Haal het maximale uit SEA en SEO

CCV Shop summer course deel 3

Vandaag de dag begint een online aankoop vaak met een zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google. Van informatieve zoekopdrachten zoals ‘Welk type jurk past bij mijn figuur?’ tot zoekopdrachten met koopintentie zoals ‘Leren BBQ schort kopen’. Wil jij, als starter of doorgewinterde online ondernemer, dat jouw webshop blijft groeien? Dan moet je ervoor zorgen dat je in elke fase van het verkoopproces zichtbaar bent. In dit deel van de summer course gaan we dieper in op hoe je de zichtbaarheid van jouw webshop kun vergroten met SEA en SEO.

Online adverteren in zoekmachines (SEA)

Wil jij direct meer potentiële klanten op jouw webshop krijgen? Dan is SEA, Search Engine Advertising, de manier om klanten naar jouw webshop te trekken. Deze vorm van zoekmachinemarketing zorgt ervoor dat de advertenties van jouw webshop bovenaan de zoekresultaten worden getoond, zodra een potentiële klant zoekt op bepaalde zoektermen. In Nederland zijn Google Ads en Bing Ads populaire platformen voor zoekmachinemarketing.

 

Bij SEA betaal je per klik die je ontvangt op je advertentie. Diegene die geklikt heeft op de advertentie heeft gegarandeerd jouw webshop bekeken, en is dus in potentie waardevol. Vandaar dat je per klik een bedrag betaalt. Ondanks dat SEA niet gratis is, bepaal en beheer je zelf het budget. Is je budget op dan wordt je advertentie niet langer getoond. Hierdoor loop je nooit tegen onverwachte kosten aan.

Om te bepalen op welke zoektermen je het beste kunt adverteren kun je een zoekwoordenonderzoek doen. Aan de hand van deze resultaten kun je vervolgens de advertentieteksten en het budget vaststellen. Door long tail zoekwoorden (specifieke zoekwoorden) te selecteren voor je advertenties, verhoog je de kans dat een potentiële klant wordt omgezet in een betalende klant en verlaag je tegelijkertijd de kosten per klik. Een long tail zoekwoord is bijvoorbeeld ‘ergonomisch lederen bureaustoel’ in plaats van ‘bureaustoel’. Heeft een consument jouw webshop al eerder bezocht maar is deze niet overgegaan tot een daadwerkelijk aankoop? Door middel van remarketing, bijvoorbeeld met display banners, kun je deze bezoekers alsnog triggeren om tot een aankoop over te gaan.

Gratis bezoekers naar jouw webshop trekken (SEO)

Met SEO optimaliseer je jouw webshop zo goed mogelijk voor zoekmachines met als doel om op organische wijze zo hoog mogelijk te komen staat in deze zoekmachines. Hoe hoger jouw positie in Google, des te meer mensen de link naar jouw webshop zien. Sta je op pagina 1, dan is het logisch dat je veel meer kliks genereert dan wanneer je op pagina 3 staat. Als mensen op de eerste pagina al een webshop tegenkomen die het product aanbiedt dat ze zoeken, is de kans groot dat ze op die link zullen klikken. 

 

In tegenstelling tot SEA is SEO gratis. Als mensen op een organische link in de zoekresultaten klikken, hoef je hiervoor niet te betalen. SEO is echter wel een lange termijn investering. Het kost relatief veel tijd voordat je bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Hoelang dit kost, hangt onder andere af van jouw concurrentie. Op het zoekwoord ‘damesschoenen’ zal bijvoorbeeld meer concurrentie zijn dan op de zoekterm ‘lage witte dames sneaker’. Om goede SEO-resultaten te boeken en te behouden, zul je dit regelmatig moeten bijhouden en optimaliseren. Dit maakt SEO een continu proces. Maar hoe optimaliseer je jouw webshop voor zoekmachines?

Het belangrijkste is het aanpassen van jouw content. Kijk goed of de content op jouw webwinkel aansluit bij de zoekopdrachten die jouw doelgroep waarschijnlijk gebruikt in zoekmachines. Zorg er daarnaast voor dat je originele content schrijft. Gebruik bijvoorbeeld geen productomschrijvingen van fabrikanten, maar schrijf je eigen beschrijvingen. Je kunt dan nog beter de functies en voordelen van je producten verkopen én je kunt dan direct zoekwoorden die mensen op Google intypen in je teksten terug laten komen. Een win-win situatie dus. Door daarnaast ook blogs te schrijven met antwoorden op vragen die klanten kunnen stellen, kun je ervoor zorgen dat je ook zichtbaar bent aan het begin van het verkoopproces.

 

Kijk daarnaast ook naar het aantal links binnen de pagina’s van jouw webshop. Stel je schrijft een blog over wat aromatherapie is en de voordelen hiervan, link in de blog dan naar productpagina’s van verschillende aromatherapieën. Dit verbetert de SEO-positie, omdat Google ziet dat je een relevante blog hebt geschreven (Google waardeert goede content enorm hoog) die is gelinkt aan jouw producten. Kortom, de populariteit van de productpagina groeit door een stijging van het aantal links dat naar jouw pagina verwijst.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring