De eerste indruk

CCV Shop summer course deel 1

Is dit voor jou een bekende situatie? Je belandt op een webshop, maar kunt niet vinden wat je zoekt. Je besluit de webshop te verlaten en naar een andere webwinkel opzoek te gaan. In dat geval is de kans groot dat het product waarnaar je zoekt wél op de webshop beschikbaar was, maar op het eerste oog niet vindbaar was. Wanneer de eerste indruk en het design klopt, zorgt dit voor gebruiksgemak en wordt de aandacht van een bezoeker op het juiste moment op de juiste elementen gevestigd. In dit deel van de summer course geven we je een aantal tips, zodat je hiermee je voordeel kunt doen wanneer je een webshop start.

Verwachting van de bezoeker

De homepagina van je webshop fungeert eigenlijk als een etalage. Mensen komen vaak als eerst op deze pagina terecht en krijgen op deze manier binnen 7 seconden al een eerste indruk van jouw webshop. Bezoekers vragen zich binnen deze 7 seconden bijvoorbeeld af: wat trekt mijn aandacht, waar moet ik op klikken, waar gaat deze webshop over? Het is dus belangrijk dat het design van jouw webshop overeenkomt met de verwachtingen die jouw doelgroep heeft.

Leespatronen

Een webpagina wordt door iedereen hetzelfde gelezen, namelijk volgens een F-patroon. Bezoekers lezen eerst de bovenste alinea, ze slaan daarna een stukje over en gaan door naar de volgende alinea. Vaak stoppen mensen halverwege een pagina met lezen en scrollen ze helemaal naar onderen.

 

In tegenstelling tot het lezen van een pagina volgens een F-patroon, ondernemen website bezoekers een actie volgens het zogenoemde Z-patroon. Bij dit patroon lezen mensen het bovenste gedeelte en het onderste gedeelte van de pagina zorgvuldig.  Dit zijn dan ook de plekken om call to actions (buttons) te plaatsen. Denk goed na over naar welke productgroep of -pagina je bezoekers wilt laten door klikken vanaf de homepage.

Elementen

Een bezoeker wil graag alleen relevante informatie op de homepage zien. Het kan verleidelijk zijn om meteen alles te willen vertellen aan je klanten, maar dit maakt je homepagina al snel onoverzichtelijk.

 

Zoals net verteld, lezen mensen een pagina volgens een F-patroon. Wat ze dus in ieder geval zien bovenaan de pagina is jouw navigatie (menu). Zorg dus voor een heldere menustructuur met duidelijke hoofd- en subcategorieën zodat bezoekers eenvoudig zien wat je aanbiedt en of het product waarnaar zij op zoek zijn hier tussen staat. Zet bijvoorbeeld niet 20 items in de navigatie, dit kan onduidelijkheid veroorzaken, maar houd het aantal beperkt.  

 

Leg de focus op de homepage verder op producten middels productfoto’s met call to actions, of kies ervoor om een bepaald gevoel over te brengen door bijvoorbeeld mooie sfeerfoto’s met een ondersteunende tekst. Wanneer je de focus op je producten wilt leggen, kies dan zorgvuldig een selectie uit maar geef nog niet alles prijs. Probeer bezoekers nieuwsgierig te maken naar wat je nog meer aanbiedt op jouw webshop.

 

Naast dat het belangrijk is dat bezoekers van jouw webshop op de homepage duidelijk zien wat je aanbiedt, is het uitstralen van betrouwbaarheid en het laten zien dat je uniek bent met jouw webshop van belang. Toon bijvoorbeeld verzendkosten, betaalmethoden, keurmerken en reviews op tactische plekken die de bezoeker niet overslaat en zorg ervoor dat de afbeeldingen die je plaatst van hoge kwaliteit zijn.

Kleurgebruik

Wist je dat kleuren onbewust een boodschap uitstralen? Dit is zo omdat mensen automatisch een gevoel associëren met een kleur. Wees je hiervan bewust wanneer je jouw huisstijl vaststelt waarvan kleurgebruik een onderdeel is. Stel jezelf de vraag welke kleur past bij jouw huisstijl. Misschien kun je jouw kleur afleiden uit jouw logo, of ga je platnen verkopen en kies je dus voor de kleur groen als hoofdkleur. Ook dan is het goed om je te beseffen dat kleuren ook onbewust een boodschap uitstralen zodat je hiermee rekening kunt houden. Een paar voorbeelden van de associatie die mensen met kleuren hebben: de kleur rood linken mensen aan energie en ze vinden de kleur overtuigend, terwijl bij de kleur zwart kracht en een luxe gevoel naar voren komt. Meer informatie hierover? Kijk naar onze webinar over design en klantenpsychologie.

Gewoonlijk kies je eerst een hoofdkleur voor jouw webwinkel of misschien heb je deze al gekozen. Er zijn ook sites die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste hoofdkleur en bijkleuren voor een mooi kleurenpallet. Hiermee weet je zeker dat alles uiteindelijk een mooi geheel vormt. Kijk eens op colourlovers of colorhunt. Neutrale kleuren, zoals zwart en wit, komen duur en professioneel over in tegenstelling tot bijvoorbeeld een rode of gele website. Geel en rood worden namelijk al snel gezien als een aanbieding of koopjes website.

 

Het kan dus zo zijn dat bezoekers puur op basis van het kleurgebruik op jouw webshop zich gaan afvragen wat de kwaliteit is van de producten die je verkoopt. Bijvoorbeeld wanneer je sieraden verkoopt, zou je kunnen kiezen voor de kleur zwart. Maar als je verkoper bent van anti age producten kun je het beste kiezen voor paars, aangezien deze kleur vaak met anti age producten wordt geassocieerd.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring