Hoe maak je een landingspagina onweerstaanbaar?

09-05-2018

door Eva Rouwenhorst

Je hebt waarschijnlijk allerlei verschillende pagina’s binnen jouw webshop: categoriepagina’s, productpagina’s, een contactpagina, een blogpagina. De kans is groot dat je ook wel eens een landingspagina hebt gemaakt, of dat je er wel eens over na hebt gedacht er eentje te maken. Een landingspagina is een pagina binnen jouw webshop die speciaal is ingericht voor een specifieke groep bezoekers en is niet zichtbaar in het normale menu van jouw webshop. Bezoeker komen op een landingspagina terecht wanneer ze op een link klikken, meestal vanuit een zoekmachine of online marketing campagne. De landingspagina is in deze gevallen zo ingericht dat deze volledig aansluit op de behoeften van de bezoekers en kan twee doelen hebben: bezoekers naar jouw webshop trekken en/of het verhogen van de conversie in jouw webshop. Maar hoe maak je zo’n landingspagina onweerstaanbaar? In deze blog geven we je een aantal tips!

Herkenning voor conversie

Wil je de bezoeker naar de pagina leiden omdat je een speciaal product aanbiedt, een actie hebt, of wil je inspelen op een bepaalde feestdag, seizoen, gebeurtenis of evenement? Vanzelfsprekend moet de landingspagina die je maakt altijd passen bij de doelgroep en de producten die je verkoopt. Leid je doelgroep via berichten op social media, een e-mail nieuwsbrief of bijvoorbeeld Google AdWords advertentie naar de landingspagina. Zorg ervoor dat bezoekers direct van de actie of aanbieding gebruik kunnen maken of het product kunnen kopen op de pagina. Om deze conversie te realiseren is het belangrijk dat de landingspagina goed aansluit op de banners die je bij de campagne op social media of Google AdWords gebruikt. Dit geldt niet enkel voor het visuele aspect, de afbeeldingen die je gebruikt, maar ook voor de teksten. Op deze manier zorg je ervoor dat er herkenning ontstaat bij de bezoeker en dat hij de landingspagina als logische pagina ziet nadat hij heft doorgeklikt vanaf bijvoorbeeld een advertentie.

Overtuigende call to action

Het ultieme doel van de landingspagina is natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers actie ondernemen. De actie kan variëren van het inschrijven op een nieuwsbrief tot het opvragen van een offerte of het aanschaffen van een product. Om dit te bewerkstelligen is een goede call to action een must. Zorg er altijd voor dat je slechts één call to action plaatst. Wanneer je bezoeker én laat inschrijven voor de nieuwsbrief, én een product wilt laten kopen, is de kans groot dat dit niet gaat werken. Stem de call to action dus af op het ultieme doel van de pagina en maak een keuze.

Verder werkt het goed om een gebiedende wijs te gebruiken bij de call to action, omdat je de bezoeker hiermee aanzet tot klikken. Een paar voorbeelden:

  • checkKoop (product X)
  • checkVraag (een brochure/offerte aan)
  • checkOntvang (meer informatie)
  • checkStuur (mij een e-mail)
  • checkDownload (het e-book)

Daarnaast is de kleur van de call to action belangrijk. Zorg altijd voor een opvallende kleur zodat de call to action niet wegvalt in de landingspagina, maar er juist uit springt.

Korte en krachtige teksten

Een landingspagina is aantrekkelijk wanneer deze toegevoegde waarde biedt doordat een product, dienst of aanbieding kort en krachtig wordt neergezet. Houd in je achterhoofd dat een bezoeker binnen vijf seconden moet weten wat het aanbod is en wat dit aanbod zo uniek maakt. Houd rekening met onderstaande tips om te zorgen voor een concrete, pakkende landingspagina:

  • check Gebruik de kop en subkop om concreet aan te geven wat het onderwerp van de landingspagina is. Benoem direct waar het om gaat, of stel bijvoorbeeld een vraag. Wanneer je een vraag stelt roept deze namelijk vaak onbewust aan antwoord op, wat de interesse van de bezoeker wekt. Daarnaast geeft de koptekst concreet aan welk onderwerp centraal staat op de landingspagina.
  • checkGebruik de rest van de tekst op de landingspagina om uit te leggen wat de voordelen zijn voor de klant. Probeer een zo kort mogelijke tekst te formuleren en voorkom dat je onnodige of te uitgebreide informatie geeft. Om belangrijke voordelen of aandachtspunten te benoemen kun je gebruikmaken van opsommingen in de vorm van bullets, zodat je de punten kort en krachtig kunt benoemen.
  • checkPlaats als afwisseling op de teksten die je gebruikt aansprekende beelden (foto’s) of een video waarmee e klant het product kan ervaren; zorg dat ze van hoge kwaliteit zijn en veel details bevatten.
  • checkHoud bij alle teksten in je achterhoofd voor welke doelgroep je ze schrijft en pas hier de teksten op aan. De juiste woordkeuze bepaalt namelijk voor een groot deel de conversie, ook op landingspagina’s.

Creëer vertrouwen bij de klant

Betrouwbaarheid uitstralen is voor webshops enorm belangrijk. Klanten hebben online veel keuze, maar wanneer ze een webshop niet vertrouwen is de kans klein dat ze daadwerkelijk overgaan tot het doen van een aankoop. Laat dus ook op een landingspagina zien dat je betrouwbaar bent. Er zijn allerlei elementen die het vertrouwen van de bezoeker beïnvloeden, bijvoorbeeld:

  • check Keurmerken: met een webshopkeurmerk laat je zien dat jouw shop bij de veilige, betrouwbare webshops hoort, wat de conversie positief beïnvloedt. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 90% van de online shoppers eerder een aankoop doet als er een webshopkeurmerk aanwezig is in de betreffende shop.
  • checkVolledige contactgegevens: bezoekers doen graag zaken met een ‘echt’ bedrijf. Vermeld daarom duidelijk je contactgegevens, in ieder geval je adresgegevens en een telefoonnummer. Ook de openingstijden van je bedrijf en je KVK nummer kun je gerust plaatsen.
  • checkRecensies: toon recensies van klanten die het product of de dienst al hebben gebruikt zodat bezoekers van de landingspagina kunnen lezen dat het product goed bevalt.
  • checkHoud bij alle teksten in je achterhoofd voor welke doelgroep je ze schrijft en pas hier de teksten op aan. De juiste woordkeuze bepaalt namelijk voor een groot deel de conversie, ook op landingspagina’s.

Met bovenstaande tips kun je aan de slag met het opzetten van een onweerstaanbare landingspagina.
Nog even in het kort: z
org voor herkenning en maak de landingspagina passen voor je doelgroep,

plaats een overtuigende call to action in een opvallende kleur die uitnodigt tot klikken,

schrijf korte en krachtige teksten, creëer vertrouwen bij de bezoeker door bijvoorbeeld keurmerken en bekende gebruikers.


Succes!