Social media en influencer marketing

CCV Shop summer course deel 3

Social media zijn in deze tijd onmisbaar. Iedereen heeft tegenwoordig wel een profiel op Facebook of Instagram en wanneer mensen geen profiel hebben zijn ze er wel bekend mee. Ook voor bedrijven is social media steeds belangrijker. Veel bedrijven zetten de platformen in als extra verkoopkanaal en plaatsen hierop marketinguitingen en advertenties. In dit deel van de summer course benoemen wij de drie grootste social media platformen voor consumentenproducten en leggen we je uit wat influencer marketing is en hoe je dit kunt inzetten voor jouw webshop.

Facebook

Facebook is een erg populair kanaal voor privégebruik. Echter gebruiken ook veel bedrijven dit platform als extra marketingkanaal. Ze delen onder andere hun nieuws en acties op Facebook. Je kan op een bedrijfspagina op Facebook veel relevante informatie plaatsen voor je bezoekers. Je kan ze reviews laten plaatsen, openingstijden toevoegen en een call-to-action button toevoegen aan je header om mensen direct actie te laten ondernemen en bijvoorbeeld door te laten klikken naar jouw webshop.

 

Daarnaast kun je als bedrijf producten aanbieden via Facebook Shops. Door deze in te zetten naast je webshop, creëer je een extra verkoopkanaal in de vorm van een digitale winkeletalage. Voorheen stond het beheren van een dergelijke Facebook Shop los van de webwinkel. Maar dankzij een unieke koppeling tussen CCV Shop en Facebook kun je eenvoudig jouw webshopproducten direct aanbieden op Facebook shops. Bepaal zelf welke producten je in de catalogus wilt tonen en profiteer van een automatische synchronisatie van webshopproducten, prijzen en voorraad.

Instagram

Een ander populair platform is Instagram. Er is een brede leeftijdsgroep actief op dit kanaal, van 15-jarigen tot 60-jarigen. Welke doelgroep je dus ook aanspreekt met jouw webshop, de kans is groot dat ze zich op Instagram bevinden. Met een bedrijfsprofiel op Instagram heb je de mogelijkheid om productfoto’s te linken aan je webshop zodat mensen via Instagram direct een aankoop kunnen doen. Verder is Instagram een goed kanaal om naamsbekendheid en bereik mee te creëren. Om indruk te maken op je volgers zijn goede captions, oftewel onderschriften, een must! Door het juiste onderschrift in combinatie met de beste hashtags ben je goed vindbaar en kun je mensen overtuigen om tot actie over te gaan.

 

Naast de reguliere berichten kun je ook Instagram Stories inzetten. Je kan in de Stories jouw reguliere berichten delen, maar je kunt er ook voor kiezen om hier juist andere content te plaatsen. Wist je dat als je meer dan 10.000 volgers hebt op jouw profiel je ook een link achter jouw Stories kan plaatsen zodat mensen direct kunnen doorklikken naar jouw webshop? Begin vandaag dus nog met het genereren van nieuwe volgers!

Pinterest

Pinterest is een platform dat steeds meer in opkomst is. Je kan op Pinterest je eigen bord en pins maken om inspiratie uit te halen en om anderen mee te inspireren. Wanneer je Pinterest als bedrijf wilt gebruiken is dit een perfect kanaal om heel visueel jouw producten weer te geven. Je kan zelf bepalen hoe jij je pins maakt en kunt dit mooi weergeven door verschillende afbeeldingen in een overzicht te plaatsen of juist veel afbeeldingen los te plaatsen. Via de pins kun je heel gemakkelijk doorlinken naar jouw webshop en er is ruimte om de belangrijkste producteigenschappen te noemen.

 

Pinterest is anders dan alle andere social media platformen, omdat gebruikers net zo gemotiveerd zijn om items voor zichzelf te bewaren als ze te laten dienen ter inspiratie voor anderen. Het platform heeft een uitzonderlijke verkoopkracht, vooral voor e-commerce. Om te slagen op Pinterest is het belangrijk dat je weet wie je wilt bereiken, dat je consistent blijft in je pins en boards, en dat je op de hoogte blijft van best practices en veranderingen die zich voordoen op het platform.

Influencer marketing

Steeds meer bedrijven zetten influencers in voor marketingdoeleinden. Dit wordt ook wel influencer marketing genoemd. Influencers zijn grotere, bekende Instagrammers of YouTubers die door hun posts en video’s invloed hebben op hun aanhang. Eigenlijk zijn influencers dus content producenten. Er is sprake van influencer marketing wanneer een influencer een foto, video of bijvoorbeeld een Instagram Story plaatst waarin hij een specifieke dienst of product promoot. Hiervoor krijgt de influencer dan betaald in de vorm van geld of producten, afhankelijk van de afspraken die er worden gemaakt.

 

Je hebt micro influencers en mega influencers. Meerdere bedrijven ervaren dat het winstgevender is om bijvoorbeeld vijf micro influencers in te zetten, in plaats van één groot bedrag neer te leggen voor een mega influencer. Wanneer je opzoek bent naar een influencer die je voor jouw webshop kunt inzetten kun je naast het aantal volgers ook naar de betrokkenheid kijken, dus hoeveel er op de berichten van een bepaald persoon gereageerd wordt. Micro influencers richten zich doorgaans op een kleinere markt en zijn daardoor vaak meer betrokken bij hun aanhang en de volgers ook meer met de persoon. Let op, het is belangrijk om te checken hoeveel volgers een influencer écht heeft. Sommige accounts kopen namelijk hun volgers. Dit kun je checken door goed te kijken naar de likes en comments.

Concreet aan de slag met influencer marketing

Hoe ga je hiermee aan de slag? Hier zijn een paar stappen die je kan volgen:

1.   Kies een product uit jouw assortiment dat je wilt laten promoten door een influencer.

2.   Doe onderzoek naar welke influencers binnen jouw branche vallen en jouw doelgroep aanspreken.

3.   Stel een plan op met wat je verwacht van de influencer en welke eisen je stelt aan de te maken content.

4.   Zoek contact met de influencer die bij jou merk en product past en stel je plan voor.

5.   Ga in gesprek en begin een hopelijk waardevolle samenwerking!

 

Succes!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring