Jouw shop lenteproof in 4 stappen

18-04-2018

door Eva Rouwenhorst

Het is voorjaar. De temperatuur stijgt, het is ’s avonds langer licht en je hoort de vogels weer fluiten. Grote kans dat je zin krijgt om thuis een grote voorjaarsschoonmaak te doen. Maar hoe breid je jouw webshop voor op het voorjaar? Het is nu dé tijd om jouw webshop op te poetsen. We hebben een aantal punten voor je op een rijtje gezet die je door kunt lopen om jouw shop lenteproof te maken.

1. Titels en meta-informatie

Het is niet zeldzaam dat er hier en daar titels en meta-informatie ontbreken op jouw shop of veranderd zijn. Paginatitels, metabeschrijvingen en URL’s spelen een belangrijke rol bij de zichtbaarheid van jouw shop in zoekmachines. Als je de meta-informatie goed invult, ‘begrijpen’ zoekmachines beter waar jouw shop om draait en vergroot dit de kans dat links naar jouw shop in de organische zoekresultaten verschijnen.


Bekijk elke pagina en optimaliseer deze drie elementen en zorg ervoor dat deze aan de volgende parameters voldoet:

- Titel: maximaal 70 tekens voor desktop en maximaal 180 voor mobiel (Google kort lange titels af in zoekresultaten) Het afkorten is gebaseerd op de pixellengte van de titel en niet op het aantal tekens. Je kunt er dus voor de zekerheid voor kiezen om titels niet langer te maken dan 70 tekens, zodat je altijd goed zit.

- Metabeschrijving: gebruik maximaal 320 tekens voor desktop en maximaal 210 voor mobiel en zorg dat één van je zoekwoorden hierin wordt opgenomen. Wil je zowel voor desktop als mobiel een geschikte metabeschrijving qua lengte? Kies dan voor maximaal 210 tekens.

- URL (SEO-alias): de URL van een pagina moet kort zijn en idealiter relevante zoekwoorden bevatten voor de specifieke pagina.

Hoe werkt dit in de CCV Shop onderhoudstool?

Je kunt een paginatitel, metadata en URL bij pagina’s aanpassen in de CCV Shop onderhoudstool via "Startpunt > Mijn webshop > Mijn pagina's > Eigenschappen van de pagina".

2. Zoektermen

Stel dat je een webshop runt in kleding. Wanneer iemand vraagt op welke zoektermen je graag goed gevonden wilt worden, is de kans groot dat je woorden noemt zoals kleding, dameskleding en herenkleding. Maar trek je met deze woorden wel de juiste bezoekers aan? Wanneer iemand in een zoekmachine zoekt op ‘dameskleding’ weet je immers nog niet wat de zoekintentie is van die persoon. Wellicht is diegene zich aan het oriënteren, of is hij op zoek naar informatie. Maar het kan ook zijn dat hij daadwerkelijk al de intentie heeft om kleding te kopen. Maar wil diegene dan nieuwe kleding of tweedehandse? En wil diegene dit online of offline kopen? Oftewel: termen als kleding, dameskleding en herenkleding zijn redelijk algemeen, wat bovendien betekent dat je hierop waarschijnlijk veel concurrentie hebt en het tijdsintensief is om hoog in de zoekmachines te ranken op deze zoektermen.

Welke zoekwoorden dan wel?

Wanneer je een webshop runt, zijn verkopen en het maximaliseren van je conversie van groot belang. Onderzoek dus of er zoektermen zijn binnen jouw branche die goed converteren en waarbij mensen daadwerkelijk een koopintentie hebben. Meestal gaat het om combinaties van zoekwoorden die minstens drie woorden bevatten, zogenaamde long tail zoekwoorden. In het voorbeeld van de kledingwinkel kun je denken aan ‘zwarte lange broek bestellen’, of ‘gebloemd shirt met korte mouw bestellen’. De kans is groot dat het zoekvolume op deze long tail zoekwoorden lager is dan op de kortere, maar de koopintentie van de zoeker is in ieder geval een stuk groter en de concurrentie minder. Oftewel: in Google scoor je hoger en sneller.

3. Voorkom dode pagina’s

Je herkent het waarschijnlijk zelf: je bent een website aan het bekijken en navigeert naar verschillende pagina’s binnen de website. Opeens kom je op een pagina terecht waarop je een soortgelijke mededeling ziet als ‘deze pagina is niet gevonden’, oftewel een 404-melding. Wanneer een bezoeker van jouw webshop op zo’n pagina terechtkomt, kan dit een reden zijn om de webshop te verlaten, omdat het onduidelijk is hoe de bezoeker op dat moment verder moet navigeren.

Wat kun je hieraan doen?

Je kunt alle dode pagina’s die zijn opgenomen in Google binnen jouw webshop vinden via zogenaamde crawlfouten in Google Search Console (eerder heette dit Webmaster Tools). Verwijs deze pagina’s door naar een pagina binnen jouw shop die wél werkt door een zogenaamde 301-redirect zodat bezoekers zo min mogelijk geconfronteerd worden met niet-werkende pagina’s. Denk aan het doorlinken naar een andere (belangrijke, veel bezochte of relevante) pagina binnen jouw webshop. Op die manier zorg je ervoor dat de bezoeker niet op een dode pagina terecht komt waardoor hij jouw webshop verlaat. Vaak is de categoriepagina een gewenste pagina om de bezoeker naar door te laten linken. Wanneer de url van een dode pagina niet is opgenomen door Google dan kan je van te voren de link ‘uitzetten’ zodat deze niet meer door Google te zien is, waardoor je dus geen dode url krijgt. Dit doe je door nofollow / noindex aan te zetten.

4. Schrap vakjargon

Het komt regelmatig voor dat specialisten op hun website of webshop veel vakjargon gebruiken in hun teksten. De specialisten snappen zelf uiteraard waar het over gaat, maar dit kan voor bezoekers een raadsel zijn. Zorg er dus voor dat de teksten die je op jouw webshop gebruikt aansluiten bij jouw doelgroep. Of het nu gaat om teksten in blogs of omschrijvingen van producten: schrijf een goed leesbare tekst die voor iedereen te begrijpen is, en probeer moeilijke termen te vermijden. Je bent geen wetenschappelijke tekst aan het schrijven, dus probeer jouw tekst toegankelijk en begrijpelijk te houden. Wanneer je toch moeilijke termen of vakjargon gebruikt, probeer er dan in ieder geval een goede uitleg bij te geven.

Loop jouw webshop eens door en kijk of je (misschien wel onbewust) veel vakjargon gebruikt en of het waarschijnlijk is dat bezoekers dit snappen. Indien je best wat ‘moeilijke’ woorden gebruikt en je de kans groot acht dat bezoekers dit niet snappen, probeer teksten dan te herschrijven. Tip: probeer een producttekst zo te schrijven dat het alle vragen beantwoord die je zelf zou stellen over het product.

Geniet zelf ook van de lente!

Wanneer je jouw webshop door middel van bovenstaande tips lenteproof hebt gemaakt, moet je natuurlijk zelf ook een beetje genieten van het mooie weer. Probeer als de drukte het toelaat hier en daar een rustmomentje in te lassen en even van het zonnetje te genieten.