Hoe kan jouw shop hoger scoren in zoekmachines?

CCV Shop summer course deel 2

Wat is de beste en eenvoudigste manier om te beginnen met SEO-activiteiten voor jouw webshop, of hierin een volgende stap te maken? Is er een checklist die je kan volgen? SEO is een lange termijn investering, en het is dan ook belangrijk om een goede basis te hebben staan. Met een simpele SEO strategie kom je een heel eind, en daar helpen we je graag bij. Wanneer het tijdens de zomerperiode wat rustiger is in jouw webshop, heb je wellicht tijd om de volgende stappen door te nemen in praktijk te brengen. 

1. Zoekwoordonderzoek

• Gebruik de Keyword Planner van Google om het zoekvolume van zoekwoorden te bepalen en om zoekwoordideeën te krijgen. Met zoekvolume wordt het ruwe aantal maandelijkse zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord bedoeld.

• Koppel zoekwoorden aan content. Elke pagina op jouw webshop -productpagina's, categorieën, blogposts, jouw homepage - kan op verschillende zoekwoorden scoren. Sommige pagina's kunnen bijvoorbeeld goed scoren op zoekopdrachten naar informatie (bijvoorbeeld 'wat is aromatherapie'), terwijl andere pagina’s goed kunnen scoren op zoekwoorden met een lager zoekvolume, maar met een koopintentie (bijvoorbeeld 'flessen met aromatherapie kopen').

2. Pagina optimalisaties

• Zorg ervoor dat je één, echt slechts één, H1-tag op jouw pagina's gebruikt

• Zorg ervoor dat jouw paginatitels maximaal 60 tekens bevat. Plaats voor de zekerheid altijd jouw hoofdtrefwoorden aan het begin van jouw paginatitel als dat kan.

Zorg voor slagvaardige metabeschrijvingen van maximaal 155 a 160 tekens. Een metabeschrijving is de tekst onder een paginatitel in een

zoekresultaat: de tekst die je hier plaatst, moet de inhoud van de pagina duidelijk beschrijven en overtuigend genoeg zijn.

• Zorg ervoor dat jouw afbeeldingen beschrijvende alt-tags en bestandsnamen hebben. Google Afbeeldingen is nu goed voor bijna 23% van alle internetzoekopdrachten. Om ervoor te zorgen dat ook jouw foto's worden weergegeven in de afbeeldingsresultaten, dien je ieder afbeeldingsbestand een beschrijvende alt-tag te geven die uitlegt wat elke afbeelding is (oftewel, noem geen afbeeldingen ‘298343798.jpg’ maar juist ‘bruine stoel van buffelleer’).

 Overweeg om productbeoordelingen toe te voegen aan jouw productpagina's. 95% van de shoppers leest reviews voordat ze een aankoop doen, wat reviews essentieel maakt voor het opbouwen van vertrouwen. Maar productrecensies bieden ook aanvullende en relevante inhoud op jouw productpagina's, waardoor ze kunnen worden gerangschikt als zoekwoorden voor zoekmachines.

3. Content

• Brainstorm over klantvragen: bedenk welke vragen klanten kunnen stellen wanneer zij bekend zijn met de producten die je verkoopt, maar hier niet alle ins& outs van weten. Voorbeeld: je verkoopt haarextensies en legt de verschillende soorten haarextensies uit en geeft tips over waar je op moet letten bij het kiezen voor de juiste extensie.

• Schrijf informatiepagina's en blogposts van minimaal 500 woorden. Duidelijke, beknopte inhoud is waardevol, maar je hebt wel degelijk een minimale lengte nodig om een vraag volledig te beantwoorden, een onderwerp te behandelen en een kans te krijgen om in de zoekresultaten te verschijnen. Houd er rekening mee dat kwaliteit wel altijd veel belangrijker is dan kwantiteit.

• Schrijf originele productbeschrijvingen. Alle content op jouw webshop moet origineel zijn en alleen voor jouw webshop zijn geschreven. Gebruik bijvoorbeeld geen productomschrijvingen van fabrikanten. Door je eigen beschrijvingen te schrijven, krijg je ook de kans om de functies en voordelen van je producten beter te verkopen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring