Eerlijk Cadeau:
bijzondere producten gemaakt door bijzondere mensen

14-09-2018

door Eva Rouwenhorst

Samen met collega’s Martijn, supportmedewerker en SEO-specialist, en Rolf, webdesigner, bracht ik een bezoek aan Reinaerde Digiteam Woerden, onderdeel van Reinaerde, een zorginstelling in Utrecht. De medewerkers Reinaerde Digiteam Woerden werken met de computer en maken bijvoorbeeld kaarten, kalenders en ander divers drukwerk. Medewerkers werken met de programma’s Photoshop en InDesign, verzorgen webdesign en houden zich bezig met het opzetten en onderhouden van de webwinkel van Reinaerde, Eerlijkcadeau.nl. Hoe verdelen zij de verschillende taken die komen kijken bij het runnen van een webwinkel? En op welk gebied kunnen wij ze vooruit helpen? Ik vroeg het aan Christa, Lex en Rick en Leonardo.

Op Eerlijkcadeau.nl vind je producten die met aandacht en liefde zijn gemaakt door mensen met een beperking die hierdoor net als ieder ander een volwaardige baan hebben. Hoe is het idee ontstaan om een webshop te beginnen?

Christa: “Een jaar of 5 a 6 geleden, was binnen Reinaerde is het idee ontstaan om een webshop te beginnen. Binnen Reinaerde werden toen al zo enorm veel producten gemaakt en webwinkels waren enorm in opkomst. Waarom hebben wij er eigenlijk geen? Werd er gedacht. We hebben vervolgens een plan van aanpak gemaakt, geëxperimenteerd en inspiratie opgedaan op internet. De volgende stap was het ontwerpen van een logo dat bij onze webshop past en het bedenken van teksten. Dit alles gebeurde samen met de medewerkers. Onze inspiratie was altijd het eerlijk maken van producten, vandaar ook de uiteindelijke naam Eerlijkcadeau.”

Rick: “Het enige dat we niet zelf hebben gekozen zijn de kleuren. Roze is een heftige kleur en daar staan velen van ons nu niet helemaal meer achter. Als we de webshop met jullie hulp in een nieuw jasje gaan steken, is de kans groot dat ook de kleur roze verdwijnt en wordt ingewisseld voor een kleur waar de meerderheid achter staat.”

En vanwaar de keuze voor CCV Shop vijf jaar geleden? En voldoet dit systeem nog steeds aan jullie wensen?

Christa: “De maximaal vijftien cliëntmedewerkers die per dag werkzaam zijn voor de webshop hebben allemaal een licht verstandelijke of lichamelijke beperking of Niet Aangeboren Hersenletsel, (NAH). Dat stelt natuurlijk specifieke eisen aan een webshopsysteem. De onderhoudstool van CCV Shop is enorm gebruiksvriendelijk. Zelf hebben we per handeling een duidelijk stappenplan gemaakt, zodat een medewerker daar altijd op kan terugvallen wanneer hij iets niet meer weet of toch even voor de zekerheid wil kijken of hij een handeling juist uitvoert. Het stappenplan is precies aangepast aan de volgorde die de CCV Shop onderhoudstool hanteert, zoals bij het invoeren van producten. Als handigheidje werken we ook met een productformulier. Daarop staan alle gegevens die moeten worden ingevoerd op volgorde zodat een medewerker nooit hoeft te zoeken of verkeerd begint met invoeren.”

“Natuurlijk blijven sommige zaken ook wel lastig hoor, zoals het invoeren van metadata, en het overweldigende aantal opties dat de onderhoudstool van CCV Shop biedt. Je moet maar net weten welke opties je wel en niet moet gebruiken om vooruitgang te boeken.”

Het runnen van een webshop vergt veel kennis op verschillende gebieden. Hoe zorgen jullie ervoor dat al deze kennis in huis is? En hoe worden de taken verdeeld?

Christa: “We stellen specifieke eisen aan onze medewerkers. Zo moeten ze bijvoorbeeld op zijn minst affiniteit hebben met computers, anders is de lol er snel af. Voor diverse functies zijn bovendien bepaalde competenties nodig die medewerkers al hebben of graag willen en natuurlijk ook kunnen leren. Zij kunnen solliciteren op diverse functies zoals webbeheerder, webdesigner, medewerker digitalisering, administratie, telefonist, facilitair medewerker en medewerker ICT. Doordat iedereen zich focust op zijn eigen specialiteit, kan iedere medewerker een deel van het proces op zich nemen, waardoor de hele webshop uiteindelijk draaiende wordt gehouden. Zonder samenwerken kom je natuurlijk nergens, dus dat is ook iets wat we hier belangrijk vinden.”

“Een voorbeeld wat betreft productfoto’s. Die worden door een medewerker gemaakt op basis van de eisen die we stellen aan een juiste foto, vervolgens doorgestuurd naar de Photoshoppers binnen het team. Zij zorgen ervoor dat iedere foto een witte achtergrond krijgt waardoor de foto’s er uniform uitzien. Als dat klaar is, voert de volgende medewerker het product in het systeem in. We werken met verschillende fotomapjes op de harde schijf die we hiervoor gebruiken, zodat het voor iedereen duidelijk is wat de status van een bepaalde foto is. Moet de achtergrond van de foto nog worden gegumd? Is de foto al geplaatst? Wiens naam hangt er aan de betreffende taak? Et cetera.”

En hoe bepalen jullie welke producten er worden aangekocht om te verkopen via de webshop? Letten jullie hierbij ook op trends?

Christa: “Meestal stellen de begeleiders een aantal producten voor. Laatst hadden we bijvoorbeeld een potje dat gevuld was met zeep. Het zag er heel leuk uit, maar de medewerkers dachten direct nee dat is niet iets voor ons, vanwege de omstandigheden hier op kantoor. Het is hier best warm, wat betekent dat de zeep zou smelten. Op basis daarvan hebben we besloten om het product niet op te nemen in het assortiment.”


Rick: “Vanzelfsprekend leidt het wel of niet aanbieden van producten wel eens tot discussies. Maar de meeste stemmen gelden geeft vervolgens altijd de doorslag.”

Christa: “ Op trends letten we niet echt, we moeten mee gaan met het aanbod van de vestigingen van Reinaerde waar de producten daadwerkelijk worden geproduceerd. Dan zit je nu eenmaal vast aan bijvoorbeeld producten van hout, omdat er vogelhuisjes worden gemaakt. We houden de Facebookpagina’s van de verschillende vestigingen van Reinaerde goed in de gaten om te kijken wat er wordt gemaakt. Als we iets leuks zien, sturen we een mailtje en kopen we het aan. Of we krijgen een product op zicht en beslissen later of we het willen aanbieden in de webshop.”

Prijzen jullie de producten die jullie verkopen ook aan via Facebook? En wordt de Facebookpagina ook intern onderhouden?

Christa: “Ja zeker. We plaatsen regelmatig een foto op Facebook van de fysieke etalage hier in de hal, waar verschillende producten worden tentoongesteld. En de Facebookpagina Eerlijkcadeau zelf wordt ook intern onderhouden. Nieuwe producten zijn bijvoorbeeld ook een terugkomend item op de Facebookpagina, maar ook plaatsen we foto’s van teamuitjes of bijzondere mijlpalen zoals het vijfjarig bestaan van onze shop een tijdje geleden.”

Welke producten zijn het populairst en worden het vaakst besteld? En zijn er bepaalde perioden die eruit springen qua drukte?

Christa: “Dat zijn toch wel de kerstkaarten, bolkaarsen en vogelhuisjes. Soms is er opeens zo ontzettend veel vraag naar een bepaald product dat we haast moeten maken met foto’s maken. De producten zijn dan al gewild voordat ze op de webshop staan, omdat men er via via over hoort. Het tegenovergestelde gebeurt ook soms. Wanneer de aanlevering stagneert omdat de productie de vraag niet meer bij kan benen, kunnen we tijdelijk niets leveren.”

“Wat betreft de tijd van het jaar, de feestdagen zijn toch wel veruit het populairst”, aldus Christa. Rond Kerst en Sinterklaas gaat het echt hard en in de zomer is het juist rustig. We leveren veel artikelen voor kerstpakketten, wat betekent dat het dan vaak om een relatief groot aantal van een bepaald product gaat. De tijd voorafgaand aan kerst is dus wel extra hard werken voor ons, maar het is wel erg tof om

om te merken dat er aan onze producten wordt gedacht als kerstcadeau. Daarnaast is het ook zo dat er via de webwinkel contact opgenomen kan worden met de afdeling relatiegeschenken. Ook dan bekijken we diverse mogelijkheden tot het samenstellen van, en leveren een pakket."

Onze designer Rolf helpt jullie met het vernieuwen van het design van jullie webshop. Hoe hebben jullie het huidige design bepaald en wat zien jullie zelf graag anders?

Christa: “Het huidige design is in overleg bepaald met onder andere Nico, Jeroen, Stefan, Rick, Friso en Erika. Oftewel, een heel team van medewerkers heeft samen nagedacht over wat we wilden qua design. Iedereen heeft inspraak, maar uiteindelijk moet één iemand een knoop doorhakken.”

Rick: “Nu de webshop een tijdje online is zijn er natuurlijk punten die we niet meer zo mooi vinden, zoals de hoofdkleur roze. Het hele team denkt hier zo over, dus er zal in samenspraak een nieuwe kleur gekozen worden.”

Christa: “Ook met de adviezen die Rolf ons heeft gegeven gaan we aan de slag. We gaan experimenteren met een nieuw thema in een demo-omgeving. Wanneer we alles naar wens hebben ingericht en we allemaal tevreden zijn, gaan we het huidige design van de webshop vervangen.”

Hoe zien jullie de toekomst van de webshop? En zijn er wensen?

Christa: Onze toekomstwens is een stijgende lijn in de verkoop zodat Reinaerde hiervan profiteert. Op dit moment zijn we er al enorm trots op dat we laten zien dat ons team ook gewoon een webshop kan beheren, en dat onze medewerkers niet anders zijn dan anderen. Veel mensen hebben een verkeerd beeld van onze medewerkers, ondanks dat zij bijvoorbeeld in een rolstoel zitten, kunnen zij meedraaien als ieder ander. “

“Wat betreft verdere wensen, het zou mooi zijn om meer samenwerkingen aan te gaan met andere bedrijven en om meer bekendheid te genereren. We kunnen laagdrempelig beginnen door bijvoorbeeld visitekaartjes of boekenleggers achter te laten bij andere bedrijven zodat ze daardoor nog eens aan ons denken. Een grote campagne om de verkoop te boosten zou ook gaaf zijn. We hebben al eens ABRI campagne gehad, wat heeft geleid tot een stijgende verkoop en meer naamsbekendheid. Wie weet kunnen we zoiets in de toekomst nogmaals voor elkaar krijgen.”

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord