7 e-commerce trends voor 2019

05-09-2018

door Eva Rouwenhorst

Volgens Statista werden eind 2017 de meeste online aankopen wereldwijd nog via de computer gedaan, maar het bezoeken van webshops gebeurde vooral via smartphones. 11% van de online shoppers gaf zelfs aan dat zij wekelijks shopt via smartphone. In de afgelopen paar jaar hebben we veel evoluties zoals deze gezien en ook de komende jaren zullen we veel veranderingen meemaken in het e-commerce landschap. Verdiep je als webshopeigenaar in de 7 trends voor 2019 die in deze blog worden besproken, zodat je op de hoogte bent en kunt inspelen op de toekomst.

Trend 1: Betere klantervaring

Het kopen van producten in een online winkel en in een fysieke winkel zijn twee totaal verschillende ervaringen. Maar gezien de ontwikkelingen in het e-commerce landschap zullen beide ervaringen in de nabije toekomst bijna hetzelfde zijn.


Wat er in een echte winkel gebeurt, is dat een menselijke assistent je helpt om de juiste producten voor je te vinden, naar jouw smaak en voorkeur. Wat er de komende jaren kan gebeuren, is dat je een webshop bezoekt en wordt geholpen door een virtuele assistent die producten voorstelt en je begeleidt door verschillende vragen te stellen over waar je naar opzoek bent. Deze virtuele assistenten zullen de aankoop realistischer maken en aankoopbeslissingen worden hierdoor bovendien beter.

Trend 2: Augmented Reality en Virtual Reality

Augmented Reality is een grote stap in de e-commerce branche en daarmee een van de opkomende trends voor 2019. Augmented Reality helpt consumenten producten te kiezen door een omgeving te creëren waarin kopen realistischer kan zijn.


Sephora, een Franse cosmeticawinkelketen opgericht in 1969, staat bekend om de enorm positieve klantenervaring. Sephora gebruikt Augmented Reality om klanten verschillende make-up looks te laten proberen en om foto's te maken met de outfit waarmee klanten van plan zijn om te gaan stappen.

Lenskart, een Indisch e-commerce platform voor brillen, biedt gebruikers de mogelijkheid om honderden frames in 3D uit te proberen. Het legt de vormen van je gezicht vast en creëert een virtueel gezicht, zodat je verschillende frames kunt uitproberen en vervolgens het frame kunt kopen die je het mooiste vindt.


Amazon en IKEA zijn twee ontwikkelende reuzen in termen van Augmented Reality. Amazon laat klanten meerdere producten of apparaten uitproberen met een AR-app, zodat ze een weloverwogen aankoop kunnen doen. IKEA Place is een op AR gebaseerde app waarmee gebruikers meubels en accessoires kunnen uitproberen voordat ze kopen. Hierdoor krijgen kopers een goed beeld bij het product. Ze hoeven zich niet langer af te vragen hoe een bepaalde bank eruit zou zien in hun woonkamer, maar kunnen dit echt zien.

AR heeft tot nu toe al een grote vooruitgang geboekt, en het is zonder twijfel één van de baanbrekende e-commerce-trends in 2019.

Trend 3: Personalisatie

45% van de klanten doet liever een online aankoop bij een shop die een gepersonaliseerde aanbeveling kan geven. Maar liefst 56% van de online shoppers keerde terug naar zo’n webshop met gepersonaliseerde aanbevelingen. Amazon heeft dit principe goed begrepen en toont klanten enorm veel aanbevelingen op basis van de bestelgeschiedenis. Van "Your Wishlist" tot "Your Collection": Amazon geeft klanten op allerlei vlakken het gevoel van volledige personalisatie. Uiteraard stopt personalisatie niet op de webshop zelf, maar gaat dit ook na een aankoop door. Op basis van het koopgedrag van klanten worden er steeds vaker e-mails verstuurd met speciale, persoonlijke, aanbiedingen.

Trend 4: Gesproken zoekopdrachten

Volgens Comscore is meer dan 50% van de totale zoekopdrachten in 2020 een gesproken zoekopdracht. Het is een bekend feit dat websites en webshops veranderen op basis van zoekmachine-updates. Wanneer Google ervoor gaat zorgen dat internetgebruikers de beste zoekresultaten te zien krijgen wanneer ze gebruikmaken van gesproken zoekopdrachten, wordt dit een echte game changer in SEO land. Een aantal Amerikaanse ketens zoals Dominos, Lyft en Walmart bieden al spraakgestuurde diensten aan hun klanten, maar ook minder grote ketens over de hele wereld zijn hier steeds meer mee bezig.

Trend 5: Meer focus op visueel

Je kunt klanten het beste visueel laten zien dat jouw product veelbelovend is. Het is dus niet vreemd dat veel webshops de voorkeur geven aan webshopthema’s die veel visuele opties bieden zoals graphics en video’s. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om de richtlijnen te volgen die gelden voor productafbeeldingen, zoals het plaatsen van productafbeeldingen van goede kwaliteit en het zorgen voor consistentie. Wanneer jouw webshop visueel aantrekkelijk oogt en alle foto’s van hoge kwaliteit zijn, verhoogt dit de conversie. Kortom: de visuele trend zet ook in 2019 door en wordt steeds belangrijker.

Trend 6: Snellere levering en betere logistiek

De eisen van de klant worden steeds hoger waarbij same day delivery een doorslaggevende factor kan zijn bij de aankoop van een product. Daarnaast kan iedere webshop op deze manier beter concurreren met de e-commerce giganten en is hierdoor goed voorbereid op de toekomst. In 2019 zal de vraag naar same day delivery alleen maar groeien, en er zullen steeds meer webshops zijn die op dezelfde dag leveren en die veel verschillende bezorgopties bieden. Deze webshops zullen flexibiliteit bieden bij het leveren van het product en de logistiek zal de komende jaren alleen maar soepeler gaan verlopen.

Trend 7: Chatbots

De chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die namens jou een gesprek voert met jouw klanten. Door het inzetten van een chatbot creëer je een interactieve omgeving voor de klanten waarin de chatbot vragen stelt aan de klanten en de best mogelijke resultaten levert. Steeds meer bedrijven zetten chatbots in om te ondersteunen in hun dialoog met consumenten. Vanwege het geautomatiseerde karakter is een chatbot een goedkoop alternatief voor het beantwoorden van basale vragen. Chatbots kunnen bijvoorbeeld ingezet worden als klantenservice (via websites) of zij kunnen een wat meer marketing gerichte rol spelen. eBay en SnapTravel gebruiken bijvoorbeeld al chatbots voor hun klantconversie, en in 2019 zullen steeds meer webshops dit gaan doen.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord