Welke strategieën leiden tot meer herhaalaankopen?

CCV Shop summer course deel 1

Het is goedkoper om bestaande klanten een nieuwe aankoop te laten doen dan om nieuwe klanten te vinden. Voor veel bedrijven is dit waarheid, vooral als je actief bent in een redelijk verzadigde markt waar de kosten van klikken en conversies constant stijgen. Wanneer heb je voor het laatst echt moeite gedaan om bestaande klanten te benaderen zodat ze terug komen in jouw shop om opnieuw een aankoop te doen? Als je hier eigenlijk nog nooit veel tijd in hebt gestoken, is de zomerperiode een mooie gelegenheid om een samenhangende strategie voor klantbehoud te ontwikkelen. Maar hoe kun je dit het beste doen?

1. Gebruik klantaccounts

Klantaccount kunnen herhaalaankopen voor klanten eenvoudiger maken doordat klanten met een account direct toegang hebben tot eerdere bestellingen en doordat bijvoorbeeld vooraf ingevulde verzendinformatie wordt onthouden. Aan de andere kant worden klantaccounts vaak als beschouwd als ‘too much’ voor nieuwe klanten. Het kan voor hen juist een drempel vormen en indien het aanmaken van een account verplicht is, kan dit een reden zijn om geen aankoop te doen bij een shop. Veel online ondernemers kiezen er dan ook voor om afrekenen als gast als optie aan te bieden. De kunst is dus om de mogelijkheid te bieden om een account aan te maken nadat de eerste bestelling is geplaatst. Leer hier meer over de opties waaruit je kunt kiezen als je de software van CCV Shop gebruikt.

2. Verbeter jouw klantenservice

De consument is tegenwoordig veeleisend, goed geïnformeerd en wil onder andere op zoveel mogelijk manieren in contact kunnen komen met je webshop. Enkel telefonisch bereikbaar zijn is tegenwoordig niet meer voldoende. De klant kiest graag zelf via welk kanaal hij contact opneemt: multichannel klantcontact. Dit leidt vaak tot een verbetering van het consumentengedrag, en tot loyalere klanten die meer besteden. Het is dus zeer positief voor de klantretentie. Wil je de relatie met je klanten verbeteren, dan is het dus een must om via verschillende kanalen bereikbaar te zijn. Kijk dus eens kritisch naar de huidige kanalen via welke je op dit moment bereikbaar bent, en oordeel zelf of dit er voldoende zijn.

3. Begin een loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma's zijn een effectieve manier om de aankoopfrequentie te verhogen, omdat ze klanten motiveren om vaker een aankoop te doen doordat ze hiervoor worden beloond. Dit is winstgevend voor zowel jou als de klant: de klant krijgt iets extra’s iedere keer dat hij een aankoop doet, en jij profiteert van hun herhaalaankopen. Binnen de software van CCV Shop bestaat het Spaarpuntensysteem als loyaliteitsprogramma. Via het spaarpuntensysteem kunnen klanten punten sparen en vervolgens korting krijgen op de bestelling die ze in jouw webwinkel plaatsen.

4. Stuur e-mails naar klanten

Het is effectiever om slapende klanten een e-mail toe te sturen die specifiek en op de juiste manier op hun is afgestemd, dan massaal e-mails uit te sturen naar onbekenden om nieuwe klanten te vinden.  Een goede manier om aan de slag te gaan is met opvolgmails.

Nadat je een eerste follow-up hebt verzonden naar nieuwe klanten, waarin je ze bijvoorbeeld  bedankt voor hun aankoop en gerelateerde producten toont, moet je ervoor zorgen dat je regelmatig gepersonaliseerde e-mails verzendt. Een aantal ideeën:

 

Verlaten winkelwagen mailing

- Verjaardag mailing

- We missen je mailing

- Product update mailing

- Out of stock mailing

Behoud klanten om jouw shop te laten groeien

Jouw huidige klantenbestand is de beste troef die jouw shop heeft. Deze klanten kennen jouw merk al, ze kennen jouw producten én jouw service. Het focussen op het verbeteren van de ervaring voor deze groep kan een krachtige manier zijn om de inkomsten voor jouw winkel te verhogen. En de zomerperiode leent zich er ideaal voor om je hier eens beter in te verdiepen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring