Linkbuilding voor een hogere ranking van jouw webshop

Als online winkelier ben je trots op jouw producten. Je hebt er daarom voor gezorgd dat de artikelen in jouw webwinkel goed vindbaar zijn en dat het bestelproces voor klanten gemakkelijk verloopt. Maar wat als jouw website minder bezoekers heeft dan gehoopt? Dan zullen de verkoopcijfers waarschijnlijk tegenvallen, ongeacht de hoge kwaliteit van jouw winkel.

Helaas hebben veel retailers tegenwoordig te maken met dit probleem. Het aantal webwinkels neemt toe en tegelijktijdig stijgt de concurrentie in Google. De strijd om de topposities in de zoekmachine woedt heviger dan ooit en het wordt steeds moeilijker om hoog te scoren op productgerelateerde termen en merknamen.

Scoren in Google begint met een stevig fundament

Gelukkig kun je als webwinkelier diverse maatregelen nemen om de concurrentie in Google voor te blijven en mooie noteringen te behalen. Een goede ranking begint met een stevig fundament. Zorg voor een website die technisch goed in elkaar zit en die goed wordt weergegeven op een diversiteit aan mobiele apparaten. Deze elementen zullen door de zoekmachine positief beoordeeld worden.

Gebruik van software van CCV Shop verzekert je van alle randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om hoog te scoren in Google. Vergeet echter niet dat ook het actualiseren van jouw website steeds belangrijker wordt. De zoekmachine wil gebruikers actuele en relevante informatie voorschotelen en geeft regelmatig bijgewerkte sites daarom de voorkeur in de zoekresultaten.

Backlinks bepalen de helft van jouw ranking

Voldoet je webwinkel aan alle van de bovengenoemde criteria? Mooi zo, dan is jouw zoekmachine optimalisatieproces om hoog in Google te komen al voor de helft voltooid. De andere helft van het proces bestaat uit factoren die zich niet op, maar buiten jouw site afspelen. Hiermee doelen we op links die vanaf andere websites naar jouw webwinkel verwijzen. Dergelijke links worden ook wel backlinks genoemd.

Backlinks hebben een zeer grote invloed op de ranking van je webshop in Google, omdat de zoekmachine ze gebruikt als een soort objectieve waarderingsscore voor je website. Hoe meer mensen op internet immers een link naar jouw site plaatsen, hoe groter de kans dat de site een waardevolle en relevante bron van informatie vormt. Genoeg reden voor Google om je webwinkel hoog in de zoekresultaten te plaatsen.

Sterke backlinks leiden tot sterkere relevantie

Graag illustreren we bovenstaande met een voorbeeld. Stel dat je eigenaar bent van een webwinkel in unieke sportfietsonderdelen. Deze onderdelen zijn vrijwel nergens anders te krijgen, dus liefhebbers verwijzen elkaar op forums, via social media en in hun blogberichten via links door naar jouw website. Dit zijn de backlinks die Google gebruikt als waarderingsscore.

Het tekstuele gedeelte van deze links, ook wel de Anchor Text genoemd, bevat veelal de bedrijfsnaam (bijvoorbeeld De Sportfiets Specialist) of de belangrijkste zoekterm (bijvoorbeeld sportfietsonderdelen).

Wanneer er op internet talloze links met de Anchor Text sportfietsonderdelen naar jouw website verwijzen, begrijpt Google dat jouw webwinkel relevant is voor gebruikers die in de zoekmachine naar sportfietsonderdelen zoeken. Hierdoor wordt de kans sterk vergroot dat jouw website in de zoekresultaten hoog scoort op deze zoekterm.

Manipulatie van de zoekmachine wordt bestraft

Met bovenstaande informatie in het achterhoofd, proberen steeds meer winkeliers de positie van hun webshop in Google te beïnvloeden door op diverse sites zelf links naar hun website te plaatsen. Ook zijn er veel internetbureaus die deze dienstverlening aanbieden onder de naam linkbuilding.

Voorzichtigheid op dit gebied is echter geboden, want Google bestraft websites die hun zoekpositie proberen te manipuleren met een lagere positie in de zoekresultaten. Het willekeurig plaatsen van links naar jouw webwinkel geeft daarom niet het beoogde effect, want de zoekmachine zal al snel achterhalen dat er sprake is van links die niet op organische wijze zijn aangebracht.

Wanneer een website over 3Dprinters bijvoorbeeld een link plaats naar de eerder genoemde winkel in sportfietsonderdelen, zet Google vraagtekens bij de relevantie en natuurlijke totstandkoming van de link. De kans is immers niet bijzonder groot dat bezoekers van de site over 3D printen ook geïnteresseerd zijn in sportfietsonderdelen. En als de webwinkel in kwestie nog talloze andere backlinks heeft met een lage relevantie, gaan de alarmbellen bij Google pas echt rinkelen.

Kwalitatieve linkbuilding voorwaarde voor succes

Linkbuilding kan, mits goed uitgevoerd, echter wel degelijk een zeer effectief instrument zijn en absolute topposities in Google realiseren. De zoekmachine ziet namelijk graag backlinks die op natuurlijke wijze in teksten zijn verwerkt, zoals bij een blogbericht over een product met daarin een link naar jouw webshop.

Een artikel op de website van een bekende BMX-liefhebber kan bijvoorbeeld prima verwijzen naar de webwinkel in sportfietsonderdelen. Wanneer in het artikel een speciaal type zadel wordt besproken, is het helemaal niet vreemd als de schrijver de lezer middels een link doorverwijst naar jouw winkel. De backlink biedt in dat geval meerwaarde voor de gebruiker, is relevant voor de inhoud van de tekst en Google begrijpt dat jouw website tegelijkertijd relevant is voor de zoektermen in de Anchor Text. Een win-winsituatie!

Autoriteit en betrouwbaarheid van belang bij linkbuilden

Helaas is niet elke website geschikt als bron van links voor jouw winkel. Google streeft naar kwaliteit en geeft daarom de voorkeur aan sites met een hoge autoriteit en betrouwbaarheid die kwalitatief hoogwaardige teksten bevatten. De autoriteit en betrouwbaarheid worden ook wel uitgedrukt in de zogenaamde Page Authority en Trust Flow.

Page Authority

Page Authority is een waarde die op een schaal van 0 tot 100 weerspiegelt hoe hoog een webpagina scoort in de zoekresultaten van Google. Hoe hoger het getal, hoe meer autoriteit de website heeft ten opzichte van de concurrentie. Een backlink op een pagina met een hoge Page Authority is dan ook goud waard, want Google neemt een dergelijke pagina zeer serieus en kent de link daarom meer waarde toe. Over het algemeen geldt dat een backlink pas écht effectief is vanaf een pagina met een Page Authority van minimaal 30.

Trust Flow

Net zoals de Page Authority, werkt ook de Trust Flow met een scoresysteem van 0 tot 100 punten. Trust Flow is een indicator voor de betrouwbaarheid van een webpagina. Deze betrouwbaarheid wordt afgemeten aan de hoeveelheid binnenkomende links vanaf andere websites met een bewezen hoge betrouwbaarheid. De website van Google staat bijvoorbeeld wereldwijd bekend als uitermate betrouwbaar. Wanneer er op de blog van Google een link naar een andere website wordt geplaatst, stijgt de Trust Flow score van deze website significant. Google zou immers nooit naar bronnen van lage kwaliteit linken, waardoor de website wel zeer betrouwbaar moet zijn. Een hoge Trust Flow is altijd beter, waarbij een minimumscore van 20 aanbevelenswaardig is voor het plaatsen van een backlink.

Gratis scan door linkbuilding specialist

Zoals uit bovenstaand verhaal duidelijk wordt, is linkbuilden een delicaat proces dat het beste door experts kan worden uitgevoerd. Internetbureaus die tegen een stuntprijs een nummer 1-positie in Google garanderen, kunnen deze belofte dan ook zelden waarmaken. Goede linkbuilding is een langetermijntraject en vereist het nodige geduld en doorzettingsvermogen. Een linkprofiel dat gestaag wordt opgebouwd met links op autoritaire websites, maakt in de ogen van de zoekmachine een natuurlijke groei door en verzekert je daarmee van duurzame resultaten.

Wil je meer weten over de grote mogelijkheden van linkbuilding? Als klant van CCV Shop kun je gebruikmaken van de gratis linkbuildingscan van SEO partner Webton, dé Nederlandse specialist op het gebied van linkbuilden. Je bent dan verzekerd van goed geschreven artikelen op websites met een sterke Trust Flow en Page Authority. Daarnaast voldoen deze sites aan talloze andere strenge kwaliteitseisen van Google, waardoor je op termijn onvermijdelijk verzekerd bent van meer bezoekers in jouw webshop en een hogere omzet.