Begin twintig en nu al serieuze spelers in de moestuinwereld:
Peter en Ruben over het geheim achter Moestuinland

06-03-2019

door Eva Rouwenhorst

Peter van de Breevaart en Ruben Hilberink, allebei 21 jaar, runnen sinds 2017 samen webshop Moestuinland.nl. De vrienden konden het in hun vrije tijd al jarenlang goed met elkaar vinden, en de volgende stap was dan ook om zakelijk samen op te trekken. Met een achtergrond in small business was het starten van een eigen bedrijf geen grote verrassing, maar de keuze voor de verkoop van moestuinzaden lag niet direct voor de hand. Hoe hebben Peter en Ruben het starten van een webshop ervaren? Wat doen ze om op te vallen tussen concurrenten? En wat zijn toekomstdromen met Moestuinland.nl? Lees het verhaal achter...

Jullie runnen samen de webshop Moestuinland.nl en verkopen hierop allerlei moestuinzaden. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen? Zit tuinieren en kweken in jullie bloed?

Ruben: “Het begon allemaal met de wens om iets voor onszelf te willen doen, een bedrijfje beginnen, iets verkopen. Al snel wisten we dat dit in de vorm van een webshop moest zijn, iets waar je makkelijk in kunt stappen. We zijn gaan Googlen en brainstomen want we moesten nog bedenken welke producten we wilden verkopen. We hadden toen zelf nog geen moestuin dus er kwamen allerlei ideeën voorbij, zoals het verkopen van eenwielers. Voorop stond dat we iets wilden verkopen dat we beiden leuk vonden. Daarnaast zouden zowel weinig opslagruimte als brievenbuspakketjes prés zijn. Ik kreeg vroeger altijd tomatenplanten, cherrytomaatjes, van mijn opa, die ik zelf heel fanatiek verzorgde in een klein kasje. Omdat we hier allebei wel affiniteit mee hebben, met stekken, verpotten, tuinieren, kwamen we uiteindelijk op het verkopen van moestuinzaden. We hebben om ons heen gekeken of er al vergelijkbare shops bestonden met hetzelfde of een vergelijkbaar productaanbod en kwamen er achter dat veel van die websites verouderd waren en belangijker nog, niet mobielvriendelijk waren. Een gat in de markt dus. Onze doelgroep is iets jonger, hipper, en is vaak relatief nieuw in de moestuinwereld. Zo zijn op dit moment muismeloenen, minikomkommers en andere bijzondere zaden de verkooptoppers”.

Welk hoogte- en of dieptepunt zijn jullie tegengekomen tijdens het starten van jullie shop? Kunnen jullie op basis hiervan tips geven waar andere online ondernemers iets aan hebben?

“Iets dat we overduidelijk onderschat hadden is de online vindbaarheid”, aldus Ruben. “Ik dacht echt dat dat makkelijker ging zeg. In het begin heb je natuurlijk geen goede Google positie, en tja, dan vinden mensen je simpelweg niet. We hebben toen we net live waren met de webshop eventjes Google AdWords ingezet, maar dat was te prijzig in verhouding tot wat het opleverde. Inmiddels zetten we AdWords dan ook niet meer in, we hebben nu zelf een goede Google positie opgebouwd door publiciteit die we kregen in verschillende kranten en doordat we goede links hebben. Zoiets moet natuurlijk groeien, eigenlijk best logisch, maar het is toch iets waarop veel mensen zich verkijken denk ik.”

Peter: “Wat trouwens enorm bijdraagt aan onze online vindbaarheid is het feit dat we zelf bloggen en zelf onze productomschrijvingen schrijven. Veel concurrenten gebruiken de standaard productomschrijvingen van de leverancier, die nemen ze klakkeloos over. Wij hebben ons verdiept in SEO en schrijven bij alle zaden onze eigen productomschrijvingen. Google rankt jouw webshop daardoor hoger, en dat merken we goed. Bloggen werkt hetzelfde, door goede en unieke blogs te schrijven stijgt je Google positie. We proberen echt gerelateerd aan het jaargetijde te schrijven, bijvoorbeeld wat kun je zaaien in maart? Ook proberen we in te spelen op actualiteiten. Zo schreven we eind vorig jaar een blog over winterkruiden. Daar bleek niemand over te schrijven, maar het bleek wel een veelgebruikte Googleterm. Opeens stonden we dus uit het niets op één met de blog in Google. We hebben ook wel eens een gastblog geplaatst op een website van iemand die opereert in dezelfde branche. In de toekomst willen we dit zeker meer gaan doen, maar we hebben er nu de tijd nog niet voor.”

En zijn jullie fulltime bezig met de webshop of studeren jullie allebei ook nog? Zo ja, hoe combineren jullie dit?

Ruben: “We studeren allebei nog, maar normaal gesproken is onze studie prima te combineren met het runnen van onze webshop. Meestal is onze planning ook toevallig goed op elkaar afgestemd, de ene is vrij wanneer de ander moet werken en ga zo maar door. Eerst spraken we altijd af op zaterdag en was dat onze vaste dag om met de webshop bezig te gaan, alles op te frissen en bij te werken. Dat is nu niet meer nodig. Sterker nog, we kunnen het onszelf niet eens meer permitteren om te wachten tot zaterdag om met de webshop bezig te gaan.”


“Het geld dat we tot nu toe met de webshop verdienen proberen we trouwens ook weer in de webshop te investeren. Op die manier is het de bedoeling dat de webshop blijft groeien. We hebben op dit moment allebei nog een ander bijbaantje maar hopen natuurlijk op een gegeven moment van de inkomsten van Moestuinland te kunnen leven.”

Hebben jullie er wel eens over nagedacht om jullie assortiment uit te breiden met bijvoorbeeld andere tuin gerelateerde producten zoals gereedschap en andere hulpmiddelen? Ik kan me namelijk voorstellen dat de zaden zelf best seizoen gerelateerd zijn qua pieken in de verkoop.

“We zijn onze webshop begonnen met zaden en accessoires”, vertelt Ruben. “We merkten dat de verzendkosten erg hoog waren wanneer je niet meer per brievenbuspost kunt verzenden. Daarom hebben we recent besloten om deze accessoires uit ons assortiment te halen en ons enkel te focussen op moestuinzaden. Dit scheelt enorm qua marges, maar ook voor onszelf en onze visie was het beter om ons volledig te blijven focussen op zaden. Op die manier kunnen we ons bedrijf goed blijven afbakenen, en kunnen we ons volledig focussen op een heel breed assortiment van verschillende zaden. Ook kunnen we op die manier onze vakkennis bijhouden en steeds meer leren over onze producten. Dat is waarin we willen uitblinken.”

Peter: “Wat betreft het uitbreiden van ons assortiment in zaden zijn we de laatste tijd steeds meer bezig met biologische zaden. Dit blijkt erg gewild onder klanten en zelf vinden we biologische producten ook prachtig. Ook verkopen we steeds meer bijenlokkers en groenbemesters. In die richting willen we dus meer gaan uitbreiden. Mocht de vraag over een tijdje weer iets minder worden, kunnen we ons bijvoorbeeld meer gaan focussen op tomaten, en hierin meerdere soorten aanbieden zodat de klant altijd een ruime keuze heeft.”

Ik zie dat jullie veel positieve recensies van klanten hebben. Eigenlijk enkel positieve voor zo ver ik dit kan zien. Hebben jullie ooit wel eens een negatievere ervaring gehad met een klant of met iets dat is gerelateerd aan Moestuinland?

“We hebben één of twee keer een minder goede review gehad”, aldus Peter. “Een klant had zijn bestelling net voor het weekend geplaatst, maar op zondag en maandag wordt er geen brievenbuspost bezorgd en dus werd zijn bestelling pas dinsdag bezorgd. Hij had er zelf op gerekend dat hij het pakket al lang zou moeten hebben. Een misverstand dus, dat snel uit de wereld was.”

Ruben: “Een andere situatie die ik me herinner was in de tijd dat we nog met een andere verzendpartij werkten. Dat postbedrijf bleef maar pakketjes kwijtraken. In één week waren er een keer maar liefst vier pakketjes kwijtgeraakt. Dit leverde ons een negatieve review op van een klant die niet blij was. Logisch ook. We hebben de bestelling direct opnieuw naar de klant gestuurd en ja hoor, uiteindelijk werd ook zijn oorspronkelijke bestelling netjes bezorgd. Toen had de klant dus twee keer dezelfde bestelling thuis en heeft hij zijn review aangepast naar positief omdat hij het tweede pakketje mocht houden. We zijn na die week waarin alle pakketjes kwijtraakten trouwens wel direct overgestapt naar PostNL, iets waarvan we absoluut geen spijt hebben.”

Hoe proberen jullie ervoor te zorgen dat de klant bij jullie bestelt? Welke vormen van marketing gebruiken jullie, wat zijn jullie USP’s? En wat werkt tot nu toe het beste?

Peter: “Service is wel echt een USP van Moestuinland. Zo doen we bij iedere bestelling een handgeschreven briefje met tips die zijn afgestemd op wat de mensen hebben gekocht. Bij sommige zaden heb je bijvoorbeeld het tweede jaar pas oogst en niet al direct het eerste jaar. Dat soort dingen schrijven we dan op. We krijgen hier heel veel positieve reacties op, super leuk. Andere klanten lezen dit vervolgens weer in een review, wat hopelijk leidt tot meer aankopen. Dat het leidt tot herhaalaankopen blijkt ook wel, je merkt steeds vaker dat iemand meerdere bestellingen plaatst. Een klant heeft zelfs al vier keer besteld.”


“In het kader van service proberen we creatief te zijn”, vertelt Ruben. “Zo hebben we afgelopen januari

iedereen die voor meer dan twintig euro bestelde een extraatje gestuurd. Het was een proefmonster met tuinkerszaden in het kader van gelukkig nieuw moestuinjaar. Via mail en Instagram kregen we hier leuke reacties op en mensen bedankten ons. Op die manier hopen we dat mensen nog een keer iets bij ons bestellen.”

Instagram werkt voor jullie goed als social media kanaal zie ik. Doen jullie veel moeite om nieuwe volgers te krijgen of gaat dit eigenlijk vanzelf door de leuke content die jullie plaatsen? En zorgt Instagram nog voor meer verkopen?

Peter: “We hebben bewust geen bedrijfsprofiel gemaakt op Instagram. Dan probeert Instagram je te pushen om te gaan adverteren, terwijl alles nu helemaal vanzelf gaat. Ik las een blog over het opzetten van een Instagram account voor je bedrijf, met daarin dus de tip om geen bedrijfsprofiel te kiezen, en toen hebben we dat zo opgezet. We posten ook bewust heel gericht en niet commercieel. Al onze content gaat over onze eigen tuin, over wat we aan het doen zijn. Eigenlijk is het één groot kijkje achter de schermen. We willen het laagdrempelig houden en zien Instagram niet als saleskanaal.” Ruben: “Dat werkt ook niet voor ons denk ik trouwens. Ik had een keer een foto in Photoshop gemaakt met daarop een actie, drie plus één gratis. Als je dat plaatst ben je keiharde reclame aan het maken, maar op Instagram zat niemand hierop te wachten. Het moet leuk blijven dus dit was één keer nooit weer.”

“We hebben wel iemand met veel volgers binnen de moestuinwereld benaderd via Instagram”, aldus Peter. “Haar hebben we gevraagd om iets voor ons te promoten. Ze plaatste een post over onze shop en kreeg in ruil daarvoor gratis zaden. Dit heeft veel extra bestellingen opgeleverd en zorgt nog steeds voor nieuwe bestellingen. Super leuk! Een aantal maanden na de promotie plaatste ze een foto op Instagram van de muismeloenen die ze van ons had gekregen, toen nog zaadjes, waarop veel reacties kwamen. Wat is dit? Waar heb je dit vandaan? Dan tagt ze Moestuinland vervolgens en hebben wij er een klant bij. Dit werkt zoals je kunt begrijpen perfect voor ons.”

Hoe zijn jullie bij CCV Shop terecht gekomen en hoe helpt de software van CCV Shop jullie bij de verkoop?

“Eigenlijk hebben we simpelweg gekeken welke webshopsoftware aanbieder hoog in Google stond”, geeft Ruben eerlijk toe. “Dat was CCV Shop. Toen dachten we, als CCV Shop zélf hoog in de zoekresultaten staat, dan zullen webshops die draaien op dat platform ook wel hoog in Google worden gerankt. Daarnaast waren we ook bewust opzoek naar een totaalpakket, dus de match met CCV Shop was perfect. Toen we de CCV Shop website gingen bekijken waren we daarnaast direct onder de indruk van de voorbeeldwebshops die we daar zagen en dachten we, met dit systeem kun je echt alle kanten op en kun je jouw shop een onderscheidend uiterlijk geven.”

“Wat betreft het gebruik van het systeem, ik vind het erg praktisch en natuurlijk aanvoelen”, vult Peter aan. “Qua orderbeheer en productbeheer is alles super overzichtelijk waardoor je efficiënt kunt werken. Natuurlijk zijn we soms wel eens opzoek naar bepaalde instellingen, maar niets onoverkomelijks. Wat wel grappig was, was dat we er een jaar geleden achter kwamen dat er orderstatistieken bestonden waardoor we precies konden zien wat we hebben verkocht. Tot die tijd telden we alles zelf op. Toen dacht ik wel, zo dan, dat ik dat niet eerder heb ontdekt. Wat kun je dan toch blij zijn met een functionaliteit, ik kan er uren naar kijken. Wat ook prettig is, is dat we een duidelijke taakverdeling hebben. De één focust op tekst en de ander op uitstraling. Zo kun je je allebei verdiepen in andere functionaliteiten van het systeem waardoor je elkaar perfect kunt aanvullen.”

Als jullie zonder beperkingen mogen dromen, wat is dan jullie toekomstdroom met Moestuinland?

Ruben: “Ik hoop dat we in de toekomst op veel relevante zoektermen op één in Google staan en daardoor heel veel bezoekers krijgen, en zoveel bestellingen krijgen dat we er in om komen. Dat je misschien mensen kunt of zelfs moet aannemen als hulpkracht, of een extern bedrijf kunt inhuren om dingen voor je te doen.”


“Dat het onze fulltime baan wordt”, antwoordt Peter. “En als het even kan, dan later ook nog met een fysiek winkeltje erbij. Een eigen ruimte waar klanten hun bestellingen kunnen afhalen of aanvullende producten erbij kunnen kopen. En dat echt alle moestuinzaden, ook de gekste, altijd op voorraad zijn bij ons, waarmee we het uniekste aanbod aan moestuinzaden in heel Nederland hebben. Uniek zijn, eruit springen, dat is wel iets wat me enorm gaaf lijkt. Hoewel, parallel daaraan is het toch ook wel een droom om de gebruiksvriendelijkste webshop die er is te hebben. Maar dat kan prima hand in hand denk ik.”

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord