Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop betrouwbaar overkomt?

CCV Shop summer course deel 3

Het bewustzijn rondom nepshops wordt bij consumenten steeds groter doordat er meer aandacht aan wordt besteed in bijvoorbeeld de media. De consument wordt erop gewezen bepaalde onderdelen en punten te checken bij een webshop om te kunnen concluderen of het daadwerkelijk om een betrouwbare webshop gaat. Ook voor jouw webshop is het dus belangrijk dat deze punten in orde zijn, zodat er geen twijfel bestaat bij de consument. Zorg ervoor dat je alle eventuele twijfels wegneemt, zodat je na de zomer een frisse start maakt. Maar hoe neem je deze twijfel weg?

Reviews en klantscore

Klanten wordt aangeraden om de naam van het bedrijf waar ze een aankoop willen doen te Googlen samen met het woord ‘review’. Vervolgens dienen ze voor de zekerheid meerdere review- en beoordelingswebsites te bekijken, omdat reviews ook door een bedrijf zelf geschreven kunnen zijn. Zorg er dus voor dat je klanten de mogelijkheid biedt om reviews achter te laten op jouw webshop via apps zoals KiyOh, WebwinkelKeur of Feedback Company, allemaal te vinden in de CCV Shop App Store.

Contactinfo en KvK

Aan consumenten wordt aangeraden om te controleren of een webshop is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als je twijfelt aan de betrouwbaarheid. Een bedrijf en dus ook een webshop is verplicht om zijn KvK-nummer op zijn website te vermelden. Consumenten kunnen dus in het handelsregister het KvK-nummer of de bedrijfsnaam opzoeken om te kijken of het een bestaand nummer en of bedrijf is. Zorg er dus te allen tijde voor dat jouw KvK-nummer makkelijk te vinden is op jouw webshop, zodat de consument dit nummer, indien hij dat wil, eenvoudig kan natrekken.

 

Verder is het volgens de wet verdacht wanneer een webshop enkel een chatfunctie en e-mailadres gebruikt, in plaats van verdere contactinformatie. Zorg er dus voor dat je in ieder geval de volgende contact- en bedrijfsinformatie vermeldt: bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer(s), kvk-nummer, btw-nummer, e-mailadres, algemene voorwaarden, leveringsvoorwaarden en informatie over de retourprocedure.

Betaalopties

Het wekt vertrouwen bij de consument wanneer hij de keuze heeft uit meerdere betaalmethoden, waaronder een vorm van een verzekerde online betaling zoals bijvoorbeeld PayPal. Het opnemen van een achteraf betaalmethode zoals AfterPay biedt ook uitkomst wanneer het gaat om het wekken van vertrouwen bij de klant. Op deze manier kunnen klanten producten eerst ontvangen, en daarna pas betalen. Ze zijn er dan dus zeker van dat ze geen geld kwijt zijn terwijl ze het product vervolgens nooit geleverd krijgen omdat een webshop onbetrouwbaar blijkt te zijn.

Keurmerk

Voor maar liefst 82% van de consumenten is de aanwezigheid van een onafhankelijk keurmerk medebepalend voor het vertrouwen in een webshop. Ontbreekt een keurmerk? Dan is de kans groot dat de consument twee keer nadenkt over het doen van een aan koop in jouw shop en uiteindelijk koopt bij een concurrent die wél een keurmerk op zijn shop heeft.

Teksten

Een ander punt op basis waarvan consumenten twijfels krijgen over de echtheid van een webshop zijn de teksten. Als webshopeigenaar is het een logische keuze om te investeren in goede webteksten. Je wilt immers dat bezoekers heldere, begrijpelijke teksten lezen op jouw shop. Ziet de klant teksten die vol staan met spel- en taalfouten, kromme zinnen, of zelfs enkel teksten die zijn geschreven voor zoekmachines? Dan is dit geen goed teken en is de kans groot dat de klant hierbij vraagtekens zet. Natuurlijk betekenen een paar kleine foutjes niet dat de consument direct afhaakt en niet met je in zee gaat. Een tekst die betrouwbaarheid oproept in plaats van vraagtekens kan in ieder geval voorkomen dat klanten twijfelen aan de echtheid van jouw shop en elders hun bestelling plaatsen. 

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring