De meerwaarde van content

CCV Shop summer course deel 2

Content zorgt voor meer verkeer naar jouw webshop omdat het goed is voor de SEO. Maar het helpt niet alleen om de online zichtbaarheid van jouw webshop te vergroten, het is ook de perfecte manier om contact te leggen met jouw klanten en vertrouwen en loyaliteit te creëren. Mensen leren je hierdoor kennen, gaan je vertrouwen en zien als een expert. In dit deel van de summer course vertellen we je meer over waarom je uniek content op jouw webshop zou moeten willen plaatsen en geven we een aantal voorbeelden van content die een toevoeging zijn voor iedere webshop.

De voordelen van contentmarketing

Contentmarketing is één van de meest effectieve methoden om jouw webshop tot een online succes te maken. Het is niet alleen een manier om meer bezoekers naar jouw webshop te genereren maar het vergroot ook de kans op het behalen van een conversie. Naast een betere vindbaarheid en zichtbaarheid draagt goede content namelijk ook bij aan een positieve klantervaring.

Contentmarketing in de praktijk

Goede content informeert, inspireert en vermaakt de lezer. De content in je webshop moet uitnodigen om verder te lezen en meer pagina’s te bezoeken of bezoekers aanzetten om daadwerkelijk een aankoop bij je te doen. Hoe beter de kwaliteit en relevantie van de content, des te beter deze scoort, zowel in zoekmachines als bij bezoekers. Maar welke soorten content kun je het beste toepassen op jouw webshop en hoe zorg je ervoor dat deze relevant en goed zijn?

Schrijf unieke productbeschrijvingen

Het belangrijkste doel van een productbeschrijving is om klanten belangrijke informatie te verstrekken over de functies en voordelen van het product, zodat je ze overtuigd om het product te kopen. Door zelf unieke beschrijvingen te maken houd je de controle en kun je de meeste voordelen behalen. Hieronder geven we je een aantal tips voor het schrijven van je eigen productbeschrijvingen.

Focus je op jouw ideale klant

De beste productbeschrijvingen richten zich rechtstreeks en persoonlijk tot jouw doelgroep. Stel je daarvoor eerst voor wie jouw ideale klant is. Welke woorden gebruikt hij en welke vragen stelt hij die jij moet beantwoorden? Bedenk hoe je met jouw ideale klant zou spreken als je je product in een fysieke winkel zou verkopen. Probeer nu die taal op te nemen in jouw webshop, zodat je een soortgelijk online gesprek kunt voeren.

Optimaliseer je producttekst voor zoekmachines

Kies voordat je begint met schrijven een zoekwoord dat goed bij het product past dat je aanbiedt, en waarvan je denkt dat klanten het gebruiken wanneer ze zoeken naar jouw product. Gebruik dit zoekwoord in de eerste alinea van jouw productbeschrijving. Naast dat dit een positief effect heeft op Google, verhoogd het ook de leesbaarheid van de pagina voor de bezoeker. Zorg er vervolgens ook voor dat dit zoekwoord een zoekwoorddichtheid van 1 tot 4% heeft. Houdt hierbij wel altijd in gedachte dat het voorop staat dat het een fijne tekst moet zijn om te lezen. Maak naast de tekst ook gebruik van afbeeldingen. Google houdt ervan wanneer content gemixt wordt. Let er op dat je bij het toevoegen van een afbeelding, de ALT tag en bestandsnaam benoemd zodat ook daar het zoekwoord in terugkomt. Meer weten over SEO? Houd het vervolg van de summer course in de gaten!

Zorg ervoor dat de beschrijving makkelijk te scannen is

Het design van jouw productpagina’s moet bezoekers uitnodigen om de productbeschrijving te lezen. Door het ontwerp er duidelijk en scanbaar uit te laten zien, zijn ze gemakkelijker leesbaar en aantrekkelijker voor potentiële klanten. Het gebruik van tussenkopjes in de tekst helpt je hierbij. Het voordeel is dat deze opvallen en zorgen daarnaast voor rust, aandacht en structuur. Voeg daarnaast bijvoorbeeld makkelijk te scannen opsommingstekens toe, neem voldoende witruimte op en vergroot eventueel de lettergrootte om de leesbaarheid te bevorderen.

Begin met bloggen

Door te bloggen laat je zien waar je kennis en passie liggen. Oftewel: je laat aan de bezoekers van jouw webshop zien waarom zij bij jou een het product zouden met kopen. Blogs bieden daarnaast de perfecte gelegenheid om persoonlijke verhalen over jouw bedrijf te delen, zoals wat je heeft geïnspireerd om jouw webshop te starten en persoonlijke verhalen over jouw producten. Mensen leren je hierdoor kennen, gaan je vertrouwen en zien als expert. Door regelmatig een blog op jouw webshop te plaatsen, blijf je bovendien ‘top of mind’ bij jouw doelgroep. Ook al heeft iemand op dit moment geen product nodig, ze zullen eerder geneigd zijn om terug te komen naar jouw online shop voor herhaalaankopen. Maar hoe schrijf je goede blogs voor jouw webshop?

Bepaal de doelgroep en het onderwerp

Om ervoor te zorgen dat jouw blog zoveel mogelijk gelezen wordt is het belangrijk dat het verhaal aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep. Geef antwoorden op vragen en problemen van klanten, geef mensen advies over hoe je je product gebruikt of verklap slimme hacks. Vind je het lastig om uit het niets onderwerpen te bedenken? Kijk dan eens op fora en social media of zoek naar andere blogs om inspiratie op te doen.

Schrijf een lopend verhaal

Doe eerst achtergrondonderzoek naar het onderwerp waarover je wil schrijven en bepaal de indeling voor jouw blog. Daarna kun je beginnen met het daadwerkelijk schrijven van de blog. Schrijf een goed leesbare tekst die voor iedereen te begrijpen is, en probeer moeilijke termen te vermijden of geef hier een goede uitleg bij.

Neem de leesbaarheid van jouw blog altijd als uitgangspunt, maar zorg er ook voor dat jouw blog goed scoort op het gebied van SEO. Voorzie jouw blogberichten daarom van actuele en relevante zoekwoorden. Verwijs vanuit je blog ook naar bijvoorbeeld jouw productpagina’s. Dit kun je doen door middel van links in de tekst of via call-to-actions. Naast dat het goed is voor je SEO draagt dit ook bij aan de interactie met jouw lezers.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring