Tips voor de betrouwbaarheid van jouw webshop

CCV Shop summer course deel 4

Vertrouwen is één van de belangrijkste factoren bij de conversie van een webshop. Als een klant jouw webshop onvoldoende vertrouwt, zal hij jouw shop snel verlaten en een andere webshop bezoeken. In dit deel van de summer course bespreken we enkele belangrijke manieren om de vertrouwensrelatie met jouw klanten te bevorderen tijdens alle fases van het shoptraject, zodat ze geen twijfel hebben over of het verstandig is om juist bij jou een aankoop te doen.

Al wanneer een klant voor het eerst op jouw webshop belandt, moet je laten zien dat je betrouwbaar bent. Niet iedereen doet zomaar een aankoop bij een webshop die ze niet kennen, dus de eerste kans die je krijgt om het vertrouwen van zo’n bezoeker te winnen kan het verschil maken tussen het bezoeken van jouw webshop en het daadwerkelijk doen van een aankoop.

 

Een aantrekkelijke homepage via waar klanten eenvoudig kunnen navigeren kan hier bijvoorbeeld bij helpen. Maar er zijn ook kleine dingen die je in jouw communicatie of op jouw webshop kunt vermelden om bezoekers te laten zien dat anderen een aankoop bij je hebben gedaan waarbij de ervaring positief was. Hier zijn een paar tips om direct vertrouwen te winnen:

De ontdekkingsfase

1. Laat cijfers zien

 

Laat zien hoeveel producten je al hebt verkocht in jouw shop of hoeveel klanten een aankoop hebben gedaan sinds jouw webshop bestaat. Wanneer bezoekers op een webshop lezen dat een X aantal klanten hun voor ging met het plaatsen van een bestelling, wordt het vertrouwen in jouw webshop geboost en weten bezoekers al snel dat je een betrouwbare webshop bent. Wanneer het lukt om deze cijfers aan te vullen met een aantal quotes van tevreden klanten werkt dit nóg beter omdat bezoekers hierdoor zien dat je daadwerkelijk echte klanten hebt en de aantallen niet verzint.

2. Uitgebreide contactinformatie

Wil je echt dat bezoekers je vertrouwen vanaf de eerste pagina van jouw webshop waarop ze terechtkomen? Zorg er dan voor dat contactinformatie een van de eerste dingen die zij zien. Probeer ervoor te zorgen dat je niet slechts via één kanaal, bijvoorbeeld de telefoon, bereikbaar bent, maar daarnaast bijvoorbeeld ook via social media of e-mail. Benoem alle manieren waarop kanten contact met je kunnen opnemen duidelijk op jouw webshop, zowel in de footer als op de contactpagina. Vergeet niet om ook de tijden te vermelden waarop je te bereiken bent indien je bijvoorbeeld niet fulltime jouw webshop runt, maar dit combineert met een andere baan. Op deze manier stel je jouw klanten nooit teleur. Zorg er daarnaast altijd voor dat je afspraken nakomt wanneer je belooft een klant op een later moment terug te bellen of te mailen, of communiceer anders duidelijk met de klant wanneer hij wél een reactie van je kan verwachten.

De zoekfase

Zodra een bezoeker heeft besloten om producten te gaan bekijken op jouw webshop, is dit jouw tweede kans om te laten zien dat jouw webshop betrouwbaar is. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om binnen no time vertrouwen te kweken tijdens het navigeren:

3. Wees consistent

Zorg ervoor dat de informatie die je toont op de homepage ook zichtbaar is op alle individuele productpagina’s. Denk naast contactinformatie ook aan logo’s van keurmerken, reviews, de optie tot het starten van een live chat etc. Gebruik daarnaast kwalitatieve foto’s van jouw producten en zorg voor consistentie. Kies bijvoorbeeld niet voor het ene product een witte achtergrond en voor het andere een zwarte.

4. Persoonlijke touch

Wanneer je bijvoorbeeld een blog plaatst of een over ons pagina toevoegt aan jouw webshop, geef je jouw webshop hiermee een persoonlijke touch. Dit menselijke aspect zorgt ervoor dat klanten weten dat ze jouw webshop kunnen vertrouwen. Vermijd daarnaast het gebruik van stockfoto’s. Het is veel beter om een echte foto van jezelf en jouw eventuele medewerkers te plaatsen zodat bezoekers zien wie het gezicht achter de webshop is en jouw persoonlijke verhaal kunnen lezen waarin je ze meeneemt in hoe je bijvoorbeeld op het idee bent gekomen om de webshop te beginnen.

5. Beleid

Zorg ervoor dat jouw verzend- en retourbeleid zichtbaar is en gemakkelijk is te vinden. Wanneer een bezoeker voordat hij een aankoop doet eerst het verzend- en retourbeleid wil bekijken, is het belangrijk dat hij deze makkelijk kan vinden en dat het beleid helder is.  Vermeld gedetailleerd hoe de verzending van een bestelling in z’n werk gaat: met welke verzendpartij doe je zaken? Hoe duur is het om een bestelling te laten verzenden en wat is de gemiddelde verzendtijd? Hetzelfde geldt voor het retourbeleid: als een bezoeker twijfelt of het product überhaupt voldoet aan zijn wensen, wil hij van tevoren waarschijnlijk weten hoe eenvoudig het is om het product te retourneren indien nodig. Beschrijf duidelijk hoe jouw retourproces is ingeregeld inclusief eventuele bijkomende kosten en de termijn waarbinnen een klant zijn geld terug kan verwachten.

De afrekenfase

Jouw bezoeker is inmiddels niet meer enkel een bezoeker, maar ook een potentiële koper. Tijdens het daadwerkelijke aankoopproces kan een klein obstakel de klant ervan weerhouden de aankoop af te maken. Hoe behoud je het reeds opgebouwde vertrouwen bij jouw klant in deze belangrijkste laatste fase?

8. Winkelwageninformatie

Geef jouw klant alle benodigde informatie in het winkelwagentje, zoals leveringsinformatie, het aantal producten dat de klant bestelt (om fouten te voorkomen) en contactinformatie. Zorg er ook voor dat je diverse betaalmethoden aanbiedt zodat de klant zelf zijn of haar favoriete betaalmethode kan kiezen in plaats van verplicht te moeten afrekenen met een betaalmethode die hij liever niet gebruikt.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring