5 tips om het aantal winkelwagenverlaters te verminderen

11-07-2018

door Eva Rouwenhorst

Iedere webwinkelier heeft te maken met bezoekers die producten in hun winkelwagen plaatsen maar deze vervolgens niet afrekenen. Deze klanten beginnen het aankoopproces, maar ronden dit niet af. Als het percentage klanten dat zijn winkelwagen verlaat hoog is, loop je vanzelfsprekend veel potentiële inkomsten mis. In dit blog geven we je een aantal tips waardoor je de conversie kunt verbeteren en het aantal winkelwagenverlaters kunt verminderen. Denk aan het voorkomen van onverwachte kosten voor de klant, en het bieden van een duidelijk check-out proces. Wanneer je door middel van deze tips een stijging in het conversiepercentage kunt realiseren omdat minder mensen de winkelwagen verlaten, is dat natuurlijk zeer welkom.

Tip 1: Voorkom onverwachte kosten

Volgens onderzoek verlaat meer dan de helft van de online shoppers hun winkelwagentje zonder een aankoop te hebben afgerond wanneer ze worden geconfronteerd met onverwachte kosten. Wellicht heb je dit zelf ook wel eens meegemaakt toen je een online aankoop wilde doen: je voegt het product van jouw keuze toe aan het winkelmandje op de betreffende webshop, en ziet dan dat er voor bepaalde zaken extra kosten worden berekend die niet werden getoond op de productpagina. Op dat moment besluit je de winkelwagen te verlaten zonder de aankoop af te ronden.

Een voorbeeld van dergelijke onverwachte kosten zijn verzendkosten. Online shoppers snappen als geen ander dat ze soms moeten betalen voor de levering van een product, maar wanneer de kosten onverwacht zijn, en pas in de laatste fase van het aankoopproces worden getoond, is dit vaak een reden om de winkelwagen te verlaten. Zorg er dus voor dat je de verzendkosten altijd duidelijk communiceert op je webshop, en dat deze niet pas zichtbaar zijn als de klant zijn winkelwagentje bekijkt.

Tip 2: Schep vertrouwen

Het is voor online shoppers soms moeilijk te zien welke webwinkel veilig en betrouwbaar is en welke niet. Consumenten zijn op zoek naar zekerheid en haken dan ook vaak af wanneer ze twijfelen aan de betrouwbaarheid van een webwinkel. Wanneer jouw webshop bijvoorbeeld een SSL verbinding of recensies en aanbevelingen heeft, verzeker je de klant hiermee van een bepaalde service en geef je klanten een teken van bevestiging.

SSL certificaat

SSL staat voor Secure Sockets Layer. Het is een technologie om een internetverbinding veilig te houden en (gevoelige) data te beschermen tussen twee systemen, om zo te voorkomen dat criminelen of andere kwaadwillenden deze informatie kunnen lezen of aanpassen. Alle informatie, zoals persoonsgegevens, die tijdens het online aankoopproces worden uitgewisseld op een met SSL beveiligde webshop, zijn vertrouwelijk en beschermd en zijn dus niet zichtbaar voor derden. Wanneer bezoekers van jouw shop zien dat deze SSL beveiligd is, te herkennen aan het gesloten slotje, de “https://” in de adresbalk en de groene kleur van de letters, geeft dit vertrouwen. Bezoekers weten op dat moment dat er veilig met hun persoonsgegevens wordt omgegaan, waardoor ze minder snel hun winkelwagen verlaten.

Recensies en aanbevelingen

Meer dan 85 procent van de potentiële klanten kijkt, voordat ze met je in zee gaan, naar de ervaringen van andere klanten. Je kunt natuurlijk op diverse manieren adverteren om zelf kenbaar te maken hoe goed jouw product of dienst is. Echter maken onafhankelijke reviews veel meer indruk dan een zelfgeschreven reclame-uiting. Wanneer potentiële klanten onafhankelijke reviews lezen, zorgt dat direct voor geloofwaardigheid en vertrouwen omdat je openheid van zaken geeft. Men is na het lezen van beoordelingen eerder geneigd om over te gaan op een aankoop en zal minder snel zijn winkelwagentje verlaten. Zorg er dus voor dat je de mogelijkheid tot het geven van recensies beschikbaar stelt.

Tip 3: Voeg Live Chat toe

Naast een faq-pagina waarop je algemene vragen van klanten beantwoord, kun je ook support bieden door middel van live chat. Met dit communicatiekanaal laat je zien dat je beschikbaar en dus behulpzaam bent, en kun je snel en efficiënt reageren op vragen van bezoekers. Bezoekers hoeven op deze manier geen extra stap te nemen om in contact te komen met jouw shop, zoals het sturen van een e-mail of het plegen van een telefoontje, maar hoeven enkel het chatvenster te openen en hun vraag te typen.

Ook wanneer ze reeds producten hebben toegevoegd aan hun winkelwagen en dus aankoopbereidheid zijn, kunnen ze via deze weg nog even snel een vraag stellen waarop ze direct een antwoord krijgen die eventuele twijfel wegneemt. Zou de klant op dat moment een mail moeten sturen of een contactformulieren moeten invullen, is de kans groot dat hij op dat moment besluit zijn winkelwagen te verlaten.

Tip 4: Maak het retourproces zo eenvoudig mogelijk

Je wilt natuurlijk zo min mogelijk retourzendingen, maar je zal altijd klanten houden die een product willen retourneren. Het is dan ook belangrijk om aandacht te besteden aan de manier waarop jouw klanten pakketten terug kunnen sturen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat consumenten eerder geneigd zijn tot het doen van een aankoop op het moment dat een webshop een goede, voordelige en gebruiksvriendelijke oplossing voor retourzendingen biedt. Zorg ervoor dat de informatie over het retourproces eenvoudig te vinden is op jouw webshop, dat deze informatie volledig is en dat je het proces zo eenvoudig mogelijk houdt voor de klant.

Tip 5: Bied kopen zonder account aan

Het is logisch dat je jouw klanten de mogelijkheid biedt om een account aan te maken op jouw webshop. Dit heeft namelijk als voordeel dat (terugkerende) klanten eenvoudig in kunnen loggen en niet bij elke bestelling alle gegevens zoals adresgegevens opnieuw in hoeven te vullen. Veel klanten willen echter gemakkelijk en snel het afrekenproces doorlopen en de beslissing om de aankoop daadwerkelijk te voltooien wordt vaak in de winkelwagen gemaakt. Zorg dus dat klanten op die pagina niet verplicht op zoek moeten gaan naar hun inloggegevens, maar bied dus ook de mogelijkheid om te bestellen als gast (bestellen zonder account). Als klanten deze namelijk niet uit hun hoofd weten, of überhaupt nog geen account hebben, kan dit tot afhaken leiden.


Ben je benieuwd naar meer tips om het aantal winkelwagenverlaters te verminderen? Download dan ons e-book waarin we naast bovenstaande vijf tips, nog vijf andere tips voor je op een rijtje hebben gezet. In het e-book lees je ook hoe je concreet aan de slag kunt met alle tips, en welke mogelijkheden de software van CCV Shop hiervoor biedt.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord