Peter en Ruben over het geheim achter Moestuinland

CCV Shop summer course deel 4

Peter van de Breevaart en Ruben Hilberink, allebei 21 jaar, runnen sinds 2017 samen webshop Moestuinland.nl. De vrienden konden het in hun vrije tijd al jarenlang goed met elkaar vinden, en de volgende stap was dan ook om zakelijk samen op te trekken. Met een achtergrond in small business was het starten van een eigen bedrijf geen grote verrassing, maar de keuze voor de verkoop van moestuinzaden lag niet direct voor de hand. Hoe hebben Peter en Ruben het starten van een webshop ervaren? Wat doen ze om op te vallen tussen concurrenten? En wat kan jij van hen leren?

Online vindbaarheid & zelf content schrijven

“Iets dat we overduidelijk onderschat hadden is de online vindbaarheid”, aldus Ruben. “Ik dacht echt dat dat makkelijker ging zeg. In het begin heb je natuurlijk geen goede Google positie, en tja, dan vinden mensen je simpelweg niet. We hebben toen we net live waren met de webshop eventjes Google AdWords ingezet, maar dat was te prijzig in verhouding tot wat het opleverde. Inmiddels zetten we AdWords dan ook niet meer in, we hebben nu zelf een goede Google positie opgebouwd door publiciteit die we kregen in verschillende kranten en doordat we goede links hebben. Zoiets moet natuurlijk groeien, eigenlijk best logisch, maar het is toch iets waarop veel mensen zich verkijken denk ik.”

 

Peter: “Wat trouwens enorm bijdraagt aan onze online vindbaarheid is het feit dat we zelf bloggen en zelf onze productomschrijvingen schrijven. Veel concurrenten gebruiken de standaard productomschrijvingen van de leverancier, die nemen ze klakkeloos over. Wij hebben ons verdiept in SEO en schrijven bij alle zaden onze eigen productomschrijvingen."

"Google rankt jouw webshop daardoor hoger, en dat merken we goed. Bloggen werkt hetzelfde, door goede en unieke blogs te schrijven stijgt je Google positie. We proberen echt gerelateerd aan het jaargetijde te schrijven, bijvoorbeeld wat kun je zaaien in maart? Ook proberen we in te spelen op actualiteiten. Zo schreven we eind vorig jaar een blog over winterkruiden. Daar bleek niemand over te schrijven, maar het bleek wel een veelgebruikte Googleterm. Opeens stonden we dus uit het niets op één met de blog in Google. We hebben ook wel eens een gastblog geplaatst op een website van iemand die opereert in dezelfde branche. In de toekomst willen we dit zeker meer gaan doen, maar we hebben er nu de tijd nog niet voor.”

Service als USP

Peter: “Service is wel echt een USP van Moestuinland. Zo doen we bij iedere bestelling een handgeschreven briefje met tips die zijn afgestemd op wat de mensen hebben gekocht. Bij sommige zaden heb je bijvoorbeeld het tweede jaar pas oogst en niet al direct het eerste jaar. Dat soort dingen schrijven we dan op. We krijgen hier heel veel positieve reacties op, super leuk. Andere klanten lezen dit vervolgens weer in een review, wat hopelijk leidt tot meer aankopen. Dat het leidt tot herhaalaankopen blijkt ook wel, je merkt steeds vaker dat iemand meerdere bestellingen plaatst. Een klant heeft zelfs al vier keer besteld.”

De toegevoegde waarde van Instagram

Peter: “We hebben bewust geen bedrijfsprofiel gemaakt op Instagram. Dan probeert Instagram je te pushen om te gaan adverteren, terwijl alles nu helemaal vanzelf gaat. Ik las een blog over het opzetten van een Instagram account voor je bedrijf, met daarin dus de tip om geen bedrijfsprofiel te kiezen, en toen hebben we dat zo opgezet. We posten ook bewust heel gericht en niet commercieel. Al onze content gaat over onze eigen tuin, over wat we aan het doen zijn. Eigenlijk is het één groot kijkje achter de schermen. We willen het laagdrempelig houden en zien Instagram niet als saleskanaal.” Ruben: “Dat werkt ook niet voor ons denk ik trouwens. Ik had een keer een foto in Photoshop gemaakt met daarop een actie, drie plus één gratis. Als je dat plaatst ben je keiharde reclame aan het maken, maar op Instagram zat niemand hierop te wachten. Het moet leuk blijven dus dit was één keer nooit weer.”

 

“We hebben wel iemand met veel volgers binnen de moestuinwereld benaderd via Instagram”, aldus Peter. “Haar hebben we gevraagd om iets voor ons te promoten. Ze plaatste een post over onze shop en kreeg in ruil daarvoor gratis zaden. Dit heeft veel extra bestellingen opgeleverd en zorgt nog steeds voor nieuwe bestellingen. Super leuk! Een aantal maanden na de promotie plaatste ze een foto op Instagram van de muismeloenen die ze van ons had gekregen, toen nog zaadjes, waarop veel reacties kwamen. Wat is dit? Waar heb je dit vandaan? Dan tagt ze Moestuinland vervolgens en hebben wij er een klant bij. Dit werkt zoals je kunt begrijpen perfect voor ons.”

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring