Maak jouw webshop Valentijn-proof met deze tips

23-1-2018

Evenementen, feestdagen en andere bijzondere dagen zijn bij uitstek geschikt om op in te spelen met jouw webshop. Valentijn staat voor de deur, een dag die hiervoor uitermate geschikt is. We geven je dan ook graag een aantal tips om de verkopen in jouw webshop tijdens de periode voor Valentijn een extra boost te geven. Ook al verkoop je geen producten in jouw webshop die direct geschikt zijn voor Valentijn, alsnog kun meeprofiteren van deze feestdag. Doe je voordeel met onderstaande tips!

Richt je webshop Valentijn-proof in

De dagen voorafgaand aan Valentijn zijn veel klanten op zoek naar een geschikt cadeau voor hun vriend of vriendin. Er is dan niets handiger dan een overzichtelijke pagina die compleet in het teken staat van Valentijnsdag.” Klanten hoeven op die manier niet te zoeken binnen je webshop, maar zien direct welke producten je aanbiedt. Via CCV Shop is het in de onderhoudstool mogelijk een extra pagina aan te maken. Neem deze vervolgens op in je menu. Je kunt op zo’n pagina van alles tonen, zoals ’10 cadeautips voor haar’, of ‘de leukste cadeaus voor jullie samen’.

Behalve een aparte Valentijnpagina kun je ook jouw logo en/of afbeelding tijdelijk een Valentijntintje geven. Je hoeft natuurlijk niet alles roze of rood te maken en overal hartjes te plaatsen, maar met een paar subtiele hints naar Valentijn maak je jouw webshop meer Valentijn-proof.

Stuur een Valentijnmailing

Verstuur je zo nu en dan een mailing naar jouw klantenbestand? Doe dit dan ook een tijdje voor Valentijn. Nodig bestaande klanten via deze mailing uit om een Valentijncadeau in jouw webshop te kopen en zorg voor een uniek aanbod of voor leuke aanbiedingen. Misschien kun je jouw mailinglijst zelfs segmenteren op mannen en vrouwen, mocht je over die gegevens beschikken, zodat je jouw aanbod nog beter kunt afstemmen. Wanneer je een speciale pagina hebt aangemaakt op jouw webshop met Valentijnproducten, verwijs dan in de mailing naar deze pagina. Leuk idee: benoem ook dat klanten de bestelling direct op het adres van de betreffende ‘Valentijn’ kunnen laten bezorgen, wel zo leuk.

Schrijf een blog

Plaats enkele dagen voor Valentijn een blog om in te spelen op bezoekers die nog geen Valentijncadeau hebben gekocht. Omdat zij op dat moment nog maar enkele dagen hebben om een bestelling te plaatsen, kun je denken aan een blog met als onderwerp ‘last minute Valentijntips’. Naast het benoemen van producten die in jouw shop te koop zijn, kun je lezers van de blog ook inspireren met ideeën als het bakken van een taart (plaats dan natuurlijk ook een goed recept), een ontbijt op bed of bijvoorbeeld een weekendje weg. Wees creatief!

Bied gratis of snelle levering aan

Klanten die last minute een Valentijncadeau bestellen willen natuurlijk dat het bestelde product op tijd wordt geleverd. Je kunt ervoor kiezen om tijdens een korte periode voorafgaand aan Valentijn sneller dan normaal te leveren of zelfs gratis te leveren vanaf een bepaald besteed bedrag (indien je dit nu nog niet doet). Maak het bestellen van een product in jouw webshop extra aantrekkelijk door de snelle of goedkope verzending die je aanbiedt te communiceren zodat de kans op meer conversie toeneemt.

Zorg voor een Valentijnverpakking en een kaartje

Bied je enkel standaardverpakkingen aan in jouw webshop? Bijvoorbeeld een standaard doos of envelop? Zorg er dan in de periode voorafgaand aan Valentijn voor dat klanten kunnen kiezen voor een cadeauverpakking met Valentijnuitstraling. Indien mogelijk is het natuurlijk het leukst om te werken met verschillende kleuren om onderscheid te maken tussen een mannen- en vrouwencadeau. Als dit niet lukt is de kleur rood of bijvoorbeeld rood met goud een geschikte neutrale kleur.

Wil je een stapje verder gaan? Denk er dan eens aan om een handgeschreven kaartje toe te voegen aan bestellingen voor Valentijn om het nog persoonlijker te maken. Schrijf hierop bijvoorbeeld een kort gedicht, leuke quote of een wens.

Pas jouw campagnes op Google aan

Adverteer je via Google AdWords? Zet dan in de periode voorafgaand aan Valentijn een aparte campagne op waarin je zoektermen gebruikt die te maken hebben met Valentijnsdag. Om te voorkomen dat je te veel concurrentie hebt is het van belang om te kiezen voor zoekwoorden die specifieker zijn dan bijvoorbeeld ‘cadeautips Valentijnsdag’. Richt de advertentie juist specifieker op bepaalde producten die je aanbiedt en die met Valentijn te maken hebben zodat je de zoekwoorden kunt combineren. Daarnaast kun je er ook over nadenken om de teksten van jouw bestaande AdWords-advertenties aanpassen, bijvoorbeeld door een Valentijns kortingsactie te promoten.

Vergeet singles niet

Natuurlijk heeft niet iedereen een partner voor wie hij of zij een Valentijncadeau kan kopen. Er zijn ook veel vrijgezellen, die misschien wel een beetje geïrriteerd worden van alle Valentijn gerelateerde aanbiedingen en promoties. Vergeet singles dus niet en post bijvoorbeeld ook een blog zoals ’10 perfecte Valentijn ideeën voor singles’. Misschien bied je zelfs wel producten aan die uitermate geschikt zijn om aan jezelf cadeau te geven, zodat singles dit voor zichzelf kunnen kopen als cadeautje.

Houd een wedstrijd op social media

Ben je actief op Twitter, Instagram en/of Facebook? Zonder dat het je veel tijd kost, kun je eenvoudig een leuke Valentijnactie uitzetten op social media. Hiermee zorg je voor interactie en leid je wellicht zelfs meer bezoekers naar jouw webshop omdat ze in aanraking komen met de actie. Een aantal ideetjes:

  • check

    Vertel je beste liefdesverhaal

  • check

    Plaats je meest romantische foto

  • check

    Laat weten wat je meest romantische cadeau idee is

  • check

    Vertel het gekste Valentijnverhaal dat je hebt meegemaakt

  • check

    Wat was jouw beste of slechtste date ooit?

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord