Social media

CCV Shop summer course deel 4

Voor veel webshops dragen social media positief bij aan het creëren van een consistente stroom van verkeer en klanten. Ook het genereren van naamsbekendheid via social media is veelvoorkomend. Op social media platformen zoals Instagram, Facebook en Pinterest is vaak een groot publiek aanwezig dat jouw product en merk interessant vindt. Ongeacht de niche waarin je een webshop begint is het dan ook van toegevoegde waarde om actief te zijn op social media. Maar op welke kanalen ga jij je begeven met jouw webshop, en hoe zorg je voor geschikte posts?

Kies bewust jouw kanalen

Niet ieder social media platform is perfect geschikt voor jouw webshop. Dit hangt onder andere af van jouw doelgroep. Kijk dus goed op welke social media jouw doelgroep zich begeeft zodat je bewust voor die platformen kunt kiezen. Het is natuurlijk jammer van jouw tijd en energie om bijvoorbeeld posts voor Twitter voor te bereiden en te plaatsen, terwijl jouw doelgroep hierop niet actief is. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2020 zijn Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers qua gebruik. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is hierop nog actief. Bied je producten aan voor mensen ouder dan 35? Zij begeven zich juist vaker op Facebook.

 

Stel jezelf daarnaast ook de vraag wat het doel is van het plaatsen van jouw content op social media. Is jouw doel het genereren van meer verkeer naar jouw webshop? Wil je bekend staan als expert in jouw branche? Of wil je enkel en alleen voor meer naamsbekendheid zorgen?

Naast rekening houden met waarop jouw doelgroep actief is en nadenken over wat jouw doel is op social media, is het ook verstandig om rekening te houden met jouw productaanbod. Verkoop je items die er visueel aantrekkelijk uitzien, of is jouw merk gericht op een bepaalde levensstijl en komt dit overal in terug? Dan past een platform zoals Pinterest hier perfect bij. Wil je juist veel video’s opnemen en deze online aanbieden omdat de producten die je verkoopt daarom vragen? Dan kun je een eigen kanaal beginnen op YouTube waarop je deze video’s kunt publiceren.

De inhoud van jouw posts

Misschien herken je dit: je komt terecht op een social media pagina van een bedrijf en ziet dat het laatste bericht meer dan een jaar geleden is geplaatst. Waarschijnlijk vraag je jezelf dan af hoe betrouwbaar of actief dit bedrijf nog is. Dit geldt niet alleen voor jou, veel mensen gaan twijfelen wanneer een bedrijf opeens inactief is geworden op social media. Wanneer je start met social media is het is dan ook van groot belang om regelmatig iets te plaatsen. Maar wat plaats je dan?

 

De eerste stap is het maken van een zogenaamde social media contentkalender. Dit kun je eenvoudig in bijvoorbeeld Excel doen. In deze kalender geef je vervolgens per week aan over welke onderwerpen je op welk kanaal een bericht wilt plaatsen. Kies in de kalender voor thema’s die aansluiten op jouw productaanbod en doelgroep en probeer per thema een aantal berichten te verzinnen. Bied je op jouw webshop kleding of woonaccessoires aan? Dan is het een logische keuze om lifestyle-gerelateerde berichten op social media te plaatsen. Verkoop je juist literatuur? Plaats dan bijvoorbeeld nieuwtjes over literatuur, of achtergronden over schrijvers.

Pas op dat je niet puur informatieve berichten plaatst op social media, maar probeer een inspiratiebron en meerwaarde te zijn voor jouw volgers. Houd dus echt rekening met de belevingswereld van je volgers, en geef bijvoorbeeld tips en tricks waarmee ze concreet aan de slag kunnen. Wil je veel vertellen en past dit niet in één bericht? Probeer dan een aantrekkelijke alinea te schrijven die je als bericht op social media plaatst, en link door naar de blogpagina op jouw webshop waar lezers het hele bericht kunnen zien. Het voordeel hiervan is dat je mensen naar jouw webshop leidt, wat de kans vergroot dat mensen vanaf de blogpagina ook naar jouw productaanbod navigeren.

Beeldmateriaal is een must

Het plaatsen van berichten op social media zonder dat hierbij een afbeelding is toegevoegd is tegenwoordig not done. Zorg er dus altijd voor dat jouw berichten worden vergezeld door een foto of video. Eigen geschoten foto’s hebben de voorkeur omdat je jouw doelgroep dan voorziet van unieke content, maar als dit niet altijd lukt, kun je ook foto’s gebruiken die je op internet vindt en die rechtenvrij zijn. Plaats je een bericht over feiten en weetjes? Dan kan het ook leuk zijn om deze gegevens te verwerken in een mooie grafiek of andere visual. Wees creatief!

Wees persoonlijk

Op social media is het niet de bedoeling dat je keiharde verkoopberichten plaatst. Een tijdlijn die is gevuld met enkel berichten als: ‘koop nu deze hippe bank voor slechts X euro’ en ‘wist je al dat we nu ook ovalen eettafels aanbieden voor slechts X’ is te veel op directe verkoop gericht. Social media zijn sociale media waarop volgers gewend zijn aan persoonlijke updates, gezichten achter een bedrijf, en content die hen inspireert. Zorg dus dat jouw tijdlijn niet overeenkomt met een reclamefolder, maar zorg ervoor dat het persoonlijk blijft. Toon jouw volgers ook zien wie het gezicht of de gezichten achter jouw webshop zijn, en schrijf persoonlijke, aansprekende teksten. Zorg voor authenticiteit, wees creatief en geef de lezers een kijkje achter de schermen. Wanneer je dit soort persoonlijke posts afwisselt met berichten over de lancering van jouw nieuwe meubelcollectie, is de kans groot dat je op deze manier ook interactie creëert met je volgers, en dat ze gaan reageren op jouw berichten of deze zelfs delen.

Zet influencers in

Heb je de producten die je wilt gaan verkopen op voorraad en ben je bijna klaar voor de lancering van jouw webshop? Stuur een aantal weken voordat jouw shop live gaat eens een product naar een influencer. Een influencer hoeft absoluut geen enorm invloedrijke BN’er te zijn, maar kan ook een lokaal bekend persoon zijn of iemand die populair is in de branche waarin jij producten aanbiedt. Vraag deze persoon of hij of zij het product dat je opstuurt wil gebruiken als test en of diegene hiervan een mooie foto wil plaatsen op Instagram. Hierin kunnen ze jouw instagrampagina taggen waardoor kijkers direct weten waar ze het product kunnen kopen. Houd er wel rekening mee dat in ruil hiervoor vaak een vergoeding geldt.

 
Voorbeeld: een kledingmerk spreekt fashionbloggers aan die op hun eigen blogpagina of instagramkanaal ervaringen delen over diverse kleding. Als kleding webshop kun je een aantal t-shirts opsturen naar deze influencers waarover zij vervolgens kunnen posten.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring