Retro jaren ’30 deurbeslag met een eigen touch

11-04-2018

door Eva Rouwenhorst

Arjan runt sinds 2016 de webshop De Oude Deurklink, ontstaan vanuit een passie en vanuit het opknappen van een oud huis dat hij had gekocht. Inmiddels is de webshop uitgegroeid tot een succes en krijgt hij dusdanige positieve reacties dat mond-tot-mondreclame voor de meeste nieuwe klanten zorgt. Hoe runt Arjan zijn webshop, en hoe bepaalt hij het productaanbod? Wat maakt zijn shop uniek en wat trekt hem aan in het online ondernemerschap?

Je verkoopt retro jaren ’30 deurbeslag. Hoe ben je op dit idee gekomen? En run je jouw webshop in je eentje?

Arjan: “Het is begonnen toen ik een oud huis kocht, deze ging verbouwen en voor alle deuren passend deurbeslag moest hebben. Ik merkte dat de prijs vaak hoog was en de kwaliteit laag, dus toen dacht ik, dit kan anders. Het is een beetje op een zijspoor begonnen, ik besteedde er iedere keer wat tijd aan en heb door verschillende partijen deurklinken laten maken. Eén partij sprong er echt uit qua prijs en kwaliteit, waardoor ik het zelf online ook voor een mooie prijs kon aanbieden. Veel mensen zien pas wanneer ze het deurbeslag daadwerkelijk hebben gemonteerd dat details zoals een deurklink veel doen met een huis. De deurklinken zijn niet goedkoop, maar ik krijg erg veel positieve reacties.”

“Officieel run ik mijn webshop in mijn eentje, maar ik heb wel een team van mensen om mij heen die me helpen”, aldus Arjan. “CCV Shop helpt mij ook echt enorm, van a tot z. Soms ook met dingen die niet eens binnen de kaders vallen van wat je van een partij als CCV Shop mag verwachten. De snelheid, service en bijvoorbeeld de chatfunctie zijn ideaal. Ook werk ik samen met een warehouse. Binnen één minuut nadat een klant een order heeft geplaatst, ligt de order bij het warehouse en wordt ook vanaf daar verstuurd. Ik pak dus zelf geen pakketjes meer in, dat kan ik iedereen aanraden. Als je de juiste partij vindt kan er zo ontzettend veel automatisch worden ingeregeld. Zo had ik vorig jaar een recordmaand terwijl ik net twee weken op Ibiza zat voor vakantie. Alles gaat zo automatisch dat het op dat moment eigenlijk niet eens uitmaakt dat ik op vakantie was. Je kunt een webshop dus echt vanaf iedere locatie runnen.”

Wat heb je allemaal geautomatiseerd of ingeregeld zodat je er minder tijd aan kwijt bent?

“Veel klanten denken dat ze een product vandaag kunnen bestellen en gisteren in huis hebben”, aldus Arjan. “Bij mijn shop kun je tot zeven uur ’ s avonds bestellen en heb je het artikel de volgende dag in huis. Ik krijg veel positieve reacties op deze snelle levering. Zelf zou ik dit niet kunnen realiseren, praktisch gezien, want dat zou betekenen dat ik tot midden in de nacht pakketjes aan het inpakken ben. Vandaar dat ik zakendoe met een warehouse. Zij hebben andere afspraken met verzendpartijen waardoor ze pakketjes wat later kunnen inleveren die dan alsnog de volgende dag worden bezorgd.”

“Ik heb mij in het begin een beetje verkeken op de administratie, maar heb nu een koppeling met e-boekhouden.nl gerealiseerd. Nu kan ik iedere dag eenvoudig in de app zien wat ik verdiend heb, en als ik tank met mijn auto worden de kosten automatisch weggeschreven op brandstofkosten. Zo’n app neemt je ontzettend veel werk uit handen. Koppelen met een warehouse of boekhoudpartij zorgt er voor dat je tijd overhoudt voor je passie en het echte ondernemen.“

Ik kan me voorstellen dat mensen deurbeslag het liefst eerst fysiek in handen hebben voordat ze tot een aankoop overgaan. Was het voor jou een gok of er überhaupt online vraag was naar deze producten, of heb je dit eerst gepeild of zelfs marktonderzoek gedaan?

Arjan: “Ik heb wel een klein beetje marktonderzoek gedaan, maar ik geloofde gewoon in het product en heb het in het begin ook redelijk moeten bestellen qua aantallen. Wat ik nu heel vaak zie is dat mensen eerst een of twee deurklinken bestellen, bijvoorbeeld een matte, glimmende en zwarte, en dan thuis gaan kijken hoe ze staan. Ze houden de mooiste, bestellen deze in een grotere oplage en sturen de andere varianten retour. Bijna niemand stuurt een deurklink retour omdat hij niet tevreden is, eigenlijk enkel wanneer ze er meerdere hebben besteld om daar uit te kiezen.”

En breid je jouw productaanbod regelmatig uit, of ben je hierin beperkt omdat het allemaal jaren ’30 producten zijn die nu natuurlijk niet meer worden gemaakt?

“Ik ben begonnen met één type deurklink”, vertelt Arjan. “Ik probeer in te spelen op de vraag vanuit de klant, en probeer ook echt mijn eigen touch te geven aan de deurklink. Je ziet meestal alleen glimmende deurklinken, maar ik besloot matte varianten te maken om te kijken of deze in trek waren. Ik produceer namelijk ook zelf met een fabrikant samen. De matte deurklink is dus echt een unieke deurklink en wordt nu zelfs het meeste verkocht. Het is leuk dat de creatieve twist die je er zelf aan geeft een succes blijkt te zijn. En het bevestigt dat goed naar de klant luisteren loont.”

Wat kun je zeggen over je doelgroep, op wie richt je je? En wat onderneem je op het gebied van marketing om ervoor te zorgen dat mensen hun aankoop bij jouw webshop doen?

Arjan: “Mijn klantkring varieert van jonge stellen die net samen gaan wonen tot gepensioneerden. Ik krijg zelfs bestellingen uit België en Duitsland. Zo had ik laatst een klant die mijn deurbeslag al had aangeschaft voor zijn huis in Nederland, maar dit nu ook graag wil voor zijn vakantiehuis in Duitsland.”


“Wat betreft marketing doe ik eigenlijk van alles. Twee jongens helpen mij hierbij en zijn goed in hun vak, zij denken echt in Google taal. Veel bestellingen komen toch echt via mond-tot-mondreclame. Dat is best wel luxe.”

Wat maakt jouw shop uniek, wat zijn jouw USP’s of wat hoor je vanuit de markt als redenen om bij jou te bestellen?

Arjan: “De prijskwaliteit verhouding en service maken mijn shop uniek. De chatfunctie op mijn webshop bijvoorbeeld, via een app van CCV Shop, heeft ervoor gezorgd dat het aantal bestellingen omhoog is gegaan en het aantal telefoontjes dat ik krijg met wel tachtig procent is verminderd. Sommige mensen hadden een hele korte vraag, zoals wat voor soort schroefjes er bij het deurbeslag zitten, en of ze het product ook retour kunnen sturen. Door middel van het aanbieden van een chatfunctie via waar een klant eenvoudig zo’n vraag kan stellen, houd je je in de verkoopimpuls. Het plegen van een telefoontje haalt ze daar juist uit. Een stukje service dus dat voor de klant van toegevoegde waarde is, maar ook voor jou als webshopeigenaar.”

Ik zie dat je veel verschillende betaalmethoden aanbiedt. Deed je dit al vanaf het begin, of heb je ingespeeld op de klantwensen wat betreft betaalopties?

“In het begin bood ik geen achteraf betalen aan omdat ik dacht dat dit niet echt nodig was”, aldus Arjan. Je moet het maar net willen, want als ondernemer moet je langer wachten op je geld. Als het om grote bedragen gaat is dat niet niks. Ik ben dus begonnen met de standaard betaalmethoden zoals iDEAL, maar nu bied ik wel AfterPay aan. Dit werkt erg goed omdat klanten dan twee weken de tijd hebben om een artikel retour te sturen zonder te betalen, op de verzendkosten na. Ideaal wanneer je eerst diverse deurklinken wilt vergelijken om te zien welke je het mooist vindt.”

Hoe is het om überhaupt een webshop te runnen? En wat zijn de leukste kanten aan het online ondernemerschap?

Arjan: “Het geeft vrijheid en het is fijn om niet van negen tot vijf te hoeven werken. Je kunt bij bijna alles zelf bepalen wat je doet en wanneer je iets doet. Ook omdat er veel geautomatiseerd gaat. Wel is het hard werken en veel werken. Als je gaat rekenen werk je wel meer dan veertig uur per week, maar dat doe je ook zelf. De positieve klantreacties die je krijgt en het feit dat je vanuit je passie je werk uitoefent is fantastisch."


"Leuke bijkomstigheid is dat ik veel samenwerk met mijn broertje die ook een webshop runt bij CCV Shop, De Oude Schakelaar. Hij is echt mijn sparringpartner. Het is erg fijn om iemand te hebben met wie je dingen kunt bespreken waar je tegenaan loopt. Heb je een technisch probleempje, dan ga je naar CCV Shop, en heb je een praktische vraag, dan heb ik mijn broertje als collega ondernemer om mee te denken.“

De software van CCV Shop staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Kun je dit beamen? Hoe ben je bij CCV Shop terechtgekomen?

Arjan: “Ik had ooit een gesprek met iemand die maatwerk webshops bouwde voor bedrijven. Dan ben je zo twintigduizend euro kwijt voor een webshop. Ik vroeg hem welke partij hij mij zou aanraden als ik voor een lager bedrag een goede webshop wilde bouwen en hij zei, als je qua prijs en kwaliteit goed wilt zitten moet je er eentje bij CCV Shop beginnen. Dat platform zit hartstikke goed in elkaar. Ik beveel het nu zelf ook iedereen aan.”


“Wat betreft de gebruiksvriendelijkheid en service van CCV Shop, een webshop technisch draaiende houden is echt een vak apart, en CCV Shop regelt dat van a tot z, natuurlijk in combinatie met de koppelingen met partners die worden aangeboden, zodat je zelf echt bezig kunt blijven met de dingen die jij wilt doen. Iedereen doet gewoon waar hij goed in is en zo hoort het.”

Wat zijn struikelpunten geweest vanaf het moment dat je begon met jouw shop, en welke adviezen kun je andere, beginnende, online ondernemers geven?

Arjan: “Durf groot te denken, durf te bedenken waar je wilt staan binnen drie maanden, een jaar, maar ook over drie jaar. Op die manier kan een partij als CCV Shop, maar ook een boekhouder met je meedenken. Blijft het altijd ene hobby of wil je er een serieus bedrijf van maken? Als je dit van tevoren bedenkt, kun je hierop inspelen en jouw shop bijvoorbeeld in één keer groots opzetten en daar langzaam in groeien.”

“Verder denk ik dat het runnen van een webshop vaak voortkomt vanuit een passie. Probeer ook vooral de niet leuke dingen op tijd aan te pakken en niet vooruit te schuiven. Administratie is hier een goed voorbeeld van. Doe het nu en niet straks en probeer altijd drie stappen vooruit te denken en goed naar de klant te luisteren. Uiteindelijk bepalen klanten immers voor het grootste deel jouw succes.”

Heb je nog toekomstdoelen met je shop? Waar sta je over vijf of tien jaar als je het zelf mag invullen?

Arjan: “Eigenlijk wil ik ieder jaar vijftig procent plussen qua omzet. Ook wil ik mijn assortiment flink uitbreiden. Kortom, ik wil gewoon graag groeien. Ik ben nu ook bezig om in het buitenland te gaan verkopen omdat er vraag is naar mijn producten vanuit Duitsland en Frankrijk. De grens over, internationaal ondernemen, dat staat zeker op de planning. Als het mee zit zelfs al eind dit jaar of begin volgend jaar.“