Online verkoop geïnspireerd door een Thaise eettraditie

3-2-2017

door Eva Rouwenhorst

Vincent Verhaak is distributeur van de TomYang BBQ, een Thaise Grill en Hot Pot waarmee je vlees en vis kunt grillen en tegelijkertijd een heerlijke soep kunt bereiden. Door zijn vele reizen door Azië is hij overtuigd geraakt van dit concept en heeft hij alles op alles gezet om deze Thaise Grill ook in de Benelux aan te kunnen bieden. Inmiddels staat zijn webshop een aantal maanden online en ligt de TomYang BBQ in een fysieke kookwinkel. Wat is er zo bijzonder aan deze Thaise Grill, hoe zorgt Vincent voor naamsbekendheid van zijn shop, en hoe ziet hij de toekomst van zijn bedrijf?

Je bent distributeur van de TomYang BBQ, een Thaise Grill en Hot Pot. Vertel, wat maakt deze Thaise Grill zo uniek, en hoe werkt hij? En vanwaar de naam TomYang?

TomYang staat voor koken en grillen in het Thais. Met de TomYang grill je vlees en vis op de grillplaat en bereid je tegelijkertijd soep die je vult met groenten, noedels of een eitje. Door het ontwerp van de TomYang vermeng je de aroma's van je grill met de soep en ontstaat er een smakelijke en vooral gezonde combinatie, er gaan namelijk geen vitaminen verloren.


Door de antiaanbaklaag is het toevoegen van olie of boter niet nodig en je ervaart geen hinderlijke geuren zoals bij gourmetten. Dit concept is populair in Azië en is daar bekend als Moo Kata. De TomYang is een doorontwikkeling van de Moo Kata en geschikt gemaakt voor Europa.

De Thaise Grill is van oorsprong Aziatisch, en is dus vrij nieuw in de Benelux. Hoe ben je op het idee gekomen om juist dit product te gaan verkopen? Is hier een markt voor, en heb je marktonderzoek gedaan?

Ik heb veel gereisd door Azië en zag daar de populariteit van de Moo Kata, de traditionele Thaise barbecue op kolen. Ik dacht, dit product zou ook op de Nederlandse markt verkrijgbaar moeten zijn, maar in Nederland is het stoken op kolen in huis geen prettig idee. Toch was ik overtuigd van het concept, in Nederland is de Aziatische keuken populair en wij houden ervan om gezellig samen te tafelen. Toen dacht ik, hier ga ik dieper in duiken.

Wekenlang zocht ik online naar hoe ik aan een vergelijkbare grill kon komen. Ik kwam tientallen varianten barbecues en tafelgrills tegen, maar geen die leek op de traditionele Thaise grill. Na veel zoeken kwam ik TomYang tegen, een fabrikant gevestigd in Oostenrijk. De man achter dit concept heeft jarenlang in Azië gewerkt en dacht hetzelfde als ik, de Moo Kata moet naar mijn land komen. Met dit idee in zijn achterhoofd deed hij mee aan een tv-programma in de hoop bekendheid te genereren en startkapitaal te verkrijgen. Met succes, want naar aanleiding van het programma kon hij zijn product laten ontwikkelen: de Thaise Grill en Hot Pot. Niet op kolen zoals in Azië, maar elektrisch. Ik ben nu exclusief distributeur van de TomYang BBQ in de Benelux en het is mijn doel om een uitgebreid verkoopnetwerk te creëren.

Je hebt een webshop van CCV Shop waarop klanten de Thaise Grill en Hot Pot kunnen bestellen. De grills liggen daarnaast ook in een fysieke kookwinkel in Amersfoort , cook@home, en zijn verkrijgbaar op Bol.com. Wil je het aantal locaties waar je een TomYang kunt kopen verder uitbreiden?

Zeker, het is mijn doel om een uitgebreid verkoopnetwerk neer te zetten bestaande uit online verkoopkanalen, food en non food detailhandel en horeca. Het is belangrijk dat de consument de Thaise Grill leert kennen en natuurlijk ook de smaak van de gerechten ervaart. Hiervoor organiseer ik regelmatig productdemonstraties en werk ik samen met horeca. De TomYang staat inmiddels op de kaart bij een Thais restaurant in Zürich en binnenkort ook in Lommel, België. De reacties van consumenten en horeca zijn zeer positief!

Ik kies voor een multichannel strategie. In mijn ogen versterkt het ene kanaal namelijk het andere. Wanneer ik goed adverteer op Facebook, en mensen het product vervolgens in een winkel zien, is dit een perfecte aanvulling van elkaar. Andersom geldt dit uiteraard ook.

Hoe run je je webshop? In je eentje, of heb je een partner met wie je samenwerkt?

Ik run mijn webshop in mijn eentje, nu nog wel althans. Ik ben nog maar vier maanden bezig met mijn shop, dus wie weet wat er in de toekomst nog gaat gebeuren. Wel heb ik een partner die me helpt bij het geven van de demonstraties.

Waar liep je tegenaan toen je in 2016 begon met je webshop? Wat kun je op basis van jouw ervaringen andere webshopeigenaren adviseren?

Ik heb altijd gewerkt in de online marketingwereld, dus was goed voorbereid op online verkoop. In het begin heb ik weken gebikkeld totdat mijn webshop online stond en ik er tevreden over was. En dan bekijk je de statistieken, en zie je dat je bijna geen bezoekers hebt…..Ik probeer hier natuurlijk een concept en product te introduceren dat weinig mensen kennen. Logischerwijs wordt hier dan ook weinig op gezocht en komen er dus weinig mensen op mijn website.

Ik ben toen met Google AdWords begonnen om te onderzoeken wat wel en niet werkt qua adverteren. Ik begon met zoektermen zoals BBQ recepten, maar dit was veel te breed en AdWords is relatief duur. Inmiddels ben ik er achter dat met name Facebook advertenties goed voor mij werken. Met mijn advertenties die ik richt op bijvoorbeeld iedereen die van Aziatisch en lekker eten houdt in de leeftijd van 18 tot 65 jaar genereer ik bijvoorbeeld goede resultaten.

Hiernaast verzamel ik actief reviews bij klanten en probeer ik de verwachtingen van de klant altijd te overtreffen. Toen bijvoorbeeld de eerste bestelling in mijn webshop binnenkwam ben ik zelf in de auto gesprongen, heb ik een mooie bos bloemen gekocht en de TomYang persoonlijk afgeleverd. De klant was positief verrast en heeft deze positieve ervaring samen met mij gedeeld op Facebook. Dit zorgt voor positieve reacties van anderen en voor meer bekendheid.

Je hebt meegedaan met de Kerst winactie van CCV Shop, waar de winnaar de TomYang Thaise Grill en Hot Pot heeft gewonnen. Vanwaar je keuze om mee te doen?

Aangezien ik een nieuw concept en product introduceer, is awareness erg belangrijk. Alle acties die ik kan doen zonder teveel budget te besteden zijn voor mij in deze fase welkom. Zo heb ik bijvoorbeeld eind vorig jaar ook een interview gegeven aan het Algemeen Dagblad in Amersfoort. Zo’n interview en een winactie zoals die van CCV Shop zijn allemaal leuke manieren om in the picture te komen.

Hoe zie je de toekomst van je bedrijf, en heb je nog dromen wat dat betreft?

TomYang BBQ Benelux is binnen een paar jaar uitgegroeid tot een goedlopend bedrijf en is dan minstens zo succesvol als in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarvoor ben ik nu alles aan het klaarzetten, en de webshop is hier een belangrijk onderdeel van. Ik wil ervoor zorgen, en dit is de droom, dat TomYang een begrip wordt in Nederland, en dat mensen zich op een avond afvragen of ze gaan gourmetten of gaan TomYang’en.

Lijkt het jou ook leuk om je verhaal te doen over jouw online shop? Dat kan!

Mail naar support@ccvshop.nl en wie weet ben jij de volgende.
Je ontvangt hoe dan ook een reactie van ons.