Oh My Goody: stijlvolle Instagrammable producten voor
mama’s en hun kids

03-01-2018

door Eva Rouwenhorst

Samantha had al vijf jaar de droom om een eigen webshop te beginnen. Deze droom is op 1 mei 2016 eindelijk in vervulling gegaan. De Oh My Goody shop is gevuld met goodies for kids & moms: kinderkamer accessoires, invulboeken, speelgoed, stationery en nog meer toffe items met in de basis altijd de kleuren zwart, wit of grijs. Met een eigen collectie geïnspireerd door haar eigen kindjes, een enorme hit op Instagram én veel toekomstplannen is Oh My Goody een shop waar je niet onderuit kunt. Lees het verhaal achter…

Je runt sinds 2016 de webshop Oh My Goody. Hoe kwam je überhaupt op het idee om online ondernemer te worden?

Samantha: “Eigenlijk is het idee om een webshop te gaan runnen al best lang geleden ontstaan. Ik heb gestudeerd aan de Hotelschool in Leeuwarden en volgde tijdens deze studie een e-commerce minor. Tijdens die minor moesten we een fictieve webshop opstarten. Toen dacht ik direct, wauw, dit is interessant, hier wil ik iets mee. Dat gevoel was zo sterk dat ik toen zelfs de naam van mijn toekomstige webshop al heb bedacht en de domeinnaam heb vastgelegd. Dat was in 2010. Ik heb toen bewust een naam gekozen die breed inzetbaar was en niet specifiek duidde op een bepaalde productgroep of specifieke producten. Dit omdat ik nog geen idee had wat ik ooit wilde gaan verkopen en dus een naam heb gekozen waarmee ik alle kanten op kon. Vervolgens heb ik het hele webshop idee geparkeerd, ben ik afgestudeerd en begonnen aan een baan. Het kwam er toen niet van om mijn plannen tot uitvoering te brengen. Ik kreeg na mijn tweede zwangerschap te horen dat ik vanwege een reorganisatie niet terug kon keren naar mijn toenmalig werkgever, en op hetzelfde moment kreeg ik een herinnering in mijn mail dat mijn domeinnaam na 5 jaar verlengd moest worden. Toen dacht ik, één plus één is twee. Dit is hét moment om mijn webshopidee tot uitvoering te brengen.”

En vanwaar de keuze om specifiek ‘goodies for kids’ te verkopen? Zag je dit als gat in de markt?

“Er waren in de loop van de jaren wel wat ideeën naar boven gekomen zoals het verkopen van sieraden of juist een webshop met gadgets, maar geen daarvan bleef lang in mijn hoofd hangen”, vertelt Samantha. “De keuze om producten voor kleintjes te maken en te verkopen kwam doordat ik zelf twee keer moeder ben geworden in anderhalf jaar tijd. Ik heb een voorliefde voor zwartwit, zowel wanneer het gaat om kleding als producten voor in huis en spullen voor mijn kinderen. Ik ben begonnen met het maken van gepersonaliseerde naamshirtjes en ben, weliswaar met een beperkt aanbod, hiermee online gegaan."

"De eerste verkopen heb ik via Instagram en Facebook gerealiseerd. Al in de voorbereidingstijd was ik actief op Instagram, en deelde hier mijn plannen en wat er allemaal komt kijken bij het starten van een webshop. Ik deelde bijvoorbeeld dat ik bezig was met mijn ondernemingsplan, het moment van inschrijving bij de KvK en gaf sneak peeks van een aantal producten. Daardoor had ik vrij snel een kleine basis aan volgers en had ik zelfs al pre-orders voordat de webshop zelf live ging. Ook zag ik zelf veel leuke merken op Instagram die ik heb benaderd om producten in te kopen. Een paar maand later was de webshop live met een aantal items. Ik drukte alle shirtjes helemaal zelf, pakte alle pakketjes in en vond het maar wat spannend als er weer een pakketje de deur uit ging. Dit is cool, dacht ik. Het gaf me echt een boost om door te gaan. Al vanaf het begin was het mijn droom en doel om hier echt mijn baan van te maken, en dat is nog gelukt ook.”

Wat vind je het leukste aan het online ondernemerschap? En wat het minst leuk?

Samantha: “Het mooiste vind ik dat ik mezelf erin kwijt kan, mijn creativiteit om nieuwe dingen te creëren. Dat vind ik echt het allerleukste. Verder vind ik het echt gaaf dat ik vanuit mijn eigen gemis anderen blij kan maken met een bepaald product. Zo heb ik zelf een invulboek ontworpen waar ik super lang mee bezig ben geweest. Ik heb dit boek begin 2018 gelanceerd op de Negenmandenbeurs en het was direct een groot succes. Ik kan ontwerpen en maken wat ik zelf wil en doe iedere dag wat ik zelf het allerleukste vind. Ik werkte eerst vanuit huis, maar dit bleek al gauw niet meer te passen. Sinds anderhalf jaar huur ik een kantoor, zo zijn werk en privé gescheiden en dit geeft veel rust.”

“Het minst leuke blijft voor mij de administratie, dit is nog steeds een beetje een moetje. Het hoort erbij, maar leuk is anders. Ik heb mijn webshop wel gekoppeld met een boekhoudprogramma, dus dat scheelt, maar enkel het bijhouden van mijn mailbox is al een dagtaak.”

En wat maakt jouw shop uniek, en wat zijn voor klanten redenen om bij jou te bestellen?

“Ik denk dat de producten van mijn eigen label echt uniek zijn. Ik probeer namelijk altijd iets te maken wat er nog niet is. Het invulboek bijvoorbeeld heb ik gemaakt vanuit de gedachte dat ik graag iets wilde bijhouden over de jeugd van mijn kids. Maar ik wilde geen losse boeken, zoals een negenmaandendagboek, een boek over het eerste jaar, et cetera maar alles bundelen in één groot en dik boek. In mijn boek kun je alle herinneringen bewaren vanaf je zwangerschap tot en met het twaalfde levensjaar van je kindje Daarnaast is het een boek van goede kwaliteit, ik heb bewust gekozen voor mooi dik papier en een luxe afwerking, omdat ik enkel kwaliteitsproducten wil verkopen. Qua ontwerp heeft het boek ook een hele herkenbare tijdloze stijl, zwart wit blijft altijd en je kunt een product altijd zelf oppimpen met bijvoorbeeld gekleurde tape. Wat ik zelf ook heel belangrijk vind is een goede persoonlijke service, klanten hebben altijd persoonlijk met mij te maken en ik sta dicht bij de klant. Een product moet echt als cadeautje de deur uit gaan, en als de klant het pakketje ontvangt moet het ook als cadeau voelen. Dat vind ik enorm belangrijk. Ik doe dan ook een handgeschreven briefje bij iedere bestelling.”

We hadden het net al even over Instagram. Ik zag dat je hierop erg actief bent en zelfs meer dan 10k volgers hebt. Kan ik concluderen dat Instagram echt een extra verkoopkanaal is voor je?

“Daar heb je helemaal gelijk in”, aldus Samantha. “Tachtig procent van de bestellingen komt echt via Instagram. Ik adverteer wel soms op Facebook, maar doe bijvoorbeeld niet aan Google AdWords. Met Facebook Ads richt ik me dan vooral op retargeting, oftewel op klanten die mijn shop al eens hebben bezocht en voor wie Oh My Goody dus niet volledig nieuw is. Wat betreft adverteren voel ik noodzaak ervan niet zo omdat ik via Instagram al goed verkoop. Mijn doelgroep is daar volop aanwezig en plaatst zelf ook foto’s van producten die ze bij Oh My Goody hebben gekocht. Ik word er altijd heel blij van om foto’s voorbij te zien komen van blije klanten, en deel ze dan natuurlijk graag.”


“Instagram is sowieso een leuke manier om contact te hebben en dichtbij je doelgroep te staan. Ik zit in dezelfde levensfase als veel van mijn volgers wat maakt dat het contact heel direct is. Sommige volgers heb ik zelfs in het echt ontmoet.”

Hoe ben je terechtgekomen bij de software van CCV Shop?

Samantha: “Ik ben gaan Googelen want ik had eigenlijk geen idee waar ik moest beginnen. Er zijn veel aanbieders en die heb ik goed met elkaar vergeleken. Ook heb ik eerst een aantal gratis proefversies van software geprobeerd, maar ik ben uiteindelijk bij CCV Shop terechtgekomen omdat het abonnement me aanstond qua flexibiliteit en ik de software fijn vond in gebruik.”


“Over het algemeen ben ik nog steeds ontzettend tevreden, de functionaliteiten zijn uitgebreid en alles werkt naar behoren. Natuurlijk heb je zelf wel eens een wens die niet kan worden gerealiseerd, maar dat is logisch. En uiteraard kom je niet overal zelf uit, maar daarvoor benader ik dan de supportafdeling. Die is altijd goed te bereiken en mijn vragen worden altijd duidelijk beantwoord.”

Heb je nog toekomstdoelen met je shop? Waar sta je over vijf of tien jaar als je het zelf mag invullen?

“Ik wil mijn eigen label veel verder uit gaan bereiden”, zegt Samantha. “Sinds het invulboek is er veel meer focus op mijn eigen label gekomen en dat voelt gewoon heel goed. Ik wil mijn productlijn verder uitbreiden en wil veel meer mooie producten maken waar andere mama’s blij van worden. Ik hoop dat ik over vijf jaar wel een klein team om me heen heb dat me kan ondersteunen. Een stagiaire heb ik inmiddels al wel, dat zorgt voor een boel gezelligheid en is natuurlijk ook erg handig. Maar een groter team lijkt me echt gaaf.”

Wil je Samantha in het echt spreken en haar producten bewonderen? Kom dan naar de Negenmaandenbeurs in RAI Amsterdam (van 20 t/m 24 februari)!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord