Hoe ondernemers e-mail marketing effectief in kunnen zetten

27-02-2019

Gastblog door Koen Ras, SEO specialist bij Lequal

De waarde van een goede e-mail marketing campagne wordt vandaag de dag door veel ondernemers zwaar onderschat. Er wordt vaak geroepen dat e-mail marketing dood is en het een beter idee is om je tijd en marketingbudget in andere marketingkanalen te zetten. Niets is minder waar, e-mail marketing is een uniek kanaal waar ook unieke kansen uit gehaald kunnen worden. Lees meer over de voordelen van e-mail marketing, welke soorten e-mails je naar je klanten kunt sturen en diverse tips om jouw e-mail campagnes goed te laten verlopen.

De voordelen van e-mail marketing

E-mail marketing is en blijft een topkanaal om je klanten te benaderen, er zijn ook maar redenen om niet met e-mail marketing bezig te zijn als ondernemer. Enkele voordelen van e-mail marketing zijn:

- E-mail campagnes zijn erg goed meetbaar

- Real-time open ratio’s, klikratio’s en conversieratio’s

- Je kunt campagnes vergelijken en inzoomen op persoonsniveau

- Erg makkelijk om verschillende versies te testen en verder te optimaliseren

- Je bent met e-mail marketing niet afhankelijk van Google, Facebook of andere kanalen

- E-mail marketing is persoonlijk en wordt enkel gezien door de mensen in je mailinglijst

- Personen in je mailinglijst hebben vaak al interesse in je bedrijf/producten

- E-mail marketing is niet duur en erg rendabel

- Ontvangers kunnen zich te allen tijde uitschrijven (klinkt misschien als een nadeel, maar minder inactieve gebruikers betekent ook dat je mailinglijst kwalitatiever wordt.)

- E-mail marketing is grotendeels automatisch

Hoewel e-mail marketing niet zonder haar eigen uitdagingen en valkuilen zit, biedt het kanaal veel kansen en kun je veel omzet uit een goede e-mail marketing campagne halen.

Soorten e-mails

Er bestaan verschillende soorten e-mails welke inzetbaar zijn in jouw e-mail campagnes. De juiste? Dat is natuurlijk afhankelijk van wie je wilt bereiken en met welk doel je ze wilt bereiken.

De nieuwsbrief

De bekendste en meest gebruikte e-mail marketing methode, de nieuwsbrief. Nieuwsbrieven worden voor verschillende doeleinden ingezet maar hebben allemaal de functie om de ontvanger te activeren om een aankoop te doen. Een creatieve en persoonlijke manier van het versturen is bijvoorbeeld de nieuwsbrief van Litmus, waarbij gebruik wordt gemaakt van een goede balans tussen tekst en afbeeldingen, met een duidelijke scheiding tussen de 2 verschillende onderwerpen van de nieuwsbrief:

In het voorbeeld links van ParfumOutlet worden de aanbiedingen met bestelknop en al in de nieuwsbrief verwerkt.

Zo zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van goede nieuwsbrieven die perfect aanslaan op de doelgroep en de juiste stimulans bieden om een aankoop te doen. Bepaal of jouw doelgroep eerder losjes benaderd dient te worden, met spreektaal en hier en daar een grap. Of dient jouw doelgroep juist wat strakker en straight to the point benaderd te worden? Allemaal belangrijke punten voor het bepalen van de layout en inhoud.

Transactionele e-mails

Transactionele e-mails spreken redelijk voor zich en zijn alle automatische e-mails die verstuurd worden wanneer de gebruiker een actie op jouw webshop uitvoert. Je kunt hierbij denken aan een orderbevestiging of een e-mail die je verkrijgt wanneer je een infographic of e-book van een website opvraagt. Deze e-mails worden nooit in bulk verstuurd, de ontvanger is dus de enige ontvanger van de e-mail. Het is wel mogelijk om op basis van de informatie uit deze e-mails reminders of winback e-mails te versturen.

Event-driven e-mails

Event-driven e-mails worden verstuurd wanneer er een gebeurtenis plaatsvindt. Een erg vage term natuurlijk, maar dat komt omdat het een brede term is waar meerdere soorten e-mails onder vallen. Event-driven e-mails vallen binnen ‘marketing automatisering’ en kunnen automatisch opgesteld en verzonden worden voor een voordelige prijs. Daarnaast zijn ze erg effectief. De onderstaande e-mail soorten vallen eigenlijk allemaal onder ‘event-driven e-mails’, maar aangezien ze allemaal redelijk specifiek zijn worden ze los van elkaar in kaart gebracht.

Winback e-mails

Met een winback e-mail zorg je er voor dat enige gebruikers die inactief zijn opnieuw getriggerd worden om een aankoop te doen. Zo’n e-mail kan bijvoorbeeld verstuurd worden wanneer iemand de nieuwsbrief al enkele keren niet heeft geopend.

Er zijn hierbij verschillende mogelijkheden die ook deels afhankelijk zijn van het soort webshop dat je hebt en de producten of diensten die je aanbiedt. Je kunt hierbij denken aan het voorbeeld van de Airbnb:

Airbnb let hierbij niet op wie de nieuwsbrief wel of niet heeft gelezen, maar letten op wanneer de laatste reis is geboekt en sturen de winback e-mail op basis van die informatie uit. De Bijenkorf gebruikt dit concept ook wanneer iemand bijvoorbeeld schoenen heeft gekocht.

Een andere mogelijkheid is om net zoals Paul Mitchell de winback campagne te gebruiken om de mailinglijst op te schonen, als je niet op ‘Keep them coming’ drukt binnen een bepaalde tijd zal je automatisch uitgeschreven worden. Indien je nog niet veel met het opschonen van je huidige mailinglijst bezig bent geweest is dit een aan te raden methode.


Een concept dat door veel webshops gebruikt wordt is het bieden van een unieke kortingscode na een periode van inactiviteit. Vaak is dit een kortingscode van 5 of 10 procent, of wanneer het over duurdere producten gaat, een kortingscode van een bepaald bedrag.


Zo kun je met een beetje creativiteit een unieke en effectieve winback campagne opstellen.

Reminders

Reminders zijn event-driven e-mails die veel worden ingezet en zijn vrij vanzelfsprekend. Denk hierbij aan een reminder voor een factuur die nog open staat, of een reminder voor een evenement waar nog maar enkele kaartjes voor beschikbaar zijn.

Verjaardagsmails

Iedereen die ooit iets bij Bol heeft besteld zal deze e-mail wel gekregen hebben, of jaarlijks nog krijgen. De standaard €2,50 korting op je verjaardag met een verzilveringsdeadline zorgt er toch vaak voor dat je een nieuwe aankoop op de website zal doen.

Wanneer je soortgelijke verjaardagsmails verstuurt, zorg er dan voor dat het ‘cadeautje’ aantrekkelijk genoeg is om gebruikers te activeren, terwijl je ook rekening houdt met de kosten die het met zich meebrengt voor jouw onderneming.

Abandoned cart e-mails

Abandoned cart e-mails worden verstuurd wanneer iemand op je webshop een product toevoegt aan het winkelmandje zonder de aankoop geheel af te ronden. Aangezien een toevoeging aan de winkelmand vrijwel alleen gedaan wordt als iemand twijfelt of op dat moment geen tijd heeft om de aankoop af te ronden geldt de abandoned cart e-mail als reminder. Als je die e-mail niet zou sturen zou het kunnen dat de gebruiker die geen tijd had om de aankoop af te ronden het vergeet en een tijdje later bij je concurrent een aankoop doet. Vergeet deze stap dus niet in je e-mail marketing campagne

De app ‘Verlaten winkelwagen’ speelt hier perfect op in. De app is eenvoudig te koppelen met CCV Shop. Met diverse tijdsintervallen zorgt de app ervoor dat je klanten per e-mail herinnerd worden aan hun achtergelaten winkelwagen. De inhoud van het winkelwagentje en een link naar je webshop (met gevulde winkelwagen) staan standaard in de e-mailtekst. Je kunt zelf de inhoud van de e-mail verder vormgeven om je klanten te overtuigen alsnog de bestelling te plaatsen. De klant kan vervolgens eenvoudig de bestelling afronden.

Welkomst e-mails

Wanneer je een account op een website creëert zal je deze mail ongetwijfeld in je inbox krijgen; de welkomst e-mail. Deze e-mails spreken voor zich en worden veelal ingezet om wat meer over het bedrijf of het product te vertellen, accountdetails door te sturen en interactie aan te moedigen.

E-mailmarketing tips

Ook binnen e-mail marketing blijft de markt zich ontwikkelen, daarom is het belangrijk dat je met de laatste ontwikkelingen mee beweegt. Hou jij al rekening met het onderstaande voor jouw e-mail marketing campagnes?

Aantal ontvangers blijven vergroten

Omdat je altijd het risico loopt dat mensen zich uitschrijven voor je mailinglijst is het van groot belang dat je deze lijst constant blijft vergroten. Er zijn meerdere manieren om mensen aan te moedigen om zich in te schrijven voor jouw mailinglijst. Denk aan:

- Een inschrijvingsoptie op je homepage. Bekijk bijvoorbeeld hoe deze website de inschrijvingsoptie op de homepage verwerkt:

- Inschrijvingsoptie bij bestelling
Pop-up met inschrijvingsoptie of inschrijvingsoptie aan het einde van een blog
“Vond je deze informatie waardevol, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief om up-to-date te blijven van andere interessante blogs en aanbiedingen”

- Aanbiedingen

“Wil jij de online marketing checklist ontvangen? We hebben alleen je e-mailadres nodig”

- Versleutelde content

Je versleutelt content (zoals een deel van een blog) totdat bezoekers een e-mail hebben ingevuld

Je loopt hiermee wel het risico dat bezoekers het vervelend vinden en je webshop verlaten

- Optimaliseer je CTA button

Probeer de button persoonlijk (ik-vorm) te maken (“Stuur me nu mijn e-book”, “Geef me mijn bonus”)

Zorg er voor dat er naast je CTA geen andere afleidingen zijn die er toe leiden dat iemand zich niet inschrijft


Er zijn natuurlijk nog vele andere manieren om e-mailadressen te verzamelen. Ben jij creatief genoeg om een eigen innovatieve manier voor het verzamelen van e-mails voor je mailinglijst te verzinnen?

E-mails personaliseren

Van alle technieken en ontwikkelingen op het gebied van e-mail marketing, is het personaliseren van je e-mails één van de belangrijkste. Met gepersonaliseerde e-mails kun je een hogere open rate, click rate en conversie rate genereren dan wanneer de e-mail niet is gepersonaliseerd. Best een verschil, of niet?

Gepersonaliseerde e-mails hoeven niet alleen standaard mailtjes te zijn waar je voornaam wordt gebruikt, het kunnen bijvoorbeeld ook persoonlijke productaanbiedingen zijn. Dynamische content is een groot deel van gepersonaliseerde e-mails en kan gebruikt worden om bepaalde delen van je e-mails aan te passen om deze persoonlijker te maken richting te respondent. Denk daarbij niet alleen aan de tekst in je e-mail, maar ook media items zoals afbeeldingen of video’s.

Korte en krachtige e-mails

Niemand heeft zin om een gigantisch blok tekst te lezen en iemand zal, wanneer je dit doet, je mail snel weer wegklikken. Probeer de content in je e-mails zo kort mogelijk te houden terwijl de boodschap hetzelfde blijft. Heb je toch veel te vertellen? Deel de mail dan op in verschillende onderwerpen en geef ieder onderwerp een eigen CTA.

Zet je call to actions op een tactische plek

De locatie van je CTA wordt qua waarde zwaar onderschat binnen e-mail marketing. Haal jij er al het meeste uit? Zorg er voor dat je Call To Action op een locatie staat waar geen andere afleidingen zijn. Zorg er daarbij ook voor dat de CTA opvalt en aantrekt. De tekst in je CTA is ook erg belangrijk en wordt geformuleerd op basis van het onderwerp van je e-mail.

Deliverability

Deliverability is een probleem waar veel ondernemers tegenaan lopen binnen e-mail marketing. Een groot deel van dit probleem is op te lossen door je mailinglijst op te schonen. De grootste oorzaken van slechte deliverability zijn:


- Foute e-mail adressen

Spoor je foutieve e-mail adressen in je mailinglijst op en haal deze uit de database. Een typfout gebeurt redelijk vaak en dit is dus iets wat je constant in de gaten moet houden. Heb jij een E-mail Service Provider(ESP)? ESP’s speuren deze e-mail adressen vaak automatisch op.

- Slechte relevantie

Zijn de e-mails die je verstuurt relevant voor de personen in jouw mailinglijst? Zo niet, dan zal je dat merken aan het open- en klikratio, wat je deliverability direct beïnvloedt. Zorg er dus voor dat je jouw e-mail campagnes real-time monitort om de openings-, klik- en conversieratio zo hoog mogelijk te houden.

- Gebrek aan authenticatie

Je kunt je bij internetproviders verifiëren door middel van een SPF- DMARC- of DKIM record. Dit geeft aan dat je daadwerkelijk bent wie je zegt dat je bent. Dit beïnvloedt de deliverability omdat er de afgelopen jaren steeds regelmatiger gebruik wordt gemaakt van phishing e-mails via valse e-mailadressen.

- Spam traps

Internetproviders gebruiken een non-actieve e-mail inbox soms om spam e-mails op te sporen. Als deze non-actieve inbox vaak e-mails van jou binnenkrijgt, zal je deliverability hierbij ook schade oplopen. Gelukkig is dit gemakkelijk op te lossen door de mailinglijst zo schoon mogelijk te houden.

- Complaints

Wanneer iemand op ‘rapporteer als spam’ drukt bij jouw e-mails zal dit je deliverability ook flink beïnvloeden. Zorg er voor dat je deze gebruikers direct uit je mailinglijst haalt.

Conclusie

E-mailmarketing is nog lang niet dood, integendeel, e-mailmarketing is een geweldig kanaal om persoonlijke interactie met je klanten te realiseren voor een lage prijs zonder daarbij het gevoel te geven dat het een advertentie is. Haal jij al het uiterste uit je e-mail marketing, of laat je op het moment nog kansen liggen?

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord