Menu

Maak nader kennis met het thema Ceyda!

20-10-2016

Iedereen wil met zijn of haar webshop een goede eerste indruk maken. Een mooie, opvallende vormgeving van je webshop is daarom erg belangrijk. Met ons reeds gelanceerde thema Ceyda kun je jouw webshop direct een persoonlijke uitstraling geven door onder andere de fullscreen slider en de uitgebreide productweergave. Met behulp van de instellingen in dit thema, is Ceyda grotendeels naar eigen wens in te richten. Natuurlijk is het thema responsive en schaalt het dus mee met ieder apparaat, van mobiele telefoon tot tablet.

De visie van onze UX-designer

Ceyda is ontwikkeld door Fahri Karakaya, onze UX-designer die het thema heeft vernoemd naar zijn nichtje. Hoe is hij tot dit uiteindelijke ontwerp gekomen en welke ideeën speelden ermee? Fahri: ‘Het ontwerpen van een nieuw thema lijkt soms makkelijker dan gedacht. Je wilt natuurlijk met iets unieks komen, en dat is niet altijd makkelijk. Ik heb eerst gekeken naar onze huidige thema’s om te kijken wat we nog misten. Ik wilde met name een sfeervol, maar ook rustig thema ontwikkelen. Met dit als doel ben ik begonnen met ontwerpen.’


“Het plaatsen van goede afbeeldingen is van groot belang bij een webshop. Daardoor komen de producten sterker naar voren. Hier heb ik constant rekening mee gehouden tijdens het ontwerpen van het thema. Met een fullscreen slider, de uitgebreide productweergaves, en de juiste afbeeldingen kun je het maximale uit het thema Ceyda halen”, aldus Fahri.


Naast het standaard Ceyda thema, is er ook een speciale sport-, speelgoed- en sieradenversie. Deze versies hebben stuk voor stuk een uitstraling die perfect bij de productcategorie past. Verkoop je dus soortgelijke artikelen? Dan kan het handig zijn om voor één van de speciale versies te kiezen, in plaats van voor het standaard Ceyda thema.


Voor UX-designer Fahri is het fijn om te zien dat veel van onze klanten nu al gebruik maken van het thema Ceyda, zoals Huisjeshop. Om ervoor te zorgen dat klanten die dit thema gebruiken, of willen gaan gebruiken, dit zo optimaal mogelijk kunnen doen, volgen hier een aantal tips over onder andere kleurgebruik en lettertype.

Kleur

Wanneer je kijkt naar het thema Ceyda, zie je in eerste instantie weinig kleur, maar genoeg om het thema een bepaalde uitstraling te geven. Dit thema maakt gebruikt van drie kleuren. De hoofdkleur, een tweede kleur en de tekstkleur. De hoofdkleur bepaalt de sfeer van het thema. De tweede kleur zie je in de eerste instantie niet, tenzij je bijvoorbeeld met je muis op een knop gaat staan. De tekstkleur is alleen aan te passen binnen een editor, maar dit wordt niet aangeraden.


Kleurstelling is belangrijk voor je webshop. Het gebruik van kleuren die elkaar aanvullen zonder dat ze heel erg opvallen, maakt het geheel overzichtelijk. Vind je het lastig om de juiste kleur(en) voor jouw webshop te bepalen? Klik dan op de volgende link om inzicht te krijgen in verschillende kleurcombinaties. Door jouw gewenste kleur in te geven, zie je direct welke andere kleuren hier goed bij passen.


Daarnaast is het belangrijk om een kleur te zoeken die past bij de artikelen die je verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan een webshop waarop sieraden worden verkocht. Hier wil je elegantie uitstralen, waarbij zwart of roze goed past. Hieronder zie je een voorbeeld van een sieradenshop met een roze en een groene kleur. Zo zie je direct dat groen geen geschikte kleur is voor een sieradenshop. Groen straalt eerder sportiviteit uit, of past goed bij natuurlijke producten.

Lettertype

Bij het thema Ceyda wordt het lettertype ‘Montserrat’ gebruikt. Binnen dit lettertype zijn verschillende varianten beschikbaar om verschillende soorten teksten van elkaar te onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan titels, productnamen en prijzen.


Zoals je kunt zien zijn deze varianten erg verschillend. Door de varianten te combineren krijg je variatie binnen je thema. Daarnaast leest het ook prettiger, omdat je duidelijk onderscheid kunt maken tussen koppen en titels, en alineatekst.

Header

De header van Ceyda is statisch en blijft dus altijd in beeld tijdens het scrollen. Hiermee heeft de gebruiker altijd makkelijk toegang tot de navigatie en/of de winkelwagen. Dit voorkomt dat de gebruiker steeds helemaal naar boven moet scrollen, wat de webshop aantrekkelijker maakt en ervoor kan zorgen dat de klant eerder een bestelling afrondt.

Logo

Wanneer je het thema Ceyda gebruikt, zie je het logo van jouw webshop linksboven in je webshop verschijnen. Om het logo zo optimaal mogelijk weer te geven, moet deze een maximale hoogte van 60px hebben. Een horizontaal logo past het best in dit thema vanwege de maximale hoogte van 60px. Heb je een verticaal logo? Dan wordt deze ingekort tot 60px hoog en kan het logo hierdoor onduidelijk worden. Het logo kan dan beter in zijn geheel worden verkleind zodat deze in verhouding blijft.


Door het logo bovendien op te slaan met een transparante achtergrond (te herkennen aan het soort bestand: .PNG), vormen het logo en de witte achtergrond van het thema een mooi geheel. Heeft jouw logo nog geen transparante achtergrond? Wellicht ben je zelf enigszins handig met fotobewerkingsprogramma’s, of kun je iemand uit je omgeving vragen om je te helpen.

Fullscreen slider

Ceyda bevat een fullscreen slider waarin je drie prachtige sfeerafbeeldingen kunt plaatsen. Zo geef je jouw webshop de persoonlijke uitstraling die je wenst. Daarnaast is het mogelijk om de plaatjes te voorzien van teksten, zoals een titel of beschrijving. Uiteraard is het ook mogelijk om één of twee afbeeldingen in de slider te plaatsen, of om deze juist helemaal uit te schakelen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om, door middel van een instelling, de slider alleen uit te schakelen bij weergaven op een mobiele telefoon.

Productweergaves

Ceyda geeft je de mogelijkheid om je productfoto’s op vier verschillende manieren te laten zien. Hierbij is onderscheid gemaakt in blok- en lijstweergaves. We leggen je graag het verschil uit.

Blokweergave 1

Deze weergave maakt gebruik van langwerpige blokken, met hierin een vierkante foto. De foto is vierkant om op die manier het gebruik van afbeeldingen consistent te houden voor de weergave op alle apparaten. Bij deze weergave kun je maximaal 4 producten naast elkaar weergeven.

Blokweergave 2

Bij blokweergave 2 zijn de blokken vierkant. Wanneer je met je muis over een product gaat zoals in het voorbeeld hieronder, krijg je de informatie te zien die bij het product hoort. Deze weergave kun je bijvoorbeeld gebruiken wanneer je weet dat je klanten in eerste instantie geen productinformatie willen lezen, maar enkel een productafbeelding willen zien.

Lijstweergave 1

Lijstweergave 1 geeft meer ruimte voor een productomschrijving. Bij deze weergave wordt het blok in de breedte weergegeven, met wederom vierkante afbeeldingen. Hebben jouw producten een uitgebreide omschrijving nodig omdat er veel over te vertellen valt? Dan is deze weergave een goede keuze.

Lijstweergave 2

Deze weergave bevat geen afbeeldingen en wordt dan ook niet veel gebruikt. Webshops die geen foto’s gebruiken bij de blokweergaves of bij lijstweergave 1, krijgen dus een leeg gedeelte te zien. Dit komt rommelig en onprofessioneel over, vandaar dat lijstweergave 2 is toegevoegd. Wanneer je geen afbeelding kiest, zie je in plaats van een afbeelding, direct de productomschrijving.

Footer

In de footer van het thema Ceyda is ruimte voor vier blokken. In het eerste blok worden de hoofdpagina’s van je webshop weergegeven. In het tweede blok zie je jouw contactgegevens. Het derde blok geeft ruimte voor tekst, afbeeldingen of bijvoorbeeld klantbeoordelingen. Dit blok kun je geheel naar wens inrichten, maar je kunt het uiteraard ook leeg laten als je dat mooier vindt. Hieronder een aantal voorbeelden ter inspiratie:

Zoals je kunt zien zijn er veel mogelijkheden om je footer aantrekkelijker te maken. Een blok met klantbeoordelingen zoals in het voorbeeld hier boven, straalt betrouwbaarheid uit. Door deze beoordelingen in de footer van je webshop te plaatsen, hebben ze een prominente plaats en kunnen je klanten eenvoudig zien hoe jouw webshop wordt gewaardeerd.


Het laatste blok bevat tenslotte de mogelijkheid om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Omdat je footer ondergeschikt is aan je webshop, raden we aan om deze geen felle kleur te geven. Zorg dat het een mooi geheel vormt met de rest van je webshop.