Last minute tips om jouw webshop Valentijn-proof te maken

06-02-2019

door Eva Rouwenhorst

Vorig jaar werd Valentijnsdag gevierd door één op de drie Nederlanders. Deze groep geeft ieder jaar weer meer uit aan de dag van de liefde. In 2013 lag het gemiddelde rond de 46 euro, terwijl we vorig jaar op 55 euro uitkwamen. Dat stelt onderzoeksbureau Motivaction vast, zich baserend op een onderzoek onder 1500 Nederlanders, de 'Feestdagenmonitor'. Millennials – mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000 – hechten meer aan het vieren van Valentijnsdag dan gemiddeld Nederland; 40 procent. Van de 1500 ondervraagde mensen die Valentijn viert, koopt meer dan de helft een cadeau voor een geliefde. Genoeg redenen om ook jouw webshop Valentijnproof te maken. Inspiratie nodig? Die geven we je graag!

Creëer een Valentijnthema op je webshop

De dagen voorafgaand aan Valentijn zijn veel klanten op zoek naar een geschikt cadeau voor hun vriend of vriendin. Er is dan niets handiger dan een overzichtelijke pagina die compleet in het teken staat van Valentijnsdag.” Klanten hoeven op die manier niet te zoeken binnen je webshop, maar zien direct welke producten je aanbiedt. Via CCV Shop is het in de onderhoudstool mogelijk een extra pagina aan te maken. Neem deze vervolgens op in je menu. Je kunt op zo’n pagina van alles tonen, zoals ’10 cadeautips voor haar’, of ‘de leukste cadeaus voor jullie samen’.

Behalve een aparte Valentijnpagina kun je ook jouw logo en/of afbeelding tijdelijk een Valentijntintje geven. Je hoeft natuurlijk niet alles roze of rood te maken en overal hartjes te plaatsen, maar met een paar subtiele hints naar Valentijn maak je jouw webshop meer Valentijn-proof.

Speciale cadeauverpakkingen en kaartjes

Veel fysieke winkels bieden in de periode voorafgaand aan Valentijnsdag gratis geschenkverpakkingen (bijv. doosjes of cadeaupapier) aan hun klanten als extra service. Zo’n simpel extraatje aanbieden in jouw webshop is een goede manier om jouw klanten te laten zien dat je meedenkt met de klant en je best doet om voor een zo leuk mogelijk uitziend geschenk te zorgen.

Bundel producten

Wanneer iemand wordt getriggerd door een Valentijnscadeau op jouw shop, kun je dit moment perfect benutten om aanvullende producten te verkopen, zoals een zak waxinelichtjes bij een waxinelichthouder of een vaas bij een bos bloemen. Je kunt zulke combinatieaanbiedingen ideaal toepassen met behulp van de productbundel app uit de CCV Shop. Wanneer je deze app inzet, krijgt de klant bundelkorting bij productbundels die je als webwinkelier zelf kunt aanmaken. Voorbeeld: Stel, een klant kiest in jouw webshop een waxinelichthouder €20,-. Hij kan dit product vervolgens afrekenen en jouw webwinkel verlaten.


Echter kan hij ook kiezen voor een bundel waarbij er verschillende opties mogelijk zijn:

- Bundel 1: waxinelichthouder + zak waxinelichtjes voor €25,-.

- Bundel 2: waxinelichthouder + zak waxinelichtjes + kaarsenplateau voor €30,-.


Je kunt per bundel kiezen voor een vaste prijs of je kunt per product een kortingspercentage toevoegen. Op deze manier kun je producten in jouw webwinkel combineren en voor een aantrekkelijke prijs aanbieden.

Kortingen

Zoals je wellicht ook rondom feestdagen als Kerst doet, kun je overwegen om ook voor Valentijn een speciale korting aan te bieden in jouw webshop. Je kunt deze strategie gebruiken als een soort loyaliteitsprogramma voor klanten die in het verleden een aankoop bij je hebben gedaan door ze te mailen, of kunt de actie aan iedereen aanbieden door bijvoorbeeld te adverteren op social media of via Google AdWords. Je hoeft uiteraard geen extreme korting zoals 50% te geven op jouw producten, maar een kleine korting zet vaak ook veel kopers aan tot een daadwerkelijke aankoop. Ook het aanbieden van gratis of voordelige verzending is natuurlijk een optie.

Binnen de software van CCV Shop heb je de mogelijkheid om jouw klanten korting te geven door middel van een kortingsbon. Deze kortingsbon kun je aanmaken in jouw onderhoudspanel bij “Startpunt / Mijn webshop / Kortingsbonnen”. Let wel op dat deze functie niet automatisch geïnstalleerd is en deze te vinden is in de App store.


Er zijn vervolgens verschillende manieren om korting te geven:

- Je kunt korting als bedrag of percentage instellen.

- Je kunt aangeven of u wel of geen verzendkosten wilt berekenen.

- Je kunt een of meerdere bonnen aan laten maken, in dat laatste geval worden er meerdere bonnen met unieke code aangemaakt.

- Wanneer je meer dan één bon aan maakt zal het systeem een code genereren wanneer je één kortingsbon aanmaakt kies u zelf een code.

- Je kunt aangeven of de bon eenmalig of meerdere keren gebruikt kan worden.

- Wanneer een bon meerdere keren gebruikt kan worden, dan zou er dus op 1 code bijvoorbeeld 100 keer met korting besteld kunnen worden.

- Bij het minimum bedrag kun je aangeven voor hoeveel minimaal besteld moet worden om de bon te mogen gebruiken.

- Begin en eind datum: Hier geef je aan wanneer de actie begint en eindigt.

Stuur een Valentijnmailing

Verstuur je zo nu en dan een mailing naar jouw klantenbestand? Doe dit dan ook een tijdje voor Valentijn. Nodig bestaande klanten via deze mailing uit om een Valentijncadeau in jouw webshop te kopen en zorg voor een uniek aanbod of voor leuke aanbiedingen. Misschien kun je jouw mailinglijst zelfs segmenteren op mannen en vrouwen, mocht je over die gegevens beschikken, zodat je jouw aanbod nog beter kunt afstemmen. Wanneer je een speciale pagina hebt aangemaakt op jouw webshop met Valentijnproducten, verwijs dan in de mailing naar deze pagina. Leuk idee: benoem ook dat klanten de bestelling direct op het adres van de betreffende ‘Valentijn’ kunnen laten bezorgen, wel zo leuk.

Pas jouw campagnes op Google aan

Adverteer je via Google AdWords? Zet dan in de periode voorafgaand aan Valentijn een aparte campagne op waarin je zoektermen gebruikt die te maken hebben met Valentijnsdag. Om te voorkomen dat je te veel concurrentie hebt is het van belang om te kiezen voor zoekwoorden die specifieker zijn dan bijvoorbeeld ‘cadeautips Valentijnsdag’. Richt de advertentie juist specifieker op bepaalde producten die je aanbiedt en die met Valentijn te maken hebben zodat je de zoekwoorden kunt combineren. Daarnaast kun je er ook over nadenken om de teksten van jouw bestaande AdWords-advertenties aanpassen, bijvoorbeeld door een Valentijns kortingsactie te promoten.

Houd een wedstrijd op social media

Ben je actief op Twitter, Instagram en/of Facebook? Zonder dat het je veel tijd kost, kun je eenvoudig een leuke Valentijnactie uitzetten op social media. Hiermee zorg je voor interactie en leid je wellicht zelfs meer bezoekers naar jouw webshop omdat ze in aanraking komen met de actie. Een aantal ideetjes:


- Vertel je beste liefdesverhaal

- Plaats je meest romantische foto

- Laat weten wat je meest romantische cadeau idee is

- Vertel het gekste Valentijnverhaal dat je hebt meegemaakt

- Wat was jouw beste of slechtste date ooit?

Conclusie

Valentijnsdag is een geweldige kans om de verkoop in jouw webshop te verhogen en meer klanten bewust te maken van het bestaan van jouw shop. Lukt het je niet om het optimale uit deze dag te halen? Probeer dan enkele van deze tips in te zetten om de verkoop een boost te geven. Het zijn niet alleen acties die enorm veel tijd en moeite kosten die iets opleveren, ook kleine aanpassingen in jouw shop kunnen het verschil maken!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord