Maak het verschil:
5 aandachtsgebieden bij het inregelen van je verzendproces!

09-01-2019

door Jorn Spiertz van PakketMail

Je webshop ziet er goed uit en alle producten staan erin. De voorraad is op orde en marketingactiviteiten om je doelgroep
te bereiken werpen vruchten af. De orders stromen binnen. Nu richt je je op de volgende activiteit: het inregelen van het
logistiek proces om ervoor te zorgen dat jouw klanten hun bestelde pakketjes in goede orde ontvangen.


Verzenden is een cruciaal onderdeel bij het runnen van een webshop. Dit onderdeel verdient dan ook alle aandacht voordat
je de webshop online zet. Denk goed na over de manier waarop je het logistiek proces inregelt. Realiseer je dat de manier
waarop je dit aanpakt het verschil kan maken tussen tevreden en ontevreden klanten!


In deze blog brengen wij 5 punten onder de aandacht waarmee je rekening moet houden bij het inregelen van je verzendproces.

Verpakking: functioneel en onderscheidend

Het verpakken van jouw producten voor verzending heeft allereerst een functioneel doel. Tijdens het transport vallen pakketten
op elkaar van de sorteerband en worden pakketten op elkaar gestapeld. Zorg ervoor dat jouw pakketten goed verpakt worden en
tegen schokken en stoten kunnen. Houd rekening met de volgende punten om ervoor te zorgen dat jouw klanten hun producten in
goede staat ontvangen:


  • Gebruik een stevige, goed passende doos zonder vochtige plekken of scheuren;
  • Wikkel ieder product in geschikt materiaal zoals papier of bubbelfolie, voor extra bescherming;
  • Gebruik vulmateriaal om lege ruimtes in de doos op te vullen. Bijvoorbeeld met luchtkussentjes, opvulpapier of houtwol;
  • Sluit het pakket goed af met verpakkingstape;
  • Indien je zware pakketten verstuurt, gebruik dan dubbel- of zelfs driedubbelgolfkarton en verstevig de hoeken extra.

Los van het feit dat een verpakking functioneel is, kan deze natuurlijk ook helpen je te onderscheiden van andere webshops.
Onderscheid jij je door pakketten te gebruiken met een andere kleur dan een standaardkleur? Gebruik je een designprint passend
bij de stijl van je webshop? Voeg je een handgeschreven kaartje toe aan het pakket? Wees creatief en laat zien dat je aandacht hebt
voor jouw klant.

Vervoerders: krijg inzicht in de verschillen

Er zijn veel verschillende vervoerders waarmee je samen kunt werken voor het verzenden van je producten. Iedere vervoerder heeft
elk zijn eigen specialiteit. Sommige vervoerdersnetwerken zijn meer ingesteld op lichte en kleine zendingen, andere juist op grotere,
zwaardere zendingen. Verder zijn er vervoerders met een sterk nationaal verzendnetwerk, terwijl anderen juist zijn gespecialiseerd
in internationaal vervoer. Ook transittijden kunnen per bestemming en vervoerder variëren.


Vaak zien we dat prijs de doorslaggevende factor is in het kiezen van een vervoerder. Echter bieden vervoerders met het scherpste
verzendtarief voor een bepaald type zending en bestemming niet per definitie ook het beste netwerk. Natuurlijk kun je bij het
selecteren van een vervoerder rekening houden met de prijs, maar houd daarnaast ook rekening met factoren zoals bezorgtijden
en het soort verzendnetwerk (nationaal of internationaal).


  • Neem netwerkkwaliteiten en specialiteiten van vervoerders mee in je overweging. Kies een vervoerder of combinatie van
    vervoerders die past bij jouw producten en bestemmingen. Een vermiste zending en een ontevreden klant wegen niet op
    tegen een kleine besparing op verzendkosten.

Er zijn verschillende bedrijven die het mogelijk maken om vanuit één verzendomgeving via verschillende vervoerders te verzenden.
Via dergelijke bedrijven kun je onafhankelijk advies inwinnen over welke vervoerders het beste passen bij jouw verzendprofiel en
wensen.

Trackingcommunicatie: informatief en nét wat extra's

Middels ‘track & trace’ service kunnen geadresseerden precies zien waar een zending voor het laatst gescand is. Bij verschillende
vervoerders wordt er zelfs aangegeven op welk tijdstip de zending naar verwachting geleverd wordt. Goede informatie over de
bezorging is essentieel en draagt bij aan een positieve ervaring rondom de aankoop van de producten in jouw webshop. Deel de
juiste trackinggegevens dus met je klanten zodra een verzendlabel is aangemaakt. Dát je de gegevens deelt is het belangrijkste,
maar uiteraard wil je dit ook zo eenvoudig mogelijk doen. Maak daarom gebruik van een verzendsysteem waarbij deze gegevens
automatisch verstuurd worden.


Hoe kun je verder het verschil maken voor jouw klanten rondom trackingcommunicatie?

  • Overweeg of je jouw klanten automatisch wilt updaten over een vordering in het verzendproces.
  • Heb je buitenlandse klanten? Zorg er dan bij voorkeur voor dat je deze klanten van informatie voorziet in hun eigen taal.
  • Gebruik de momenten waarop trackingmails verstuurd worden om jouw merk extra onder de aandacht te brengen en zorg
    voor een goede opmaak inclusief logo.

Retourzendingen: helder en laagdrempelig

Je wilt natuurlijk zo min mogelijk retourzendingen, maar je zult altijd klanten houden die een product willen retourneren. Het is dan
belangrijk om aandacht te besteden aan de manier waarop jouw klanten pakketten terug kunnen sturen. Uit onderzoek is namelijk
gebleken dat consumenten eerder geneigd zijn tot aankopen op het moment dat een webshop een goede, voordelige en
gebruiksvriendelijke oplossing voor retourzendingen biedt.


  • Zorg voor volledige informatie rondom het retourproces dat je hanteert en probeer dit zo eenvoudig mogelijk te houden
    voor een klant.
  • Ook voor retourzendingen geldt dat er vele mogelijkheden zijn. Onderzoek de opties en selecteer verschillende opties om
    voor de verschillende wensen van jouw klanten een passende oplossing te kunnen bieden.

Wil je je ook op buitenlandse markten richten met je webshop? Vergeet in dat geval geen retouropties voor jouw internationale
klanten.

Schade en vermissing: weet wat te doen

Op het moment dat je een pakket overdraagt aan een vervoerder ben je de controle over de zending kwijt. Ondanks dat het
verzendproces aan jouw kant nog zo goed is ingeregeld, kan er uiteraard altijd iets verkeerd gaan bij de levering. Zo kan een zending
beschadigd aankomen of in het meest vervelende geval zelfs helemaal niet aankomen. Helaas hoort ook dit bij het runnen van een
webshop. Weet wat je te doen staat in geval van beschadiging of vermissing:


  • Weet welke verzekeringsvoorwaarden van toepassing zijn op je zending om verrassingen rondom vergoeding te voorkomen.
  • Bepaal voordat je met vermissing of beschadiging te maken krijgt hoe je omgaat met beschadiging of vermissing richting je
    klant.
  • Zet de te ondernemen stappen voor het opstarten van een claimtraject bij een vervoerder voor jezelf op papier om zo snel
    mogelijk te kunnen handelen – welke informatie heeft de vervoerder nodig en wat heb jij hiervoor van jouw klant nodig?

De manier waarop je met een dergelijke situatie omgaat, is bepalend voor het gevoel dat jouw klant overhoudt aan de aankoop.
Probeer een vervelende situatie áltijd positief op te lossen. Bespreek de situatie met je klant en biedt een passende oplossing waarbij
de klant zo min mogelijk hinder ondervindt. Jouw aanpak kan het verschil maken tussen een negatieve review en geen
herhalingsaankopen of een positieve review en vervolgaankopen.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord