Customized console buttons voor gamers
die zich graag willen onderscheiden

1-3-2018

door Eva Rouwenhorst

Stefan runt sinds een aantal maanden zijn eigen webshop Custom Console Buttons. Hij is actief in een echte nichemarkt en verkoopt customized console buttons voor gamers die zich graag willen onderscheiden. De buttons zijn gemaakt van echte kogelhulzen en zijn populair bij de zogenaamde shooter gamers. Niet alleen in Nederland is er vraag naar de custom buttons, ook klanten uit Hawaï, Amerika, Duitsland, België en Griekenland zijn fan. Hoe kwam Stefan op het idee om deze unieke producten te maken en te verkopen? Hoe zorgt hij voor naamsbekendheid, en vanwaar de keuze voor de software van CCV Shop?

Je verkoopt unieke buttons voor de controllers van de Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 en Xbox One. Vanwaar dit idee? En run je jouw webshop in je eentje?

Stefan: “Ik run mijn shop in principe in mijn eentje, maar mijn vriendin helpt me met het onderhouden van social media. Ik kreeg in eerste instantie het idee om eigengemaakte knoppen te ontwikkelen voor de Playstation 4, en ben toen ook al snel bezig gegaan met het maken van knoppen voor de Xbox One. Een klant met twee linkerhanden had moeite met het demonteren van de controller waardoor hij de knoppen die hij bij mij had besteld er niet zelf op kon zetten. Hij vroeg mij of ik het voor hem wilde doen en dat was natuurlijk geen probleem. Toen ontstond het idee om mijn eigengemaakte buttons in nieuwe originele controllers te

monteren en deze met garantie te verkopen. Ik verkoop meer producten aan klanten die het een uitdaging vinden om de buttons zelf te monteren, maar ik bied in ieder geval ook de mogelijkheid om het uit handen te geven. Het feit dat klanten een jaar garantie krijgen op de controller als ik de buttons zelf monteer is natuurlijk een voordeel. Dat hebben ze niet wanneer ze zelf aan de slag gaan met monteren en er onverhoopt iets mis gaat.”

Hoe kwam je op het idee om de buttons van de controllers te maken van echte kogelhulzen? En hoe zorg je ervoor dat de controllers ook echt fijn te bedienen zijn?

“Ik was een keer op internet aan het zoeken naar mogelijkheden om controllers te customizen en kwam alleen maar buttons van plastic tegen”, vertelt Stefan. “Toen dacht ik, hier moet ik iets mee doen, het kan niet zo zijn dat je als gamer enkel de keuze hebt uit plastic buttons. Tussen de plastic buttons stonden ook buttons van 9 millimeter, wat me deed denken aan kogelhulzen. Ik ben gaan zoeken naar losse flodders, aangezien echte hulzen verboden zijn, en heb er wat besteld. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met meten en slijpen en besloot ik om een 3d-designer in te huren. Hij heeft alles nauwkeurig nagetekend zodat ik nu via een 3d-printer zo’n 40% van een button kan uitprinten. De rest van de button bestaat uit echte kogelhulzen.”

“Omdat ik de kogelhulsknoppen polijst, zijn ze even glad als de originele knoppen van de controllers en merk je geen enkel verschil bij het gamen. Natuurlijk heb ik alles eerst zelf getest met een paar vrienden. Die gamen nog steeds met de customized controllers.”

Was het een gok of er überhaupt vraag was naar de producten, of heb je dit eerst gepeild of zelfs marktonderzoek gedaan?

Stefan: “Nadat ik merkte dat er alleen maar plastic buttons te verkrijgen waren dacht ik, ik ga ervoor. Het was dus eigenlijk een gok, maar ik dacht, er zijn miljoenen gamers en daar zitten vast en zeker gamers tussen die realistische knoppen willen voor hun controllers, en dat blijkt inderdaad zo te zijn. Wel ben ik er achter gekomen dat promotie van essentieel belang is voor het succes van je webshop. In het begin stond ik daar niet echt bij stil, maar ik ben nu druk bezig met het promoten van mijn shop. Omdat je geen fysiek winkelpand hebt waar bezoekers als het ware automatisch tegenaan lopen, is promotie extra belangrijk.”

“Het leuke is dat ik inmiddels al knoppen naar klanten uit Hawaï, Amerika, Duitsland, België en Griekenland heb verstuurd. Deze klanten hebben mijn shop voornamelijk via Facebook en Instagram gevonden. Social media zijn voor mij dus ideaal om klanten te bereiken.”

“Maar niet iedereen heeft behoefte aan custom knoppen. Sommige mensen willen liever op een andere manier hun controller personaliseren door bijvoorbeeld stickers of andere thumbsticks, knoppen die je met je duim bedient. Ik wil klanten dan ook graag een ruimere keuze bieden dan enkel de custom buttons en ben mijn aanbod een beetje aan het verbreden. Zo maak ik nu ook speciale stickers die met een stickerprinter worden gemaakt en die de hele controller bedekken.”

Wat kun je zeggen over je doelgroep, op wie richt je je en wat is je klantbase?

Stefan: “Mijn doelgroep bestaat uit de echte shooter gamers, oftewel de gamers die schietspellen spelen. Niet zo vreemd, aangezien schietspellen natuurlijk gepaard gaan met kogels. Wat betreft leeftijd loopt het erg uiteen, van zestienjarigen tot mensen van rond de vijftig. Op Facebook probeer ik ook echt op deze doelgroep te targeten. Al met een relatief klein budget, bijvoorbeeld tien euro per dag, merk je dat je veel mensen bereikt en dat levert de nodige nieuwe klanten op.”

Wat onderneem je op het gebied van marketing om ervoor te zorgen dat mensen hun aankoop bij jouw webshop doen?

“Naast de promotie op Facebook en Instagram, probeer ik ook via via aan marketing te doen”, vertelt Stefan. “Zo organiseert een buurjongen van me wel eens evenementen en feesten en hij bood aan om een keer een evenement te organiseren voor gamers, een soort LAN-party waarbij gamers samenkomen om spelletjes te spelen. Daar kan ik dan met een eigen kraampje staan om mijn producten te verkopen. Een leuke, laagdrempelige mogelijkheid om te zorgen voor meer naamsbekendheid en nieuwe klanten. In de toekomst zou ik het ook erg gaaf vinden om op wat grotere gaming events te staan.”

Hoe is het om een webshop te runnen? En wat zijn de leukste kanten aan het online ondernemerschap?

Stefan: “Ik vind het super tof om een eigen webshop te runnen. Het is erg handig dat ik veel vanuit huis kan regelen, van het toevoegen van nieuwe producten tot het afhandelen van orders. Omdat ik de webshop nu nog als hobby run naast mijn vaste baan, is dit ideaal. Verder is het leuk om te zien dat je klanten blij maakt met jouw product omdat je iets unieks biedt. Omdat ik zelf ook game kan ik me goed verplaatsen in mijn doelgroep, wat het leuker en makkelijker maakt om me in hen te verplaatsen.“

De software van CCV Shop staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Kun je dit beamen? Hoe ben je bij CCV Shop terechtgekomen?

“Toen ik op het idee kwam om een webshop te beginnen ben ik simpelweg gaan Googlen”, zegt Stefan. “CCV Shop stond bovenaan in de zoekresultaten, gevolgd door Jimdo. Ik ben naar beide websites gegaan en heb gekeken wat de mogelijkheden waren. De software van CCV Shop leek me laagdrempelig, makkelijk in gebruik en leek voldoende mogelijkheden te bieden. Op basis daarvan heb ik een pakket afgenomen en tot nu toe ben ik super tevreden, ik kan alle kanten op met het systeem. Het is erg overzichtelijk, je kunt jouw shop makkelijk indelen en alles spreekt voor zich. Als ik in de toekomst meer producten ga verkopen, moet ik mijn pakket misschien upgraden, maar nu kan ik door het toevoegen van verschillende attributen per product nog prima uit de voeten met mijn huidige pakket.”

Heb je nog toekomstdoelen met je shop? Waar sta je over vijf of tien jaar als je het zelf mag invullen?

Stefan: “De verkoop loopt nu lekker, en ik merk dat ik door promotie steeds meer klanten krijg. Natuurlijk hoop ik dat de verkoop in de toekomst alleen maar toeneemt. Ik denk dat het belangrijk is om vernieuwend te blijven en met veel meer coole, nieuwe snufjes te komen voor gamers. Hierin wil ik wel bewuste keuzes maken in plaats van zo maar producten toe te voegen aan mijn assortiment. Over vijf a tien jaar hoop ik dat mensen aan het gamen zijn en zeggen, wil je je jouw controller customizen, dan moet je bij Custom Console Buttons zijn!”