Van verouderde kookwinkel naar modern Maatwerkdesign

8-11-2017

door Eva Rouwenhorst

Koen Aarsman runt de webshop Kitchen and More. Je vindt hier alles op het gebied van keukengerei en hebt de keuze uit talloze merken en soorten. Omdat het design van de webshop nodig aan een update toe was, is Koen een maatwerktraject gestart bij CCV Shop. Youri Jacobs, webdesigner, heeft de webshop in een compleet nieuw jasje gestoken, uiteraard in goed overleg met Koen. Hoe is Koen ooit begonnen met de verkoop van potten en pannen, en hoe heeft hij het maatwerktraject ervaren? En welke ontwerpkeuzes heeft Youri gemaakt om de webshop de juiste uitstraling te geven?

Je verkoopt allerlei kookspullen, van pannen en glazen tot keukenapparatuur en BBQ-benodigdheden. Hoe ben je in deze markt gerold?

“Eigenlijk is het allemaal begonnen door messen- en pannensets in te kopen en te verkopen via Marktplaats”, vertelt Koen.

“Ik deed dit in de novemberperiode, en de verkoop ging echt als een speer. Zo goed zelfs dat we vrij snel hebben besloten ons in te schrijven bij de KvK. Vanaf dat moment hadden we een officieel handeltje. We verkochten zo veel aan mensen via Marktplaats dat we dachten, we moeten een website maken zodat mensen eenvoudig zelf kunnen bestellen. Handelen via Marktplaats vraagt namelijk best veel tijd van zowel de kopende als de verkopende partij. Je stuurt eerst een aantal berichtjes over en weer, geeft rekeningnummers en adressen door et cetera. Met bestellen via een website maak je het hele proces wat efficiënter."

"Ik moet zeggen, het hadden net zo goed andere producten kunnen zijn dan keukenapparatuur, maar het liep nu eenmaal goed dus we zijn niet meer geswitcht van producten. We zijn begonnen met een website via het platform van een concurrent van CCV Shop, maar vonden dit helemaal niets. Het uiterlijk van het systeem was ouderwets en na twee dagen zijn we op advies van een kennis overgestapt naar CCV Shop. Toen nog BiedMeer.”

Heb je voordat je begon eerst marktonderzoek gedaan om uit te vinden hoeveel vraag er was naar de producten die je aanbiedt?

Koen: “We hebben geen marktonderzoek gedaan voordat we begonnen en hadden werkelijk geen idee of er vraag zou zijn naar onze producten. Ook naar mate ons assortiment steeds groter werd hebben we nooit marktonderzoek gedaan. Je zit op een gegeven moment dusdanig in de branche dat je weet waar vraag naar is en welke producten populair zijn.”

“Wel doen we onderzoek nadat we een product online hebben geplaatst. Stel, ik plaats een bepaalde keramische braadpan op mijn webshop, dan wil je weten of mensen zoeken op een keramische braadpan of juist op een braadpan met keramische laag. Oftewel, je wilt weten wat de populairste zoekterm is voor het product. Op deze term baseren we de meta description en titel van ieder product. Ook in een blog over dat product gebruiken we deze zoekterm zodat alles op elkaar aansluit. Het hoeft alleen niet altijd beter te zijn om het zoekwoord te gebruiken waarop het meest wordt gezocht. Stel dat tienduizend mensen zoeken op braadpan met keramische laag en duizend op keramische. Dan kun je ook overwegen om voor de laatste optie te kiezen zodat je je qua zoekwoord onderscheidt van de concurrenten.”

En hoe run je je webshop? In je eentje, of heb je een partner met wie je samenwerkt?

“Ik ben begonnen als eenmanszaak, maar mijn vrouw helpt al vanaf het begin”, vertelt Koen. “Mijn shop is nu officieel nog een VOF, maar wordt binnenkort een BV. Op dit moment zijn mijn vrouw en ik allebei fulltime bezig met de shop en hebben we een content manager in dienst die bijvoorbeeld producten online plaatst en artikelen schrijft. We zijn dus wel degelijk gegroeid de afgelopen jaren. Je begint een bedrijf en zegt tegen jezelf, één bestelling per dag zou top zijn. Maar dan worden het er 10 per dag, 20 per dag, 50 per dag…”. Ook zei ik altijd, we gaan geen personeel aannemen hoor, dat is niet nodig, toch hebben we dus nu personeel in dienst, en ook qua werkruimte is het tijd om te groeien. De huidige loods is alweer te klein.”

Jullie hebben gekozen voor een Maatwerkdesign van jullie webshop. Hoe zijn jullie met deze dienst van ons in aanraking gekomen?

Koen: “We gebruikten het thema Kameleon voor onze shop, maar de webshop zag er echt niet meer mooi uit, verouderd zelfs als je er met een professioneel oog naar kijkt. Maar ja, we hadden wel succes dus dat maakt het eng om aan het design van de shop te gaan sleutelen. Je weet natuurlijk nooit zeker of het beter wordt. Wij kunnen de shop wel lelijk vinden, en vrienden die we naar hun mening vragen ook, maar een huisvrouw die een pan wil kopen denkt er misschien wel heel anders over.”

“Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt. We wilden een professionelere shop en maatwerk en professionaliteit gaan hand in hand. We hebben een paar mensen gesproken die ook klant zijn van CCV Shop om zo informatie in te winnen. Natuurlijk zijn we niet enkel op hun mening af gegaan, maar al met al was het al snel duidelijk dat we met een gerust hart het maatwerktraject met CCV Shop konden starten.”

"Youri heeft uitstekend werk afgeleverd. Hij is sterk in communiceren en doet zijn best om je wensen te begrijpen. Youri is serieus, maar heeft ook tijd voor een grapje."

Koen Aarsman
www.kitchenandmore.nl

“Youri Jacobs, webdesigner bij CCV Shop, heeft naar aanleiding van een gesprek een ontwerp gemaakt. We waren zelf echt koos inspiratieloos en wilden simpelweg een shop die er gelikt uit zag en waardoor we meer zouden verkopen. Regel het maar, zeiden we tegen Youri. Hij ging met een kritische blik aan de slag en heeft ons met zijn eerste ontwerp blij verrast. Later hebben we alsnog wat concrete wensen op papier gezet zodat zowel Youri als wijzelf niets over het hoofd zouden zien. We hebben een aantal keer telefonisch contact gehad met elkaar om een en ander bij te schaven. Youri heeft het ontwerp uiteindelijk gepresenteerd, en we waren super tevreden. De uitstraling van de shop is compleet anders. Zelfs leveranciers en vertegenwoordigers zijn complimenteus.”

Op welke manier is jullie webshop veranderd door het redesign? Het menu is bijvoorbeeld horizontaal bovenaan geplaatst in plaats van aan de zijkant..

Koen: “Klopt. Het menu is sowieso compleet anders nu. Eerst bevatte de menustructuur vijfentwintig hoofdcategorieën die nu zijn teruggebracht naar acht. We hebben kritisch gekeken naar welke categorieën we hadden, en besloten welke daarvan konden worden ondergebracht onder andere categorieën. Zo hebben we amuseglazen als categorie onder eten en drinken of glaswerk geplaatst. Dit was wel een behoorlijk klusje, maar we hebben het advies van Youri opgevolgd. Hij gaf aan dat acht hoofdcategorieën de max was voor onze shop.”

“Wat verder belangrijk is, is dat de zoekbalk, reviews, het keurmerk en onze contactgegevens duidelijk in beeld staan zodat klanten hier niet naar hoeven te zoeken. Bij het vorige thema, Kameleon, kon dit bijna niet. De opties qua design waren toen erg beperkt waardoor je concessies moest doen, maar met het maatwerkdesign was opeens alles mogelijk.”

Youri: “De kleuren rood en wit heb ik natuurlijk behouden in het kader van de herkenbaarheid. Wel heb ik een andere roodtint gekozen en het logo gerestyled zodat deze beter bij de nieuwe uitstraling past. Verder is zo’n beetje alles op de schop gegaan, van de locatie van de zoekbalk en de USP’s tot de contactgegevens. Koen heeft duidelijk aangegeven wat zijn wensen waren, maar ik was helemaal vrij in hoe ik alles toepaste. Ik heb uiteindelijk alle punten verwerkt, maar dat was wel een enorme uitdaging.”

“Verder heb ik de gehele shop en ook de productweergave bewust strak gehouden zodat de uitstraling enorm professioneel is", aldus Youri. "Wel heb ik een aantal speelse en unieke elementen toegepast. Zo zie je in de footer geen standaard social media iconen, maar iconen die passen bij keukenapparatuur. Ook het icoon voor de account is niet standaard, maar is een plaatje van een koksmuts.”

Youri: “Een enorme verbetering is ook de vermindering van het aantal hoofdcategorieën. Dit waren er enorm veel. Omdat we tegenwoordig met sub subcategorieën kunnen werken in de software, hebben we daar gebruik van gemaakt om alle producten logisch en overzichtelijk onder te verdelen. Ook de afbeeldingen zijn anders dan voorheen. Er wordt nu gebruikgemaakt van een categorieweergave met grote, sfeervolle afbeeldingen. De slider wordt eveneens optimaal benut doordat deze in drieën is opgedeeld.”

Vóór het Maatwerkdesign:

Na het Maatwerkdesign:

Waar liep je tegenaan toen je begon met je webshop? Wat kun je op basis van jouw ervaringen andere webshopeigenaren adviseren?

Koen: “Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik specifiek ergens tegenaan ben gelopen. Wel kan ik natuurlijk advies geven aan webshopeigenaren die nog startende zijn. Zo had ik veel eerder moeten doorpakken met het Maatwerkdesign. Ik heb er echt te lang mee gewacht. Mijn advies is dan ook om er zo snel mogelijk voor te zorgen dat jouw shop een professionele uitstraling heeft en qua design past bij de tijd waarin we leven en natuurlijk bij wat je wilt uitstralen.”

“Verder denk ik dat het goed is voor concullega’s om te weten dat het niet eenvoudig is om bezoekers te genereren. Kitchen and More is uit de grond gestampt als een paddenstoel, maar je moet er wel degelijk wat voor doen om een bestelling te krijgen. Ik ben begonnen met familie en vrienden vragen of ze een messenblok van me wilden kopen. Stapje voor stapje is het aantal klanten gegroeid. En kijk waar we nu staan!”

“Daarnaast kan ik iedereen adviseren om wat betreft verzending zaken te doen met MyParcel, onderdeel van PostNL. Je kunt tegenwoordig niet meer om deze partij heen. De slogan die MyParcel voert, helpt webshops groeien, nemen ze erg serieus. Je krijgt gratis etiketten en er staat altijd een medewerker voor je klaar om je te helpen.”

Hoe zie je de toekomst van je bedrijf, en heb je nog dromen wat dat betreft?

“Ik denk dat alles in de toekomst wat meer geautomatiseerd wordt”, vertelt Koen. “Dat personeel bijvoorbeeld eenvoudiger geautomatiseerd bestellingen kan inpakken en dat wij ons zelf meer bezig kunnen houden met ondernemen. Ik zou graag andere webshops beginnen waarop ik compleet andere producten aanbied. Het liefst allemaal via de software van CCV Shop. Een andere shop die ik run, Bordenenzo.nl, waarmee ik me richt op zakelijke klanten, heb ik nog niet ondergebracht bij CCV Shop. Die webshop draait op Magento. Toch ga ik binnenkort zeker ook met die shop de stap naar CCV Shop maken zodat ik er minder omkijken naar heb. Automatische updates, continue innovaties en support, alles is dan goed geregeld.”

“Ik heb niet echt dromen voor de toekomst, maar wil er alles aan doen om het persoonlijk contact met klanten te behouden en zo veel mogelijk positieve reacties te verkrijgen. Ik bied bijvoorbeeld honderd dagen retourrecht op mijn producten en ben altijd coulant. Als een product is uitverkocht stel ik een klant daarvan bijvoorbeeld netjes via de telefoon op de hoogte en niet per mail. Een gemiddelde score van 9,3 uit 2083 beoordelingen krijg je niet zomaar. Ook met retourkosten ben ik de moeilijkste niet wanneer een klant bijvoorbeeld per ongeluk het verkeerde product heeft besteld en deze wil omruilen. Wanneer je zelf moeilijk gaat doen verlies je een klant en krijg je een negatieve beoordeling, maar je moet natuurlijk wel ergens een grens trekken.”


Heb je ook een webwinkel bij CCV Shop en wil je de lay-out van jouw webshop graag optimaliseren? Kies voor een MaatwerkDesign en krijg net als Kitchen and More een persoonlijk ontwerp. Samen met onze Webshop Consultant ga je om tafel om de juiste uitstraling van je webshop te bepalen. Welke kleuren wil je gebruiken en hoe is de categoriestructuur opgebouwd? Wil je bepaalde unieke elementen op jouw webshop plaatsen? Allemaal vragen waar we rekening mee houden bij het bepalen van de juiste lay-out. Onze designers gaan vervolgens voor jou aan de slag. Aan het einde van het designtraject heb je een moderne, responsive webwinkel met de look en feel die jij wenst.

Heb je juist hulp nodig bij het starten van je webshop of wil je inzicht in de plus- en minpunten? Of heb jij behoefte aan een deskundig advies op maat om jouw webshop te optimaliseren? Kijk dan eens naar de andere Premium Services die we aanbieden.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord