Verbeterpunten voor meer conversie

CCV Shop summer course deel 1

Als online ondernemer steek je veel tijd in het genereren van zoveel mogelijk bezoekers naar jouw webshop. Je wilt zo hoog mogelijk ranken in Google en zet waarschijnlijk advertenties in om mensen op jouw webshop te wijzen. Je wilt dan ook dat zoveel mogelijk bezoekers overgaan tot een aankoop in jouw online shop. Er zijn een aantal factoren die een rol spelen bij de beslissing van een klant om een aankoop te doen, van kleine details zoals jouw call to action kleur, tot grotere zaken zoals de betrouwbaarheid die jouw webshop uitstraalt. Met een kleine aanpassing kan er je er al voor zorgen dat het conversiepercentage op jouw site verhoogd en zo met hetzelfde aantal bezoekers de omzet flink laten stijgen. Het is dan ook belangrijk om af en toe even een stapje terug te doen en alles met een frisse blik proberen te bekijken. Dit deel van de summer course bevat praktische tips om meer conversies te genereren voor jouw webshop, of je nu net bent begonnen of al langer een shopt runt.

1. Zorg voor een duidelijke navigatie

Bezoekers moeten op jouw webshop makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Door middel van het menu kun je jouw webshop georganiseerd houden en duidelijk laten zien wat je verkoopt. Het geeft bezoekers houvast en helpt hen hun weg te vinden op jouw webshop. Jouw webshop zal niet de eerste ervaring zijn die potentiële klanten hebben met online winkelen. Zij verwachten een bepaalde logica op jouw webshop. Maak het daarom niet ingewikkeld. Te veel menucategorieën zullen de consument in verwarring brengen, waardoor deze niet kan vinden wat hij zoekt. Je moet het menu daarom niet te specifiek maken. Gebruik bredere, algemenere termen om jouw producten te categoriseren. Stel dat je via jouw webshop kleding verkoopt voor het hele gezin, gebruik dan categorieën als ‘Dames’, ‘Heren’ en ‘Kinderen’, en splits daarna de categorie verder op. 

2. Voeg uitnodigende call-to-actions toe aan jouw homepage

Net als een navigatiemenu, kan het hebben van de juiste call-to-actions op jouw homepage klanten helpen oriënteren en hen van de homepage naar het winkelwagentje leiden. Een call-to-action is een krachtige zin die wordt ondersteund door een klikbare knop, zoals ‘Bestel nu’. De tekst en button werken samen om de aandacht te trekken van de webshopbezoeker en hem aan te sporen om tot actie over te gaan.

 

Veel webshops hebben de belangrijkste oproep tot actie in de header staan. Deze banner bevat een enkele duidelijke boodschap die rechtstreeks tot de doelgroep spreekt en hen verleidt door te klikken en verder te winkelen. In de banner staat bijvoorbeeld een lopende actie of de bestverkopende producten. Als jouw homepage nog niet beschikt over een sterke bannerafbeelding, of als deze op het eerste gezicht te veel verschillende boodschappen bevat, kunnen klanten hierdoor verward raken en jouw webshop verlaten.

3. Maak gebruik van reviews en keurmerken

Eén van de belangrijkste factoren voor conversie op je webshop is vertrouwen. Wanneer jouw webshop beschikt over een keurmerk, weten klanten dat ze verzekerd zijn van een bepaald serviceniveau. Een keurmerk draagt hierdoor bij aan het vertrouwen dat mensen in een webshop hebben. Hetzelfde geldt voor reviews.

 

Laat beoordelingen van klanten over jouw webwinkel zien in jouw webshop. Toon ze bij voorkeur altijd in het zicht, bijvoorbeeld in de header. Plaats ze anders in ieder geval op de homepage. Met reviews straal je transparantie uit en mensen voelen zich daardoor sneller vertrouwd met jouw webshop. Het kan hen het laatste zetje geven om het product daadwerkelijk bij jou te bestellen.   

4. Elimineer stappen in het check-out proces

Zodra een bezoeker besluit iets te kopen, moet hij dit zo makkelijk mogelijk moeten kunnen afronden. Is het proces te lang of te ingewikkeld? Dan is de kans groot dat de bezoeker de check-out toch verlaat. Vraag alleen om essentiële informatie van de koper om de bestelling te kunnen verwerken. Denk bijvoorbeeld aan factuur- en adresgegevens. Wil je graag meer van je klant weten, zodat je hem bijvoorbeeld kunt verrassen op zijn verjaardag met een kortingscode? Je kunt klanten natuurlijk wel aanmoedigen om zich te registeren. Naast dat jij je klant beter leert kennen, kan de klant bij herhaalaankopen het betalingsproces nog sneller doorlopen doordat alle informatie wordt opgeslagen in het account.

5. Laat een klant zijn online winkelwagen nooit verlaten

Het is heel jammer wanneer een klant producten in de online winkelwagen heeft gezet, maar deze vervolgens verlaat en er dus geen betaling plaatsvindt. Een gemiste kans! Gelukkig is er een goede manier om ervoor te zorgen dat bezoekers van deze verlaten winkelwagentjes terugkomen naar jouw webshop om de aankoop te voltooien.

 

Gebruik de Verlaten Winkelwagen app die je kunt vinden in de CCV Shop App Store. Hiermee kun je klanten een tweede aankoopkans geven. Zonder dat het je moeite kost, zal ‘Verlaten Winkelwagen’ de klant, een korte tijd na zijn bezoek, per e-mail herinnerd worden aan zijn bestelling en hem vragen om terug te komen om de bestelling te voltooien. Je kunt overwegen om een kortingscode toe te voegen aan jouw verlaten winkelwagen e-mails om zo jouw conversieratio te verbeteren of een reeks verlaten winkelwagen e-mails te sturen en de klant op die manier het laatste duwtje in de rug te geven om de aankoop te voltooien.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring