Countrywood, van verkoop via Marktplaats naar
goedlopende webshop in binnen- en buitenmeubelen

23-05-2018

door Eva Rouwenhorst

Annemijn Otten, 19 jaar oud, runt sinds 2015 de webshop Countrywood. Wat ooit begon met het plaatsen van een advertentie op Marktplaats, is nu uitgegroeid tot een goedlopende webshop waaraan Annemijn haar handen vol heeft. Van tuintafels tot parasols en loungesets, ze biedt een breed scala aan binnen- en buitenmeubelen aan, en heeft zelfs internationale orders. Hoe gaat Annemijn om met het feit dat de tuinmeubelen behoorlijk seizoensgebonden zijn? Hoe zorgt ze voor naamsbekendheid van haar shop? En vanwaar de keuze voor de software van CCV Shop? Lees hier het verhaal achter.

Je runt de webshop Countrywood. Hoe kwam je op het idee om überhaupt een webshop te beginnen? En vanwaar de productkeuze?

Annemijn: “Mijn vader kocht een partij steigerhout op en liet hier tuinsets van maken. Ik plaatste een advertentie op Marktplaats en binnen no time waren we door onze voorraad heen. Er was dus echt een markt voor steigerhouten meubelen. Daarom lieten we ook andere producten van steigerhout maken, zoals barsets, tuintafels en loungesets. Nog steeds populair zijn onze handgemaakte kloostertafels die op een ouderwetste Twentse wijze worden gemaakt. Het ging goed met de verkoop, maar we hadden nog geen webshop, er kon enkel per mail besteld worden. Ik was ervan overtuigd dat een webshop veel meer verkopen zou opleveren. In 2015 bouwde ik daarom zelf een webshop. Al in de eerste maand steeg de omzet met maar liefst 400%. Ik ontmoette een nieuwe leverancier en kon mijn assortiment daardoor in korte tijd laten groeien van enkele tientallen producten, naar ruim vijfhonderd producten.”

Run je jouw webshop in je eentje? En hoeveel tijd ben je er gemiddeld per week aan kwijt?

“Ik run de webshop in m’n eentje, maar ik hoef niet alles zelf te doen”, vertelt Annemijn. “Ik werk samen met verschillende transportbedrijven en leveranciers. Samen zorgen we ervoor dat iedere bestelling zorgvuldig wordt verzameld en netjes en op tijd bij de klant wordt afgeleverd. Ik moet vooral veel regelen, controleren en eventuele problemen oplossen. Daarnaast volg ik een HBO-opleiding E-commerce, Marketing en Sales aan hogeschool Tio. Doordat ik een speciaal maatwerkprogramma volg, kan ik het ondernemen combineren met studeren. In het hoogseizoen ben ik 7 dagen per week van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat aan het werk. Ik zit dan dagelijks tot middennacht achter de live chat. In de avonduren zien we een piek in het aantal bezoekers op onze website. Ik vind het belangrijk dat websitebezoekers direct antwoord krijgen op hun vragen. Dit is een stukje extra service en het werkt ook nog eens conversie verhogend.

De producten zijn vooral populair rond de lente gok ik, dan zijn mensen vaak op zoek naar nieuw tuinmeubilair. Merk je dat je het rond die tijd van het jaar extra druk hebt?

Annemijn: “Het tuinmeubelseizoen duurt, afhankelijk van het weer, van halverwege maart tot eind september. Gedurende deze periode is het een stuk drukker dan de rest van het jaar. In mei is het echt extreem druk. In deze maand krijg ik alleen al meer dan tweeduizend mails. In deze drukke periode rijden de verschillende transporteurs dagelijks het hele land door om alles op tijd af te leveren. In de wintermaanden worden er niet zoveel tuinmeubelen besteld, daarom richten we ons ’s winters op de verkoop van eetkamertafels voor binnen. Hierdoor draait de shop het hele jaar door.”

Ik kan me voorstellen dat mensen tuinstoelen het liefst eerst willen uitproberen voordat ze tot een aankoop overgaan. Was het voor jou een gok of er überhaupt online vraag was naar deze producten, of heb je dit eerst gepeild of zelfs marktonderzoek gedaan?

“Via Marktplaats kwamen we er al snel achter dat er een markt voor onze producten was”, zegt Annemijn. “Wij hebben geen showroom, alleen een loods met 1000m2 voorraad. De producten waarbij onze klanten de meeste twijfel ervaren kunnen op afspraak bezichtigd worden. Hierdoor kunnen klanten het product toch voelen, zien en uitproberen. Verder hebben onze klanten altijd 14 dagen bedenktijd. Mocht het product toch niet naar wens zijn kan het dus altijd omgeruild of geretourneerd worden.”

En wat onderneem je op het gebied van marketing om ervoor te zorgen dat mensen hun aankoop bij jouw webshop doen?

Annemijn: “Ik houd me al vanaf mijn veertiende iedere dag bezig met online marketing. Offline marketing doe ik eigenlijk niet. Ik heb een aantal keer in lokale kranten geadverteerd en flyers uitgedeeld, maar dit leverde niets op. Via online marketing kan ik de juiste doelgroep targeten en hierdoor heel gericht adverteren. Marktplaats heeft ons groot gemaakt en levert nog steeds dagelijks bestellingen op. De meeste conversie halen we uit Google en Facebook. Via remarketing zorgen we ervoor dat bezoekers die eerder onze website hebben bezocht alsnog een aankoop doen. Verder houd ik mij veel bezig met conversieoptimalisatie. Door onzekerheid bij de websitebezoeker weg te nemen en psychologische triggers toe te passen probeer ik het conversiepercentage te verhogen.”

Wat maakt jouw shop uniek, wat zijn jouw USP’s of wat hoor je vanuit de markt als redenen om bij jou te bestellen?

“Doordat wij geen dure showroom hebben kunnen wij extra investeren in voorraad, waardoor de meeste producten direct uit onze eigen voorraad leverbaar zijn”, aldus Annemijn. “Alle producten uit het assortiment worden altijd binnen één week gratis bij je thuisbezorgd. Parasols en gazebo’s worden zelfs standaard binnen vierentwintig uur bezorgd. Ook uniek in onze markt is onze 48-uurs levering. Of je nu een pipowagen, picknickset of eetkamertafel nodig hebt, je kunt ervoor kiezen om jouw aankoop binnen 48 uur thuis bezorgd te hebben.”

De software van CCV Shop staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Kun je dit beamen?

Annemijn: “De software van CCV Shop is inderdaad erg gebruiksvriendelijk. Ook zonder technische kennis kan je met deze software een webshop opzetten. Ik heb ervoor gekozen om een Maatwerk Design te laten maken via de Premium Services van CCV Shop. Ik heb toen zelf een schets aangeleverd en de website is vervolgens volledig naar mijn wens gebouwd. De nieuwe webshop zorgde voor een verdubbeling van het conversiepercentage. Een verdubbeling aan conversies betekent een halvering van het marketingbudget. De investering in het Maatwerk Design heeft zich dus al binnen twee maanden terugverdiend. Een andere reden dat ik voor CCV Shop heb gekozen zijn de apps die zij aanbieden. Ik maak bijvoorbeeld gebruik van Channable waardoor ik gemakkelijk verschillende datafeeds kan genereren met onder anderen Google Shopping, Bol.com en Marktplaats. Verder is mijn boekhouding voor een groot deel geautomatiseerd dankzij de koppeling met Yuki.”

Gebruik je veel verschillende verzendpartijen om de bestellingen te versturen? En hoe zit het met de levertijden?

“Op dit moment werken wij samen met drie verschillende transporteurs”, vertelt Annemijn. “Het is afhankelijk van de grootte van de bestelling, het product en de bezorglocatie met welke transporteur de bestelling wordt verzonden. Stukgoederen zoals parasols worden met een kleinere vrachtwagen bezorgd. De grotere bestellingen zoals een blokhut worden door een vrachtwagen met heftruck bezorgd. Op dit moment rijden onze transporteurs dagelijks voor ons door heel Nederland. Er komen ook regelmatig bestellingen binnen vanuit andere landen. We hebben de afgelopen tijd bestellingen geleverd in België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.”

Heb je wel eens voor lastige situaties gestaan wanneer het gaat om bijvoorbeeld klachten van klanten, geschillen of retourbeleid?

Annemijn: “We doen ons uiterste best om iedere bestelling correct en op tijd bij de klant af te leveren, maar er gaat ook wel eens iets mis. We gaan dan samen met de klant op zoek naar een passende oplossing. Via de Feedback Company vragen wij klanten om hun ervaring met ons te delen. Hierdoor weten we wat onze USP’s zijn en waar onze kansen voor in de toekomst liggen. Klanten van wie de klacht op een juiste manier wordt opgelost, vertellen dit aan hun omgeving waarin zich onze potentiële klanten bevinden. Op dit moment hebben we 235 beoordelingen met een 9.8 gemiddeld en 100% van onze klanten zou ons bedrijf aanbevelen.”

Hoe is het om überhaupt een webshop te runnen? En wat zijn de leukste kanten aan het online ondernemerschap?

“Het leukste aan online ondernemerschap is dat je een webshop vanaf iedere locatie kunt runnen”, vertelt Annemijn. “Het maakt niet uit waar ter wereld ik me bevind. Als ik op vakantie ben neem ik alleen m’n Macbook mee en de bestellingen blijven gewoon doorlopen. Wat ik ook heel erg leuk vind zijn klanten die hun waardering laten blijken. Een positieve review, leuke foto of een reactie op social media. Verder vind ik het gaaf als een door mij bedachte een campagne viral gaat en uiteindelijk converteert.”

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord