Het geheim van DeLeuksteLunch.nl

CCV Shop summer course deel 7

Marije Woertman runt al sinds 2013 met veel passie de webshop De Leukste Lunch, waarmee ze zich inzet voor gezond en leuk eten voor kinderen. Door twee kieskeurige eters thuis ging ze opzoek naar manieren om het eten voor hen leuker en makkelijker te maken en stuitte op Bento producten. Toen ze ontdekte dat er meer moeders waren die hieraan behoefte hadden, besloot ze om de producten zelf te gaan verkopen. Welke tips heeft Marije voor andere online ondernemers? En hoe dragen social media en marketing bij aan de verkoop?

Eigen kinderen als inspiratiebron

Marije: "Ik heb twee heel lastige, kieskeurige eters thuis. In 2013 toen mijn dochter bijna naar school ging dacht ik, hoe ga ik het eigenlijk voor elkaar krijgen dat ze in de lunchpauze ook goed eet? Thuis kan ik haar nog aardig begeleiden met het eten omdat je zelf precies weet hoe je het moet aanpakken, maar op school? Ook bleek mijn zoontje gevoelig voor texturen, smaken en geuren en is erg kieskeurig en angstig voor nieuwe smaken. Ik ben op zoek gegaan naar een manier om ervoor te zorgen dat ze toch goed gingen eten en het een feestje werd om te eten of proeven. Zo kwam ik terecht op Japanse websites over Bento. Bento is een manier waarop ze de lunch extra leuk maken met allerlei vormpjes en uitstekers, vooral voor moeilijk etende kinderen werkt dit heel goed."

 

"Toen ben ik gaan zoeken naar waar je deze Bento producten kon kopen. Ik kwam er al snel achter dat het in Nederland bijna niet voor handen was. En dacht: waarom ga ik deze producten niet zelf verkopen? Ik had destijds een winkel in taartdecoratiematerialen en gaf workshops, dus ik heb via die weg berichten over Bento geplaatst op social media. En ik heb moeders die in mijn winkel bezochten ermee kennis laten maken. Ze waren allemaal enthousiast en ik bleek zeker niet de enige te zijn met moeilijk etende kinderen.”

Kies voor een niche

Marije: “Het is belangrijk om goed te kijken wie je klant is. In het begin start je misschien vanuit je passie of hobby, wat tegelijkertijd een valkuil kan zijn omdat je te breed denkt en allerlei producten gaat inkopen die allemaal even leuk lijken. Aan het eind van de rit zit je dan misschien met veel onverkochte voorraad en daar heb je uiteindelijk niets aan. Ik zou dan ook adviseren om echt een niche te kiezen in plaats van een breed productaanbod. Dat doe ik ook heel erg met De Leukste Lunch. Ik spits me daar zoveel mogelijk op toe, maar voeg natuurlijk wel af en toe kleine andere producten toe aan mijn assortiment. Kijk daarnaast ook goed naar andere webshops, niet alleen in je eigen branche maar vooral ook daarbuiten. Wat bieden zij aan en hoe doen ze dit? Zo ben je op de hoogte van wat er speelt in de markt en kun je proberen om een beetje eigenwijs en uniek te zijn.”

Social media & Marketing

Marije: “Eigenlijk richt ik me vooral op Facebook. Naast mijn Facebookpagina heb ik namelijk ook nog een groep op Facebook, De Leukste Lunch community met 11.000 leden. Ik wil leden via mijn community inspireren, doe dit door inspiratie posts, online challenges en e-books. Leden krijgen ook speciale acties en extra korting op producten in de webshop. Er is ook veel interactie in de groep. Veel moeders in de community posten hun eigen broodtrommels waardoor er interactie op gang komt. Andere moeders vragen dan ook: Waar heb je die trommel vandaan? Ik haalde via social media ook veel verkoop. Een aantal jaar geleden kwam 70% van de verkoop voort uit social media, en 30% vanuit Google, dat zegt wel wat. Helaas zijn die tijden wel verandert en moet je op zoek blijven naar kanalen om je fans te blijven bereiken. Dat maakt je ook creatief.”

 

“Verder probeer ik mijn webshop er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien en inspiratie berichten te posten via de blogfunctie om ervoor te zorgen dat klanten bij mij kopen”, vertelt Marije. “Daar ben ik nog steeds niet mee klaar overigens. Verder heb ik veel ingezet op SEO waarvoor ik ook met een professional heb samengewerkt. Het doel was om hoog te scoren op eerste pagina op Google op een aantal longtail zoekwoorden. Dus niet op broodtrommel, want dan kom je uit bij de broodtrommelstore en Blokker, en die stoot je niet zo makkelijk van de eerste plek, maar echt op longtail zoekwoorden. Ik adverteer verder op Facebook en via Google advertenties. Ik ga mijn producten nog plaatsen op Google Shopping.”

Start gratis mijn eigen webshop

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring