Betrouwbaarheid

CCV Shop summer course deel 3

Vertrouwen is één van de belangrijkste factoren bij de conversie van een webshop. Als een bezoeker op jouw webshop terechtkomt en vraagtekens heeft over de betrouwbaarheid, is de kans groot dat hij jouw shop snel verlaat en een andere webshop bezoekt die dezelfde of soortgelijke producten aanbiedt. Omdat het vanaf de start en livegang van jouw webshop belangrijk is om een betrouwbare uitstraling te hebben, bespreken we in dit deel van de summer course een aantal manieren om de vertrouwensrelatie met jouw bezoekers en klanten te bevorderen, zodat ze geen twijfel hebben over of het verstandig is om bij jou een aankoop te doen.

Contactinformatie en klantenservice

Wanneer je op een eenvoudige manier al vanaf de eerste pagina op jouw webshop vertrouwen wilt uitstralen, zorg je ervoor dat de contactinformatie duidelijk zichtbaar is. Benoem naast de adresgegevens van jouw webshop ook de verschillende manieren waarop kanten contact met je kunnen opnemen (per telefoon, e-mail, social media, chat et cetera). Vergeet niet om ook de tijden te vermelden waarop je per kanaal bereikbaar bent. Zo weten klanten dat ze bij vragen bij je terecht kunnen. Ben je niet iedere dag in de gelegenheid om op social media berichten te antwoorden? Zo lang je dit netjes meldt op jouw webshop (bijv.: reactie binnen 24 uur) is er niets aan de hand. Wanneer klanten contactinformatie lastig kunnen vinden, kan dit een reden zijn voor wantrouwen en kunnen ze jouw shop verlaten en elders een aankoop doen.

 

Naast contact- en klantenservice informatie, zorgt het tonen van ‘het gezicht achter jouw webshop’ ook voor vertrouwen. Laat zien wie je bent, plaats een leuke foto van jezelf op de ‘Over ons’-pagina, en vertel over je passie voor het online ondernemen. Zo geef je een stukje van jezelf bloot en laat je bezoekers en klanten zien wie je bent, zodat ze niet hoeven te twijfelen over de echtheid van jouw webshop en wellicht zelfs compassie voor je krijgen door jouw persoonlijke verhaal.

Veiligheid

Veiligheid is de laatste jaren steeds belangrijker geworden, zo ook voor webshops. Gebruik wanneer je een webshop begint altijd een geldige en duidelijke domeinnaam die beveiligd is. Je wilt jouw klanten immers laten zien dat je hun privacy en informatiebeveiliging serieus neemt. Bij CCV Shop maak je bijvoorbeeld standaard gebruik van een Basic SSL certificaat. Dit betekent dat alle pagina's binnen jouw webshop HTTPS beveiligd zijn op jouw eigen domeinnaam. Het Basic SSL certificaat staat met certificaten van andere webshopeigenaren op één IP-adres. Je kunt zelf bepalen of je een extra uitbreiding op jouw SSL certificaat wilt. Wanneer je hiervoor kiest, staat jouw certificaat op een eigen IP-adres. Jouw pagina's worden dan nog beter gewaardeerd en scoren hoger in de zoekresultaten omdat Google jouw webshop ziet als eigen entiteit. Ook naar bezoekers toe laat dit zien dat jouw webshop uitermate goed is beveiligd, wat zorgt voor vertrouwen.

Reviews

Wanneer potentiële klanten onafhankelijke reviews lezen, oftewel reviews van echte klanten, zorgt dat voor geloofwaardigheid en daaropvolgend vertrouwen omdat je openheid van zaken geeft. Online shoppers zijn hierdoor eerder geneigd om een aankoop te doen bij een webshop. De cijfers liegen niet: 80% van de Nederlanders laat zich beïnvloeden door online klantbeoordelingen en 61% van de consumenten leest eerst een review voordat hij een beslissing neemt in het aankoopproces.

 

Ben je bang voor negatieve reviews? Dat is echt niet nodig. Negatieve reviews zorgen er namelijk juist voor dat bezoekers jou zien als menselijk, iedereen maakt immers fouten. Het gaat er om wat je uiteindelijk met de negatieve feedback doet. Los je het eventuele probleem van de klant netjes op omdat hij in zijn recht staat? Top. Kon je niets aan de situatie doen, maar vind je het wel erg vervelend voor de klant? Laat dit merken en kom de klant als dat kan alsnog (deels) tegemoet.

 

Ook voor jouw eigen bedrijfsvoering is het vragen van feedback belangrijk. Je wilt immers precies weten wat er onder jouw klanten leeft zodat je daar goed op in kunt spelen. Hebben ze klachten? Dan kun je deze snel oplossen. Heb je veelal tevreden klanten? Dan weet je in ieder geval dat je op de goede weg zit.

Reviews via WebwinkelKeur

Een partij via waar je reviews optimaal kunt tonen en inzetten voor jouw webshop is WebwinkelKeur. Zij bieden een aantal interactieve tools aan die speciaal zijn ontwikkeld voor jouw webshop. De tools zijn naadloos geïntegreerd met CCV Shop waardoor je eenvoudig kunt koppelen. Zo kun je reviews tonen in een sidebar op je webshop, via een widget of een tooltip. Ook kun je automatisch reviews verzamelen met WebwinkelKeur. Dit betekent meer tijd voor jou om je bezig te houden met het runnen van jouw webshop.

 

Bovendien zijn eerste indrukken ook in de zoekresultaten van Google van belang. Met de review integratie in Google die WebwinkelKeur aanbiedt, kan jouw webshop ook opvallen binnen de zoekmachineresultaten.

Keurmerken

Wanneer jouw webshop een gerenommeerd keurmerk heeft, is de klant verzekerd van een bepaalde service en geef je klanten een teken van bevestiging. Doordat consumenten jouw webshop vertrouwen door onder andere het keurmerk, wordt de conversie positief beïnvloedt. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 90% van de online shoppers eerder een aankoop doet als er een webshopkeurmerk aanwezig is in de betreffende shop. Met alleen een afbeelding plaatsen van het keurmerk ben je er nog niet. De plaatsing van het keurmerk bepaalt de conversiestijging die jij kunt realiseren met het keurmerk.

 

Veel webwinkeliers plaatsen een keurmerk binnen de footer van de webshop. Op zich is daar niets mis mee, maar de consument moet wel eerst naar beneden scrollen om deze te kunnen zien. Dat telt niet meer mee voor de eerste indruk; wat juist zo belangrijk is. Plaats daarom het keurmerk ook in de header en/of maak gebruik van de unieke interactieve sidebar van WebwinkelKeur, waarin je het logo van het keurmerk en je gemiddelde score al direct aan de consument laat zien. Dit allemaal zonder dat ze jouw webwinkel hoeven te verlaten, wat weer aantoonbaar zorgt voor meer conversie.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring