5 effectieve manieren om de gemiddelde orderwaarde
in jouw webshop te verhogen

10-10-2018

door Eva Rouwenhorst

Je bent een webshop gestart en de verkoop van jouw producten loopt. Het kan zijn dat je na verloop van tijd iets opvalt: het orderbedrag van bijna alle bestellingen die in jouw webshop worden geplaatst is steeds ongeveer gelijk. Om hogere orderwaardes te krijgen, kun je klanten aanmoedigen om meer producten of duurdere producten (of allebei) te kopen in jouw webshop. Hoe kun je dit realiseren? In deze blog gaan we in op vijf verschillende manieren.

Wat is de gemiddelde orderwaarde?

De gemiddelde orderwaarde is het gemiddelde bedrag dat een klant per bestelling uitgeeft in jouw webshop. Dit bedrag kun je als volgt eenvoudig berekenen:


Totale omzet / aantal orders = gemiddelde orderwaarde


Een voorbeeld: als jouw webshop een totale opbrengst van €1.700,- had, verdeeld over 100 bestellingen, is de gemiddelde orderwaarde dus telwaarde €17,-. Dit betekent dat een klant gemiddeld €17,- uitgeeft aan een aankoop in jouw webshop.

Om jouw gemiddelde orderwaarde te verhogen, moet je klanten ervan overtuigen om meer producten of duurdere producten aan hun winkelwagentje toe te voegen. In deze blog delen we vijf praktische strategieën die kunnen helpen de gemiddelde orderwaarde in jouw webshop te verhogen.

Hoe verhoog je de gemiddelde orderwaarde?

1. Toon productaanbevelingen

Af en toe zijn klanten zo gefocust op het kopen van één specifiek product, dat ze niet rondkijken in jouw webshop naar andere producten. Dit leidt tot winkelwagens die niet goed gevuld zijn, met als gevolg een lage gemiddelde bestelwaarden.

Probeer productaanbevelingen toe te voegen aan jouw productpagina's om dit probleem aan te pakken. Door daarnaast populaire producten extra te laten opvallen op jouw webshop, of door producten te tonen die andere klanten hebben gekocht (en die een perfecte aanvulling zijn op wat er momenteel in de winkelwagen van de klant zit), kun je de gemiddelde bestelwaarde verhogen.

Natuurlijk hoef je jezelf niet te beperken tot het delen van reviews van anderen. Je kunt ook zelf aanbevelingen doen op basis van producten die jij anderen écht aanraadt, of juist producten waarvan je nog (te) veel voorraad hebt. Linksom of rechtsom is het tonen van productaanbevelingen een goede ma-nier om deze producten onder de aandacht te brengen

Apps uit de CCV Shop App Store voor productaanbevelingen:


Product Reviews

Met deze app kun je een klant per e-mail vragen om een review achter te laten bij een product dat ze hebben gekocht in jouw webshop. Deze review zal vervolgens bij het betreffende product worden getoond.

2. Cross-sell aanvullende producten

Net als bij de vorige strategie, heeft deze tip betrekking op het toevoegen van productsuggesties aan jouw productpagina. In dit geval kun je, in plaats van simpelweg andere producten aan te raden, producten kiezen die goed passen bij het product dat de klant in zijn winkelwagen heeft geplaatst, zoals accessoires of andere toevoegingen. Bijvoorbeeld een muis voor bij een laptop of batterijen voor bij een afstandsbediening.


Je kunt ook cross-sellen door een relatief willekeurig product als aanvullend product aan te bieden. Heb je mooie bedrukte waterflessen of bidons met het logo van jouw bedrijf? Dit product kun je te allen tijde als aanvullend product aanbieden. Met één muisklik kunnen klanten zo hun bestelwaarde verhogen.

Apps uit de CCV Shop App Store voor aanvullende producten:


Product koppelingen

Met deze app heb je de mogelijkheid om aan te geven welke relevante je bij een product wilt tonen. Deze producten vind je vervolgens terug bij de productweergave in jouw webshop.

3. Minimum orderbedrag instellen bij korting

Je kunt de gemiddelde orderwaarde ook verhogen door klanten ertoe aan te zetten een minimumbedrag uit te geven in jouw webshop. Dit kan een minimale bestelhoeveelheid zijn voor gratis verzending, of bijvoorbeeld het aanbieden van korting of een gratis geschenk. Geef bijvoorbeeld 15% korting op bestellingen van meer dan €75,- of een gratis t-shirt voor alle bestellingen van meer dan €100,-. Overweeg om een promotiebalk op jouw webshop te plaatsen om duidelijk te maken dat klanten gebruik kunnen maken van dit soort aanbiedingen.

Apps uit de CCV Shop App Store voor minimum orderbedrag bij kortingen:


Kortingsbonnen

Met de app Kortingsbonnen kun je zowel een vast bedrag of een percentage als korting geven. Ook heb je de mogelijkheid om kortingsbonnen voor jouw klanten aan te maken of een gratis levering aan te bieden.


ConversionsKit

Met deze app kun je effectie verkooppromoties op jouw webshop tonen. Laat speciale promoties zien aan verschillende soort bezoekers of target bezoekers precies op het moment dat ze je website willen verlaten. Maak de mooiste pop-ups, promoties en notificaties met het simpel te gebruiken drag'n drop systeem.

4. Doe aan custyomer loyalty

Als je op jouw webshop producten verkoopt die consumenten vaker nodig hebben, zoals scheerapparaten of scheerschuim, kun je overwegen een loyaliteitsprogramma in te stellen. Het creëren van een klantloyaliteitsprogramma is een retentiestrategie die jou helpt om jouw relaties met klanten uit te bouwen, waardoor klanten uiteindelijk worden aangemoedigd om opnieuw een aankoop te doen in jouw shop.

Loyaliteitsprogramma's kunnen ook helpen om de gemiddelde orderwaarde in jouw webshop te verhogen. Wanneer jouw klanten een prikkel krijgen om punten te verdienen met jouw loyaliteitsprogramma, kan de gemiddelde orderwaarde hierdoor aanzienlijk stijgen.

Apps uit de CCV Shop App Store voor loyaliteitsdoeleinden:


Spaarpunten systeem

Met het spaarpuntensysteem kunnen jouw klanten punten sparen voor kortingen op aankopen in jouw webwinkel. Bij een aankoop kan de klant het aantal punten zien dat hij spaart en hoeveel gespaarde punten hij in totaal al heeft verzameld. Vervolgens bepaalt de klant zelf wanneer hij de gespaarde punten verzilvert. Je bepaalt zelf de waarde van de punten en hoeveel punten de klant ontvangt per uitgegeven euro. Let op: om gebruik te kunnen maken van het spaarpuntensysteem, dien je het login systeem te activeren.

5. Productbundels

Als je wilt dat klanten meer artikelen kopen, kun je productbundels aanbieden die minder kosten dan wanneer dezelfde producten afzonderlijk worden gekocht.


Voorbeeld: een webshop bundelt bijvoorbeeld een fornuis met accessoires - de basisbenodigdheden om tijdens het kamperen een maaltijd te bereiden. Dit maakt het voor klanten eenvoudig en aantrekkelijk om alles wat ze nodig hebben in één keer te kopen. En als webshopeigenaar verkoop jij op deze manier meerdere producten in plaats van enkel het fornuis.

Apps uit de CCV Shop App Store voor productbundels:


Productbundels

Metde Productbundels app kun je meerdere producten tot een bundel maken. Je kunt de klant ook laten kiezen tussen verschillende bundels, bijv.: Bundel 1: paraplu + regenpak voor €30,-, bundel 2: paraplu + regenpak + regenlaarzen voor €45,-. Per bundel kun je kiezen voor een vaste prijs, of je kunt per product een kortingspercentage toevoegen.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord