SEO en SEA

CCV Shop summer course deel 2

Als jouw webshop eenmaal online is, is één van de meest voorkomende manieren om nieuwe klanten te werven is via online adverteren in zoekmachines, oftewel SEA. De reden dat veel online winkels zich wenden tot Google om te adverteren is omdat ze uitgebreide meetinstrumenten bieden waarmee je jouw advertenties kunt optimaliseren en het maximale uit jouw budget kunt halen. Naast betaalde advertenties zijn er ook gratis manieren om hoger in Google te komen, zoals SEO. In dit deel van de summer course gaan we in op zowel SEO als SEA, zodat je over een goede basis beschikt voor als je in de toekomst keuzes moet maken voor jouw eigen webshop.

Search Engine Optimization (SEO)

Met SEO optimaliseer je jouw webshop zo goed mogelijk voor zoekmachines met als doel om op organische (gratis) wijze zo hoog mogelijk te komen staan in deze zoekmachines, zoals Google. Hoe hoger jouw positie in Google, hoe meer mensen de link naar jouw webshop zien. Sta je op pagina 1, dan is het logisch dat je veel meer clicks krijgt dan wanneer je op pagina 5 staat. De kans dat mensen doorklikken tot pagina 5 is namelijk klein wanneer ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar een bureaustoel. Als ze op de eerste pagina een webshop tegenkomen die bureaustoelen aanbiedt, klikken mensen daar waarschijnlijk op. Maar hoe optimaliseer je jouw webshop voor zoekmachines?

Het belangrijkste is het aanpassen van jouw content. Kijk goed of de content op jouw webshop overeenkomt met zoekopdrachten die jouw doelgroep waarschijnlijk invoert op Google. Stel je biedt ergonomische bureaustoelen aan van leer. De kans is groot dat mensen die hiernaar op zoek zijn, op Google intypen: ergonomische bureaustoel van leer kopen’. Dan is het slim om op jouw webshop teksten terug te laten komen als ‘ ergonomische bureaustoel kopen’ of ‘ergonomische bureaustoel van leer kopen’.

 

Kijk daarnaast ook naar het aantal links binnen de pagina’s van jouw webshop. Stel je schrijft een blog over het belang van een ergonomische bureaustoel en plaatst deze blog op jouw webshop. Link in de blog dan naar de productpagina’s van diverse ergonomische bureaustoelen die je aanbiedt op jouw webshop. Dit verbetert de SEO-positie, omdat Google ziet dat je een relevante blog hebt geschreven (Google waardeert goede content enorm hoog) die is gelinkt aan jouw producten. Kortom, de populariteit van de pagina groeit door een stijging van het aantal links dat naar jouw pagina verwijst.

 

SEO is gratis. Wel kost het relatief veel tijd voordat je bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Hoelang dit kost, hangt af van jouw concurrentie. Wanneer je deze resultaten wilt handhaven, moet jij je SEO-resultaten regelmatig bijhouden en optimaliseren. Dit maakt SEO een continu proces.

Search Engine Advertising (SEA)

Eén van de bekendste manieren van online marketing is Search Engine Advertising (SEA). Deze vorm van zoekmachinemarketing zorgt ervoor dat wanneer potentiële klanten zoeken op bepaalde zoektermen in zoekmachines, jouw advertenties bovenaan de zoekresultaten worden getoond. In Nederland zijn Google Ads en Bing Ads populaire platformen voor zoekmachine marketing.

 

Maar hoe gaat SEA in z’n werk? Je betaalt een bepaald bedrag per klik die je ontvangt op je advertentie. Diegene die geklikt heeft op de advertentie heeft gegarandeerd jouw webshop bekeken, en is dus in potentie waardevol. Vandaar dat je per klik een bedrag betaalt.

 

Ondanks dat SEA niet gratis is, bepaal en beheer je zelf het budget, waardoor je niet voor onverwachte kosten komt te staan. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om maximaal 100 euro uit te geven aan kliks op een advertentie. Heb je een X aantal bezoekers gekregen via de advertentie en heeft dit bij elkaar 100 euro gekost? Dan is je budget op en wordt de advertentie niet langer getoond.

 

Hoe bepaal je de tekst en het budget van zo’n advertentie? Om de verwachte kosten in kaart te brengen, kun je een zoekwoordonderzoek doen. Je ziet dan hoe vaak er op bepaalde woorden wordt gezocht waarna je kunt bepalen op welke woorden je wilt inzetten.

 

Door longtail zoekwoorden (specifieke zoekwoorden) te kiezen voor je advertenties, verhoog je de kans dat een potentiële klant een aankoop doet en verlaag je  de kosten per klik. Een longtail zoekwoord is bijvoorbeeld ‘ergonomische lederen bureaustoel’ in plaats van ‘bureaustoel’. Adverteren veel bedrijven op een zoekwoord? Dan is er veel concurrentie en betaal je dus meer geld per klik.

Displayadvertenties

Via Google is het ook mogelijk om te adverteren door middel van displayadvertenties, oftewel banners. Deze banners (vaak een afbeelding die beweegt) kun je tonen aan een specifieke doelgroep op websites die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk (GDN). Denk aan nieuwssites.

 

Display advertenties worden vaak getoond aan iemand voordat diegene daadwerkelijk de intentie heet om te zoeken naar het specifieke product. Het dient dus meer om bekendheid te weven onder je doelgroep, dan voor directe verkoop. Maar je kunt displayadvertenties ook voor remarketing. Bij remarketing worden advertenties getoond bij mensen die al eerder jouw webshop hebben bezocht. Zien ze daarna weer een advertentie? Wie weet brengen ze opnieuw een bezoekje aan jouw webshop.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring