Strategie en ideeën voor jouw blogs

19-09-2018

door Eva Rouwenhorst

In onze blog van een aantal weken geleden hebben we duidelijk gemaakt wat de voordelen zijn van bloggen als je een webshop runt. Bloggen is namelijk goed voor de positie van jouw shop in zoekmachineresultaten, draagt bij aan vertrouwen en klantloyaliteit en is ideaal om in te spelen op problemen en vragen van klanten. In deze blog gaan we verder in op het maken van een blogstrategie en geven we je inspiratie voor blog ideeën.

Strategie

Wanneer je hebt besloten om te gaan bloggen is het goed om hierin een strategie te volgen. Houd rekening met de volgende punten:

Definieer jouw doelgroep

Om ervoor te zorgen dat jouw blog zoveel mogelijk gelezen wordt en zo goed mogelijk aansluit bij de behoefte van jouw klanten en lezers, is het belangrijk om te weten voor welke doelgroep je schrijft. Als je jouw doelgroep al wat beter kent, kun je waarschijnlijk zelf een aardige inschatting maken waar jouw lezers behoefte aan hebben. Ben je net begonnen met je webshop, en is dit nieuw voor je? Dan kun hier het beste mee experimenteren. Om de behoeften van jouw doelgroep helder te krijgen, is het goed om jezelf af te vragen wat het doel is van jouw klanten. Hebben ze behoefte aan informatieve blogs omdat ze iets willen leren, of willen ze liever tips en tricks die ze direct kunnen toepassen?

Wees uniek

Gebruik jouw blogs om jouw branche-expertise te tonen. Door dit te doen, en lezers te voorzien van relevante blogberichten waarin je kennis deelt, zien ze jou als expert in jouw vakgebied. Dit zorgt voor een stukje vertrouwen. Misschien wel net zo belangrijk: unieke blogposts helpen om jouw blog te onderscheiden van die van jouw concurrenten en vergroten de kans dat lezers ook jouw volgende blogs bekijken en dus vaker jouw webshop bezoeken.

Wees consistent

Zorg ervoor dat je, wanneer je eenmaal begint met bloggen, regelmatig nieuwe blogs plaatst. Wanneer je bijvoorbeeld eens in de twee weken een blog plaatst, schept dit bepaalde verwachtingen bij de lezers en wachten zij (hopelijk) met smart op jouw volgende blog. Je wilt de lezers hierin niet teleurstellen, dus zorg ervoor dat je met regelmaat blijft bloggen. Het opzetten van een blogkalender kan je hierbij helpen. Hanteer bijvoorbeeld een vaste dag waarop je een blog plaatst en denk alvast na over onderwerpen voor de komende twee maanden.

Zorg voor interactie met lezers

Reageer op reacties, vragen en opmerkingen van bloglezers. Dit zal de kwaliteit van jouw blogs verteren en tegelijkertijd de betrokkenheid van jouw lezers vergroten. Vergeet niet om jouw blogs ook te delen op de social media kanalen waarop je actief bent, zoals Facebook, Twitter en Instagram. Op die manier vergroot je de zichtbaarheid van je blogs en kunnen lezers de blog eenvoudig delen.

Blijf professioneel

Je wilt natuurlijk het liefst dat jouw blogs laten zien dat je een professional bent in jouw vakgebied. Dat kan natuurlijk niet zonder dat de blog er professioneel uitziet: plaats foto’s van goede kwaliteit en zorg ervoor dat de blogberichten die je plaatst geen (ernstige) fouten bevatten en makkelijk te begrijpen zijn voor jouw doelgroep.

Hoe kom je aan onderwerpen om over te bloggen?

Allereerst: maak je geen zorgen over dat je geen geweldige schrijver bent. Je blogberichten hoeven niet enorm lang te zijn, maar kunnen soms ook prima een uitbreiding van een productbeschrijving zijn waarin je nét iets meer vertelt. Daarnaast hoeft bloggen geen dagelijkse bezigheid te zijn. Wanneer je eens in de twee weken of eens per week een blog plaatst is dat prima. Zorg er simpelweg voor dat je met regelmaat blijft bloggen en dat de blogs interessant zijn voor jouw lezers.

Als je niet zeker weet waarover je moet bloggen, denk dan eens aan de volgende suggesties:

  • checkVoorwaarden
  • checkAlgemene pagina’s (Over ons, Contact, FAQ etc.)
  • checkProducthandleidingen die jouw producten ‘in actie’ laten zien. Voeg, indien mogelijk, video’s toe van jezelf of van klanten die het product gebruiken.
  • checkAankondigingen en nieuwtjes over jouw bedrijf, zoals de release van nieuwe producten.
  • checkEvenementen die je bijwoont.
  • checkMijlpalen die je bereikt met jouw shop.
  • checkInsider tips en advies over producten.
  • checkHet verhaal over hoe je bent begonnen met jouw shop: de geschiedenis, visie en groei.
  • checkJouw producten: waar komen ze vandaan, hoe zijn ze gemaakt, wat zijn speciale kenmerken?
  • checkOntwikkelingen in jouw branche.
  • Ben je klaar om te beginnen met bloggen, maar heb je advies nodig over waar je verder rekening mee moet houden bij het schrijven? Lees dan onze eerdere blog 'Hoe schrijf je goede blogs voor jouw webshop?' waarin we ingaan op de structuur en opbouw van een goede blog.

    Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
    Ga akkoord