Wel of niet kiezen voor dropshipment?

03-10-2018

door Eva Rouwenhorst

Het assortiment van een webshop bestaat al snel uit meer dan tien verschillende producten. Deze producten zijn meestal ook nog in verschillende formaten en kleuren beschikbaar, waardoor je veel varianten hebt. Het aanleggen en opslaan van een voorraad kan hierdoor in de kosten lopen. Heb je geen groot startkapitaal of wil je geen grote risico’s lopen? Dan kun je je voorraadbeheer en verzending ook uitbesteden aan derden. Dit noemen we dropshipment. Je kunt dan snel van start met je webshop en het scheelt je tijd en geld. Wanneer kies je voor dropshipment? En wat zijn de voor- en nadelen?

Voorraadbeheer en verzending

Als je een webshop start, moet je onder andere goed nadenken over je voorraad en de verzending van je producten. Hoeveel moet je precies inkopen, en hoeveel geld heb je daarvoor beschikbaar? Waar en hoe ga je je voorraad opslaan en beheren, en vervolgens: hoe komen de producten uiteindelijk bij je klant? Ga je zelf de pakketten verpakken en versturen of schakel je hiervoor een vervoerder in? Kortweg zijn er drie opties waaruit je kunt kiezen:

1. Zelf verzenden

Je koopt zelf je voorraad in en slaat dit thuis of in een magazijn op. De pakketten pak je zelf voor verzending in. Verstuur je nog relatief weinig pakketten per week? Dan kun je je pakketten zelf naar het postkantoor brengen voor verzending. Heb je meer bestellingen per week? Dan kun je voor extra verzendgemak ook kiezen om de pakketten door een vervoerder bij jou op te laten halen.

2. Fulfilment

Hierbij besteed je het logistieke proces uit aan een fulfilmentpartij. Zij nemen je de orderafhandeling van alle bestellingen uit handen. Van magazijnbeheer, de verpakking en verzending tot de ontvangst en retouren. Jij draagt zelf zorg voor het inkopen en betalen van je voorraad, welke je vervolgens opslaat in het magazijn van de fulfilmentpartij.

3. Dropshipment

Naast de verzending besteed je hierbij ook de inkoop en het voorraadbeheer uit. Pas als een bestelling wordt geplaatst, koop jij in. De leverancier levert het product rechtstreeks uit zijn magazijn aan jouw klant. Je draagt hierdoor geen investeringsrisico met betrekking tot de voorraad.

In plaats van jouw voorraadkosten te verhogen door je magazijn vol te laden met een product waarvan je niet weet of het goed verkoopt, kun je het middels dropshipping perfect uitproberen. Misschien ben je bijvoorbeeld heel succesvol in het verkopen van hondenproducten. Zou de verkoop van kattenproducten dan ook goed werken? Dat kan een schot in de roos zijn, maar je kunt het altijd eerst testen door een paar producten te dropshippen en te zien hoe het gaat.

Specifieke producten

Sommige producten zijn duurder om op voorraad te hebben en te verzenden dan andere. In bepaalde omstandigheden kan het dan ook extra interessant zijn om ze te dropshippen in plaats van ze zelf op te slaan.

Voorbeelden van dit soort producten zijn:

Grote producten - Sommige producten nemen zoveel ruimte in beslag, dat de verkoop ervan niet de kosten van de buitensporige opslagruimte compenseert.

Zware producten - Als het gewicht van een product ertoe leidt dat de verzendkosten erg hoog zijn, probeer dan eens dropshipping bij een fabrikant of een groothandel.

Breekbare producten - Breekbare producten vereisen speciale zorg bij verzending. In deze gevallen is de leverancier of fabrikant mogelijk beter uitgerust om aan deze vereisten te voldoen dan jij.

Kostbaarheden - Hoogwaardige artikelen zoals mooie juwelen, antiek, et cetera, vereisen extra beveiliging die niet alle magazijnen kunnen bieden. In plaats van diefstal te riskeren, kun je om die reden de opslag overlaten aan iemand die de producten adequaat kan beschermen.

Speciale condities - Misschien wil je items verkopen die bevroren moeten blijven, of producten gemaakt van materialen die gevoelig zijn voor licht. Als jouw inventaris speciale omstandigheden vereist, kun je wellicht beter kiezen voor dropshippen dan voor het zelf opslaan van producten.

Weeg de voor- en nadelen goed af

Er zijn veel voordelen bij het werken met dropshippers. Je loopt als webshopeigenaar bijvoorbeeld geen grote financiële risico’s. Als je je voorraad zelf moet opbouwen en beheren ben je al gauw duizenden euro’s verder. Ook qua tijd maak je een besparing, je hoeft niet ieder pakketje zelf in te pakken en te versturen. Maar dropshipping is geen garantie voor succes, er zijn ook nadelen. Of de voordelen groter zijn dan de nadelen verschilt per webshop. Weeg daarom goed af wat dropshipping voor jouw online business kan betekenen.

De voordelen van dropshipping

• Je begint een webshop zonder startkapitaal

• Je beheert geen dure voorraden

• Je hebt geen fysieke locatie nodig voor een magazijn

• Bestellingen worden snel geleverd onder jouw bedrijfsnaam

• Je kunt eenvoudig je assortiment en dus je webshop uitbreiden

Er zijn koppelingen mogelijk tussen je webshop en de database van de groothandel, waardoor je jouw assortiment automatisch in de webshop kunt plaatsen

De nadelen van dropshipping

• Grotere concurrentie op product- en prijsniveau

• Lagere winstmarges

• Voorraadbeheer is extern

• Fouten van leverancier schaden jouw klantrelaties

Hoe vind je de juiste dropshippers voor jouw webshop?

Iedere dropshipment partij heeft zijn eigen voor- en nadelen. Welke partij het beste bij jou past hangt dus af van jouw wensen en eisen. In de App Store van CCV Shop vind je diverse betrouwbare dropshipment partijen waarmee je zaken kunt doen. Besloten om te starten met dropshippen? Kijk of er een geschikte partij voor jou tussen zit.


Wil je eerst meer weten over dropshipment? Check dan ons e-book waarin we je veel meer vertellen over dropshipment.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord