Hoger in Google met je webshop:
de gouden tip voor 2018

14-02-2018

door Ton Heerze van Webton

Wil jij je webshop laten groeien? Dan is het kiezen van de juiste marketingmethode cruciaal. Adverteren met AdWords is populair, maar kostbaar. Zodra je stopt met investeren, verdwijnen je advertenties immers ook. Een betere langetermijnstrategie is om met je webshop hoger in de organische zoekresultaten van Google te komen. Hoe je dat doet? Hieronder vertellen wij je over een uiterst doeltreffende methode, die ook in 2018 nog altijd niets aan effectiviteit heeft ingeboet.

De traditionele kracht van mond-tot-mondreclame

Of je webshop nu een uit de hand gelopen hobby of je fulltime werk is; je wilt er natuurlijk het maximale uit halen. Net zoals bij elke andere winkel, geldt daarbij dat mond-tot-mondreclame een gouden middel is om de goede reputatie van je webwinkel te verspreiden.


Online werkt dat echter net iets anders dan in de echte wereld. Want daar waar klanten elkaar in het echt tijdens gesprekken wijzen op een interessante winkel, doen ze dat online in de vorm van content. Denk aan positieve blogartikelen over een winkelervaring of lovende berichten op social media.


En daar waar mensen elkaar in het echt alleen de naam van de winkel noemen, verwijzen ze online vaak naar de bijbehorende website. Da’s immers wel zo handig. Zo’n online verwijzing naar het webadres van een webwinkel noemen we ook wel een link. En deze links spelen een essentiële rol in jouw voornemen om met je website hoger in Google te komen.

Links als voorkeursstem van klanten

Elke verwijzing naar jouw webshop in de vorm van een link, ziet Google als een positieve stem van een gebruiker. Hoe meer links jouw website heeft, hoe groter de zoekmachine de kans acht dat deze een autoriteit is binnen zijn branche. Het gevolg: je webshop begint alsmaar hoger te scoren in de zoekresultaten, naarmate het aantal links toeneemt.


Maar een grote hoeveelheid links alleen is niet voldoende. Google hecht namelijk meer waarde aan de ene link dan aan de andere. Hoe bekender, betrouwbaarder en relevanter een website, hoe meer impact een link hiervandaan heeft op de positie van jouw webshop in de zoekmachine.


Maar wat maakt een website nu bekend, betrouwbaar en relevant? Er zijn meerdere objectieve criteria die deze factoren meetbaar maken. Hieronder zetten we ze voor je op een rijtje:

Bekendheid

De belangrijkste maatstaf voor de bekendheid van een website zijn de bezoekersaantallen. Het gaat daarbij niet zozeer om het totale aantal paginabezoeken, maar vooral om de hoeveelheid unieke gebruikers die de website over een bepaalde periode bezoekt. Een link vanaf een domein met 100.000 unieke bezoekers per maand heeft logischerwijs meer impact dan die vanaf een site met enkele honderden bezoekers. Ook het aantal jaar dat de domeinnaam van de website bestaat, heeft invloed op de bekendheid ervan.

Betrouwbaarheid

De wereldwijd bekende SEO-dienstverlener Majestic brengt de betrouwbaarheid van een website in kaart aan de hand van de zogenaamde Trust Ratio. Deze score is het resultaat van een ingewikkelde algoritmische berekening over het linkprofiel van de site in kwestie. Is de ratio bijvoorbeeld lager dan 0,5, dan verwijzen er naar deze website veel links van lage kwaliteit. Dat verlaagt de betrouwbaarheid in de ogen van Google en maakt het een minder aantrekkelijke kandidaat voor een link naar je webshop.

Relevantie

Hoe relevant een andere website is voor die van jou laat zich moeilijk in cijfers uitdrukken. Het beoordelen hiervan blijft mensenwerk en is vooral een kwestie van het in kaart brengen van raakvlakken. Hoe meer het thema van de site verwant is met dat van jouw webwinkel, hoe relevanter Google een verwijzing zal vinden. Vraag daarom niet om een link op de site van al je buren en familie, maar kies bewust voor relevante websites die in een gerelateerde branche actief zijn.

Linkbuilding door een professionele partij

Misschien vraag jij je af wat je nu precies aan bovenstaande informatie hebt. Het vergaren van links naar je webwinkel is immers een jarenlang proces en bovendien blijkt het in de praktijk extreem lastig (of duur) om links vanaf bekende websites te verkrijgen.

De oplossing is echter verrassend eenvoudig. Er zijn namelijk professionele bureaus die je kunt inschakelen om links van hoge kwaliteit naar jouw webshop aan te leggen. Dit proces wordt ook wel linkbuilding genoemd en ligt aan de basis van vele webshops die binnen hun branche op de nummer 1-positie in Google ranken.


Maar let op: linkbuilden is ook een zeer delicaat proces. Het vereist een voorzichtige benadering gebaseerd op ervaring en vakmanschap om linkbuilding niet averechts te laten werken.


Eén ding is in elk geval zeker: mits op de juiste wijze ingezet, is linkbuilden anno 2018 nog altijd de meest effectieve manier om meer uit je webwinkel te halen dan je nu doet. Laat dit krachtige marketinginstrument daarom niet onbenut!

Welke marketingmethoden gebruik jij om dit jaar een succesvolle webshop te runnen?

Ton Heerze is directeur van Webton

info@webton.nl

074-3030400

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord