Blogs

Bloggen zorgt voor meer verkeer naar jouw webshop omdat het goed is voor de SEO. Maar bloggen helpt niet alleen om de online zichtbaarheid van jouw shop te vergroten, maar het is ook de perfecte plek om verhalen te delen, contact te leggen met jouw klanten en vertrouwen en loyaliteit te creëren.


Misschien heb je een relatief kleine klantenkring waardoor je je niet genoodzaakt voelt om te bloggen omdat je denkt dat niemand dit zal lezen. Probeer van deze gedachte af te stappen. Niet bloggen gaat je namelijk in ieder geval niét helpen je publiek uit te breiden, dus het is het proberen waard. Bloggen helpt jouw shop op het gebied van SEO. Dit geldt vooral als je content creëert waarnaar mensen willen linken.


Meer weten over de voordelen van bloggen voor jouw webshop? Bekijk onze eerdere blog hierover.

9. Instagram

Instagram heeft meer dan 400 miljoen actieve gebruikers en de focus op het visuele is ideaal voor het promoten van producten. De helft van de 400 miljoen gebruikers bevindt zich elke dag op Instagram. Elk merk zou er dan ook goed aan doen om hun producten op dit sociale medium te delen.

Er zijn verschillende manieren om Instagram te gebruiken om jouw webwinkel te promoten. Je kunt mooie afbeeldingen van jouw producten delen, een stop-motionvideo van één van jouw producten in actie delen, een wedstrijd organiseren of contact maken met invloedrijke Instagram-accounts en hen vragen jouw product te delen.


Benieuwd hoe je aan de slag kunt met adverteren op Instagram? Check dan onze eerdere blog hierover.

10. YouTube

YouTube is een van 's werelds grootste zoekmachines geworden voor het vinden van nieuwe content. En nóg leuker, YouTube-video's kunnen ook worden getoond in traditionele zoekmachines zoals Google. Dit biedt een enorme mogelijkheid om meer verkeer naar jouw webshop te leiden. Je hoeft geen virale video te maken om resultaten op YouTube te krijgen. Je kunt je producten nog steeds promoten met interessante of nuttige video's. Veel mensen zoeken mogelijk al naar je producten of merk op YouTube. Door een merkkanaal te maken, met je eigen video's, kun je zelf de toon en inhoud van jouw verhaal bepalen

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord