Een gat in de (wintersport)markt met skihelmen:
van 35 bestellingen per jaar, naar één van de grootste
online skihelm aanbieders van Europa

5-12-2018

door Eva Rouwenhorst

Floris Boer runt al tien jaar de webshop TopSnowShop.nl. Nadat hij zelf met vrienden op wintersport ging, ontstond het idee om eens te onderzoeken hoe het was gesteld met het online aanbod in skihelmen. Het aanbod bleek gering, en Floris zag kansen. Het aantal bestellingen liep al snel op van 35 per jaar naar meer dan 1000. Een groot succes dus. Wat vindt Floris zo leuk aan het online ondernemen? Hoe zorgt hij voor groei en blijft hij zijn concurrenten een stapje voor? En vanwaar de keuze voor de software van CCV Shop? Lees het verhaal achter.

Vertel, je runt de webshop TopSnowsShop.nl. Hoe lang ben je al online ondernemer?

Floris: “Ongeveer tien jaar geleden ben ik een paar keer op wintersport geweest met vrienden. Eén van die vrienden is tevens skileraar en dacht toen dat het dragen van een skihelm tijdens het skiën binnen niet al te lange tijd verplicht zou worden. Omdat mijn vrouw toentertijd zwanger was dacht ik, wie weet is de skihelm branche een gat in de markt en kan zij vanuit huis iets doen met de verkoop ervan. Het bleek daadwerkelijk een gat in de markt te zijn; ik vond slechts één webshop met een fatsoenlijk aanbod, dus ben op zoek gegaan naar geschikte domeinnamen die nog vrij waren om mijn eigen online onderneming te starten. Ik was bouwkundig ingenieur dus de hele business was voor mij nieuw."


"Ik ben naar een Sport Business Centrum in Leusden gegaan waar allemaal bedrijven zijn gevestigd die wintersport gerelateerde producten verkopen. Daar ben ik bij Alpina naar binnen gestapt om advies te vragen. Uiteindelijk heb ik een paar typen skihelmen van verschillende merken ingekocht en opgeslagen in mijn schuur. Zo ben ik begonnen. Het eerste jaar werden er vijfendertig bestellingen geplaatst op mijn webshop. Het jaar daarop al honderdvijfendertig, en het jaar daarop negenhonderd. Daarna hebben we écht een enorme groei doorgemaakt, en het runnen van de webshop viel uiteindelijk dan ook niet meer te combineren met mijn baan als bouwkundig ingenieur. Door de jaren heen kom je er vanzelf achter wat de beste merken zijn, welke

minder goed zijn, welke kleuren en types het goed doen, et cetera. Om in te kunnenspelen op trends en ontwikkelingen ga ik ieder jaar naar de wintersportbeurs in München. Zo ben ik me gaan specialiseren in de skihelm met vizier, dat is dé toekomst. Maar ik verkoop ook losse skihelm vizieren zodat klanten hun skihelm eenvoudig geschikt kunnen maken voor een andere weertype, of eenvoudig een andere look kunnen creëren.”

En wat vind je het leukste aan je vak?

“Ik vind het iedere dag weer een beetje spannend, hoeveel bestellingen zullen we nu weer hebben?”, vertelt Floris. “Kortom, het avontuurlijke eraan vind ik ontzettend leuk, je weet nooit hoe de dag loopt. En ook alle uitdagingen die erbij komen kijken om weer meer bezoekers te krijgen, waar alles uiteindelijk om draait. Qua SEO doe ik alles zelf, en dat gaat me redelijk goed af, hoewel er soms wel wat frustraties zijn als Google weer een update doorvoert waardoor je ranking omlaag gaat. Ik heb jarenlang op de eerste positie gestaan met de zoekterm skihelm met vizier, maar sta nu op positie vier. Aan de techniek zal het niet liggen, het CCV Shop platform zit goed in elkaar, mijn webshop is snel en mobielvriendelijk. Ook gebruik ik voor SEO een app uit de App Store, ReloadSEO, en heb ik mijn categoriepagina’s en content op orde. Misschien ontbreekt het aan een stukje linkbuilding, dus daar ga ik nu mee stoeien.”

Merk je veel pieken en dalen in de verkoop, omdat jouw producten best seizoensgebonden zijn?

Floris: “In de zomer verwacht je niets te verkopen, maar ook dan verkoop ik ongeveer tien helmen per maand waarmee ik in ieder geval een basisomzet draai. Maar de échte verkoop begint een paar maanden voor januari, zo’n 30%, en voornamelijk na januari, zo’n 70%. De maanden januari en februari zijn met uitstek de beste. Vanaf eind november begint de verkoop toe te nemen, maar een terugkerend ding is het last minute bestellen. Ieder jaar weer komt het veel voor dat mensen pas een week voordat ze op wintersport gaan een skihelm bij mij bestellen. Dat levert wel eens gedoe op wanneer ze een bepaalde kleur of maat willen hebben die ik niet op voorraad heb. Normaal kan ik binnen een paar dagen alsnog een niet voorradig product leveren, maar dat is voor hen dan te laat. Dan is het even zoeken naar een alternatief, maar ook dat komt altijd wel goed. Als ik kijk naar het conversiepercentage, oftewel hoeveel bezoekers heb je nodig voor één verkoop, dan zie je dat je in september en oktober veel meer bezoekers nodig hebt voor één verkoop dan in december. Dat is ook logisch, de meeste mensen gaan eerst een paar keer rondkijken op een webshop en nemen pas één a twee weken voordat ze op wintersport gaan een beslissing.”

“Ik heb vorig weekend trouwens voor het eerst aan Black Friday gedaan en gaf 15% korting op alle skihelmen. Onder andere uit Google AdWords zijn een paar bestellingen voortgekomen, waaronder een bestelling uit de Verenigde Staten van bijna duizend euro, en een soortgelijke order uit Duitsland. Als je dan bedenkt dat zo’n bestelling je de korting en achttien euro aan AdWords heeft gekost is dat toch leuk.”

Hoe ben je bij CCV Shop terecht gekomen en welk webshopthema gebruik je? Doe je alle aanpassingen zelf?

“Toen wij een megagroei doormaakten van honderdvijfendertig bestellingen per jaar naar negenhonderd, werden alle bestellingen nog afgehandeld door een logistieke partner”, aldus Floris. “Van opslag tot betaalafhandeling en verzending. Deze partner heeft ons toen aanbevolen om met Magento te gaan werken omdat we dan erg vrij waren in lay-out en design. Daarnaast wilden we bijvoorbeeld ook dat klanten de maat van de helm in centimeters konden kiezen, en wilden we alt-tags kunnen meegeven aan afbeeldingen, iets wat bij CCV Shop toen nog niet mogelijk was. Toch kwamen we er al snel achter dat Magento ook nadelen had. Het is een zwaar platform en je betaalt meer dan tweehonderd euro per maand voor hosting. Daarnaast heb je al snel een expert nodig die voor jou kan sleutelen aan jouw shop, omdat het voor een leek simpelweg veel te ingewikkeld is. Magento heeft jarenlang stil gestaan en kwam opeens met een update. De update hield in dat je zo goed als helemaal opnieuw moest beginnen met je shop. Dat ging me te ver, ik wilde zelf aan de touwtjes kunnen blijven trekken en ben verder gaan kijken."


"Na een aantal aanbieders met elkaar vergeleken te hebben, kwam ik toch uit bij CCV Shop. Dingen die daar in het verleden niet mogelijk waren, waren dat nu wel. Daarnaast zag ik de App Store als uitkomst en ben ik blij met de vele updates en ontwikkelingen. Qua kosten is het CCV Shop platform een stuk goedkoper dan Magento, maar het fijnste vind ik wel dat ik bijna nooit meer een expert meer nodig heb en veel zelf kan.”

Je hebt een erg goede klantwaardering via KiyOh, maar liefst een 8.8 uit 336 reviews. Hoe haal je zo’n hoge score?

Floris: “Ik doe dit inmiddels al tien jaar en ik weet waar ik op moet letten. Ik zorg altijd voor een snelle levering en kwaliteitsproducten en kan mezelf echt een specialist in skihelmen met vizier noemen. Zo hebben alle skihelmen die ik verkoop een veiligheidskeurmerk. Verder krijgen mensen binnen vierentwintig uur antwoord op een mail en als ze bellen natuurlijk meteen. Ook kunnen ze langs komen om een helm te passen als ze twijfelen over de maat of deskundig advies willen. Dat vind ik zelf erg leuk om te doen, maar wordt ook door klanten zeer op prijs gesteld. Als de pasvorm niet helemaal goed is, krijg je veel retouren. Nu heb ik zelden te maken met retouren, dus de extra passervice werpt zijn vruchten af.”

Hoe gaat dat passen in zijn werk? Kunnen mensen op afspraak langskomen?

“Ik ben vorig jaar pas begonnen met deze extra service”, vertelt Floris. “Omdat skihelmen best prijzig zijn en klanten al snel tussen de tweehonderd en zeshonderd euro uitgeven, vinden veel mensen het fijn om eerst een helm te kunnen passen. Ik geef ze ter plekke advies en kan desgewenst een helm op maat maken."

"Op mijn webshop heb ik een speciaal afspraaksysteem, waar mensen kunnen aangeven met hoeveel personen ze komen passen en welk type helm ze willen passen. Ze komen zelfs vanuit

Brussel en Antwerpen. In België is namelijk niet zoveel keuze in skihelmen met vizier. Ik merk sowieso dat er steeds meer bestellingen vanuit het buitenland komen, mijn shop wordt dus steeds internationaler. Natuurlijk bereik ik met mijn shop ook een keer het plafond, maar ik merk nu dat de vervangingsmarkt op gang komt. Mensen die in eerste instantie een goedkope skihelm hebben gekocht bij bijvoorbeeld Aldi, willen vijf jaar later toch een goede en veilige helm en komen bij mij terecht.”

Krijg je wel eens klachten? Zo ja, hoe ga je hier mee om?

Floris: “Vorig jaar kreeg ik van iemand een 6 als beoordeling. Toen ik las waarom, moest ik eigenlijk een beetje lachen. Zoals ik net vertelde kunnen mensen langs komen om helmen te passen. De meneer die de beoordeling achterliet maakte van deze extra service een klacht. Hij vond namelijk dat de spiegel in de pasruimte wat te klein was.”


“Vorig jaar was er ook iemand die ons een 1 gaf omdat het de bestelling te laat was bezorgd. Wat bleek? Het pakketje was netjes een dag na de besteldatum bezorgd, maar de vrouw des huizes had het pakketje geweigerd omdat ze dacht dat het niet voor haar of haar man was. In dat soort situaties probeer ik altijd netjes te reageren op de beoordeling en het verhaal uit te leggen. En ach, alleen maar tienen als beoordeling moet je ook niet willen.”

Wat zijn wensen voor de toekomst wanneer het gaat om jouw shop?

“Ik heb wel eens gedacht aan een virtuele paskamer”, vertelt Floris. “Die bestaat natuurlijk al, maar de techniek is nog erg duur. Ik zie het dan zo voor me dat iemand een foto kan uploaden van zichzelf, en vervolgens virtueel kan kijken of een helm goed staat. Omdat alle helmen die ik verkoop een veiligheidskeurmerk hebben, letten klanten vooral op de functionaliteiten, de afwerking en op hoe de helm staat. Middels een virtuele paskamer zouden klanten dit eenvoudig vanuit huis kunnen bekijken, wat een leuke ervaring zal zijn. Dat zou een erg mooie stap zijn. Maar het helpen van de klanten vind ik nu al een grote en plezierige stap vooruit."

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord