Stimuleer de verkoop door bezoekers onbewust te beïnvloeden

CCV Shop summer course deel 2

Als online ondernemer steek je veel tijd in het genereren van zoveel mogelijk bezoekers naar jouw webshop. Maar met bezoekers alleen ben je er nog niet. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers overgaan tot een aankoop in jouw webshop. Maar hoe overtuig je jouw bezoekers om daadwerkelijk voor jou te kiezen? Volgens Robert Cialdini, dé autoriteit op het gebied van beïnvloeden en overtuigen, zijn er 7 beïnvloedingsprincipes waarmee je het onbewuste gedrag van consumenten positief kunt beïnvloeden. Door slim in te spelen op het onbewuste gedrag, kun je invloed uitoefenen en sturing geven aan het gedrag van mensen. In dit deel van de summer course gaan dieper in op een aantal van deze principes en geven we praktische tips die je kunt toepassen op jouw webshop om zo meer verkopen te realiseren.

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Dr. Robert Cialdini is een Amerikaanse psycholoog. Hij is een internationale autoriteit op het gebied van beïnvloeden en overtuigen. Hij bekijkt de kunst van het verleiden vanuit een psychologische invalshoek. Zijn bekendheid heeft hij voornamelijk te danken aan het boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’. De 7 wetenschappelijke beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn:

 

1.      Schaarste

2.      Sympathie

3.      Sociale bewijskracht

4.      Autoriteit

5.      Commitment & Consistentie

6.      Wederkerigheid

7.      Eenheid

 

Maar hoe pas je deze principes nou toe op jouw webshop om bezoekers zowel bewust als onbewust te overtuigen om tot een aankoop over te gaan? Hieronder lichten we een aantal principes uit.​​

Schaarste

Schaarste betekent dat een product slechts in beperkte mate beschikbaar is. Als de voorraad laag is of het aanbod gering, zijn consumenten eerder geneigd om tot een aankoop over te gaan omdat ze het niet willen mislopen. In je webshop kun je hierop inspelen door bij een lage voorraad de bekende ‘nog maar X op voorraad’ of ‘Op=Op’ te tonen.

 

Schaarste kan ook in de vorm van gebrek aan tijd ervaren worden. Creëer een gevoel van urgentie door pop-ups in te zetten in je webshop. Toon bijvoorbeeld een pop-up met een code voor 10% korting die slechts 24 uur geldig is, zodra iemand op jouw webshop terechtkomt. Bezoekers zullen hierdoor sneller geneigd zijn om direct een aankoop op je webshop te doen.

 

Tip: Houd er wel rekening mee dat het effect van schaarste afneemt wanneer je dit overmatig gebruikt in je webshop.

Sociale bewijskracht

Mensen bepalen hun mening grotendeels door naar anderen te kijken. Je zult zelf ongetwijfeld ook wel eens bij een online aankoop eerst naar de beoordelingen van andere klanten hebben gekeken voordat je besloot tot een aankoop over te gaan. Je bent hierin niet de enige en deze beïnvloedingsprincipe is dan ook erg overtuigend. De meest vanzelfsprekende in deze categorie is wellicht webshopreviews. De meeste webshops bieden deze mogelijkheid dan ook aan. Maar er zijn nog een aantal manieren om sociale bewijskracht toe kan passen in je webshop. Laat op je webshop bijvoorbeeld bestsellers zien en geef bezoekers de mogelijkheid om te filteren op ‘Beste beoordeeld’ of ‘Best verkocht’.

 

Ook kun je productreviews tonen op de productpagina om mensen ervan te overtuigen dat het een goed product betreft. Een minder voor de hand liggende optie is het tonen van het aantal volgers op social media. Heb je veel volgers op social media? Laat dit dan vooral zien, het kan bezoeker net het laatste zetje geven ook voor jou te kiezen.

Autoriteit

Autoriteit zorgt voor meer vertrouwen: als een expert iets zegt dan zal het wel waar zijn. Laat daarom jouw expertise zien om het vertrouwen van jouw bezoekers te winnen. Maar hoe straal je dit uit op je webshop? Denk onder andere aan het tonen van keurmerken en gewonnen awards. Ben jij bijvoorbeeld aangesloten bij WebwinkelKeur of Thuiswinkel.org? Toon deze logo’s dan duidelijk op je webshop. Je overtuigt bezoekers hiermee dat je een betrouwbare webshop bent en ze veilig een aankoop bij jou kunnen doen. Een andere manier op jouw expertise te tonen is door het schrijven van blogs waarin je extra achtergrondinformatie geeft over bepaalde producten en door het maken van uitgebreide productbeschrijvingen.

Wederkerigheid

Als je iets krijgt, ben je daarna sneller geneigd iets terug te doen. Wanneer je het gevoel hebt bij iemand in het krijt te staan, ben je daardoor eerder bereid om de gift op een zeker moment weer terug te betalen met een tegengift. Op je webshop kun je het gevoel van wederkerigheid creëren door eerst iets weg te geven. Dit hoeft niet per definitie een fysiek product te zijn, maar kan ook in de vorm aandacht, plezier of expertise. Heeft een bezoeker op jouw webshop vragen over een product? Zorg er dan bijvoorbeeld voor dat je hiervoor de tijd neemt en geen vraag onbeantwoord laat. Als de bezoeker het gevoel heeft dat hij goed geholpen is, is de kans groot dat deze uiteindelijk ook het product bij jou koopt.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring