De voordelen van bloggen voor jouw webshop

15-08-2018

door Eva Rouwenhorst

Bloggen zorgt voor meer verkeer naar jouw webshop omdat het goed is voor de SEO. Maar bloggen helpt niet alleen om de online zichtbaarheid van jouw shop te vergroten, maar het is ook de perfecte plek om verhalen te delen, contact te leggen met jouw klanten en vertrouwen en loyaliteit te creëren. In deze blog vertellen we meer over de voordelen. Binnenkort plaatsen we het vervolg van deze blog waarin we in gaan op op strategie en blogonderwerpen.

De positie van jouw shop in zoekmachines

Misschien heb je een relatief kleine klantenkring waardoor je je niet genoodzaakt voelt om te bloggen omdat je denkt dat niemand dit zal lezen. Probeer van deze gedachte af te stappen. Niet bloggen gaat je namelijk in ieder geval niét helpen je publiek uit te breiden, dus het is het proberen waard. Bloggen helpt jouw shop op het gebied van SEO. Dit geldt vooral als je content creëert waarnaar mensen willen linken. Maar hoe werkt dit precies?

Links

Het gebruik van links in jouw blog is belangrijk (met name links naar jouw productpagina's), maar wat nog belangrijker is: koppel andere, externe, bronnen aan jouw blog. Stel, je verwijst in jouw blog naar een externe blog over een soortgelijk of over hetzelfde onderwerp. De kans bestaat dat de blogger naar wie je verwijst jouw blog ook interessant vindt en op zijn website of blog een linkje opneemt naar jouw blog. Op die manier creëer je een mooie wisselwerking en kom je onder de aandacht bij een breder publiek. Maar belangrijker: Google vindt het interessant als je externe links opneemt in jouw blog. Wanneer je namelijk naar andere blogs linkt die over hetzelfde of een soortgelijk onderwerp gaan als waarover jouw blog gaat (en dus over de zoektermen waarop jij gevonden wilt worden) dan is dat voor Google een extra teken dat jouw blog over dat onderwerp (en dus ook die zoektermen) gaat.

Hoofdzinnen

Blogs zijn de perfecte plek om op natuurlijke wijze zinnen in te verwerken waarnaar mensen zoeken. Stel: iemand is op zoek naar "de beste vintage gehoorbeschermers”, en dat is toevallig een product dat jij verkoopt. Voor diegene is het natuurlijk leuk om hierover een blog te lezen, maar wanneer je zinnen waarop mensen zoeken verwerkt in je blog, wordt jouw webshop hierdoor hoger in de zoekresultaten getoond en is het dus waarschijnlijker dat iemand ook daadwerkelijk op jouw shop terecht komt wanneer hij op zoek is naar de vintage gehoorbeschermers.

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een goede manier om jouw blogberichten visueel aantrekkelijk te maken, maar zorg ervoor dat je de afbeeldingen een naam geeft die het product of de hoofdzin over het product bevat. Noem een afbeelding dus niet ‘IMG001’, maar ‘Vintage gehoorbeschermers’. Dit wordt namelijk ook door zoekmachines opgepikt en draagt dus bij aan de positie van jouw shop in de zoekresultaten.

Up to date

Het bijhouden van een blog geeft daarnaast aan dat jouw shop up to date is en regelmatig wordt bijgewerkt. Dit is een positief signaal voor bezoekers omdat zij hierdoor weten dat je actief bent met jouw shop, en straalt voor hen een stukje betrouwbaarheid uit. Maar ook voor zoekmachines is het goed dat je regelmatig nieuwe content toevoegt aan jouw webshop. Zoekmachines volgen deze wijzigingen namelijk en het is voor hen een teken dat jouw shop actief is. Google beloont dit door jouw shop hoger in de zoekresultaten te tonen.

Vertrouwen en klantloyaliteit

Blogs bieden de perfecte gelegenheid om persoonlijke verhalen over jouw bedrijf te delen, zoals wat je heeft geïnspireerd om jouw webshop te starten, evenementen die je hebt bezocht en persoonlijke verhalen over jouw producten. Het fungeert als direct contact met jouw klanten om vertrouwen te wekken en voor klantloyaliteit te zorgen. Zie het als persoonlijke ‘touch’ waardoor je in de ogen van de klant dicht bij ze staat. Door regelmatig te bloggen blijft jouw shop bovendien ‘top of mind’ bij jouw publiek. Ook al heeft iemand op dit moment geen product nodig, je wilt wel dat ze aan jouw shop denken wanneer ze wel op zoek zijn naar een product. Stel: je verkoopt kleding en een bezoeker ziet een blogpost over zomerse kinderkleding. Tegen de tijd dat deze persoon daadwerkelijk wil gaan shoppen voor zijn kinderen, denkt hij door de blogpost wellicht aan jouw shop en doet hij zijn aankopen daar. Kortom: door bloggen zijn klanten eerder geneigd zijn om terug te komen naar jouw shop voor herhaalaankopen.

Kennisbank

Probeer verder om met regelmaat eerdere opmerkingen of vragen over jouw blogs te bekijken en hierop in te spelen. Uiteindelijk geeft het beantwoorden van een vraag aan dat je echt om je lezers geeft, en het stellen en beantwoorden van vragen is een goede manier om een voortdurende dialoog te creëren tussen jouw en je klanten. Laat zien dat je jouw lezers wilt helpen door in te spelen op onderwerpen die voortkomen uit hun eigen worstelingen en interesses. Schrijf blogs die antwoorden op vragen en problemen van klanten geven, geef mensen advies over hoe je je product kunt gebruiken, of verklap slimme hacks. Op deze manier creëer je een soort kennisbank voor klanten. Deze kennisbank is ook aantrekkelijk voor potentiële klanten die misschien net op het punt staan uw product of dienst te kopen. Als zij kunnen zien dat een bedrijf hen van nuttige informatie voorziet, is de kans groter dat ze jouw producten kopen.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord