Hoe gebruik je Instagram Stories voor jouw webshop?

29-03-2018

door Lynn Dollekamp

Influencers en bedrijven zetten steeds vaker Instagram Stories in. Op traditionele sociale media moet je voordat je iets plaatst zeker zijn van je content, en je hier van je beste kant laten zien. Wat je hier publiceert blijft immers altijd online, tenzij je het zelf natuurlijk weer verwijdert, maar dat is vaak niet het geval en is niet de intentie waarmee je iets plaatst. Instagram Stories daarentegen verdwijnen na 24 uur, en zijn dus een beperkte tijd beschikbaar. Hierdoor zijn Stories uitermate geschikt om mee te experimenteren. Door de komst van Stories is het dagelijkse gebruik van Instagram in 2017 zelfs met 160% gestegen. Waarom zou je met jouw webshop Instagram Stories inzetten? En hoe pak je dit aan?

Waarom Instagram Stories inzetten voor jouw webshop?

Het verschil tussen een reguliere post op Instagram en een Instagram Story is dat een Story slechts 24 uur te zien is. Maar waarom zou je eigenlijk tijd besteden aan content die zo snel alweer verdwijnt? Maar liefst 80% van alle Instagram gebruikers volgt een bedrijfsprofiel op Instagram, dus ook voor jouw webshop liggen hier kansen. Voor veel gebruikers en merken werkt het ‘verslavend’ om deze content te delen met anderen. Zo blijkt uit een onderzoek onder studenten dat ze fan zijn van Instagram Stories omdat het leuk is, kleinschaliger voelt dan andere communicatiekanalen, en daarnaast ook minder formeel. Maar er zijn natuurlijk meer redenen om Instagram Stories in te zetten voor jouw webshop:

• Een actieve gebruikersbase: op Instagram zijn dagelijks maar liefst 300 miljoen gebruikers actief die Stories bekijken.

• Contentcreatie zonder veel moeite: niemand verwacht dat je een half uur besteedt aan een Story die morgen alweer is verdwenen. Hoewel reguliere Instagram-posts de perfecte belichting, juiste hoeken en hashtags vereisen, vereist een goede Story gewoon een leuk idee of een interessant moment en wat creativiteit.

• Een speeltuin voor ideeën: Instagram Stories zijn niet zo zichtbaar als reguliere Instagramberichten en dat maakt ze ideaal voor het testen van ideeën waar je niet helemaal zeker van bent. Als een Story een goede ontvangst krijgt (positieve antwoorden en mensen kijken je hele verhaal helemaal af), kun je overwegen om het opnieuw te posten als een permanente Instagram-post of het idee aan te passen voor een ander kanaal.

• Een breed arsenaal aan functies: net zoals Snapchat, heeft Instagram hulpmiddelen voor tekenen, stickers plaatsen, filters toevoegen en meer. Hierdoor kun je extra creatief zijn met Stories, en lekker experimenteren.

• De mogelijkheid om traffic te genereren: op Instagram heb je de mogelijkheid om links naar je Stories toe te voegen. Op dit moment is deze functie alleen beschikbaar voor geverifieerde accounts, maar je kunt kijkers ook verwijzen naar de link in je bio.

• Swipe-up links: heb je meer dan tienduizend volgers op Instagram, en heb je een business account? Dan kun je ook linkjes plaatsen in jouw Stories.

• Een andere manier om ontdekt te worden: je kunt jouw Stories hashtags en geo-tags meegeven om op basis van deze tags in de Featured Stories te verschijnen en zo je bereik te vergroten.

Gebruik de juiste tags om de juiste redenen

Met traditionele Instagram-berichten kun je over het algemeen je zichtbaarheid vergroten als je een aantal juiste hashtags toevoegt. Maar bij Stories loop je door hashtags toe te voegen de het risico dat kijkers worden weggeleid naar berichten van anderen.


Hashtags in Stories kun je het beste gebruiken als het echt jouw eigen hashtags zijn. Denk hierbij aan het organiseren van een wedstrijd waarbij klanten foto’s van zichzelf moeten posten waarop ze jouw product gebruiken en hierbij een hashtag plaatsen van jouw webshop of merk. Op deze manier leiden de hashtags in ieder geval naar posts die gerelateerd zijn aan jouw webshop of merk.

Locatietags helpen je om onder de aandacht te komen in Stories op locatieniveau (bijvoorbeeld Utrecht, of een restaurant of winkel in jouw buurt). Het regelmatig taggen van de locatie in jouw Stories, indien deze locatie relevant is, is een goede manier om onder de aandacht te komen van mensen die zich toevallig ook op die plek bevinden en hier inchecken.


Je kunt een locatie of hashtag toevoegen aan je foto of video in het menu ‘Stickers’.

Gebruik Instagram Live om jouw Stories te ondersteunen

Grote kans dat je Instagram Live filmpjes leuk vindt om te zien wanneer deze van iemand anders zijn, maar dat het je best spannend lijkt om zelf een live video op te nemen die direct wordt gepubliceerd. Logisch, bij live video heb je immers minder controle omdat het realtime is, maar het heeft ook voordelen.

Eén van de voordelen van Instagram Live is dat jouw volgers een notificatie krijgen wanneer je een live video start. Wanneer jouw livestream is afgelopen heb je bovendien de optie om de video te uploaden als Story, zodat hij 24 uur zichtbaar is.


Een aantal ideeën voor een Instagram Live video:

• Houd een wedstrijd of nodig jouw volgers uit om bijvoorbeeld te gokken op de uitkomst van een vraag.

• Maak een how-to video waarin je één van jouw producten demonstreert en laat zien hoe je het op de juiste manier gebruikt.

• Behandel veel gestelde vragen (Q&A).

• Film een event waar je aanwezig bent, of een ander bijzonder moment.

• Vlog tijdens je dagelijkse webshopbezigheden, bijvoorbeeld wanneer je een pakketje inpakt of verstuurt.

Leid verkeer naar je webshop

Je Instagram-bio is de enige plaats waar je een link kan plaatsen waarop mensen kunnen klikken, dit kan niet in een Story zelf, maar het kan lastig zijn om hierop de aandacht van je publiek te vestigen. Natuurlijk kun je vermelden dat je publiek de link in je bio moeten bekijken, maar vermeld ook je eigen account (bijvoorbeeld @ccv_shop_nl), of gebruik een pijl om naar je profielafbeelding te wijzen in de linkerbovenhoek van je Story, waardoor je publiek ook op je bio terechtkomt. Om je eigen account in een Story te vermelden, klik je op de hoofdletter ‘A’ en typ je @(jouw bedrijfsnaam).

Wanneer je daarnaast een call-to-action toevoegt zoals ‘Bekijk meer foto’s’ of ‘Swipe omhoog om dit product direct te kopen’ vergroot je de kans aanzienlijk dat je publiek niet zomaar door scrollt naar de volgende interessante Story, maar daadwerkelijk even de link in je bio bekijkt. Je kunt natuurlijk ook een kortingscode van je webshop delen om op die manier een soort exclusieve deal te creëren en bezoekers naar je webshop te leiden.

Aan de slag!

Met deze Instagram Stories basics kun je aan de slag om jouw Instagram strategie uit te breiden. Zet een aantal ideeën op papier, werk deze uit en begin met experimenteren om uit te vinden wat voor jou het beste werkt. Succes!


Wist je dat CCV Shop ook actief is op Instagram? Volg ons om tips & tricks te krijgen over het runnen van jouw webshop!