Conversie optimalisatie

CCV Shop summer course deel 5

Misschien ben je net begonnen met het inrichten van jouw webshop, of droom je er enkel nog van om online ondernemer te worden. Het doel als webshopeigenaar is uiteindelijk natuurlijk om veel bezoekers op jouw webwinkel te krijgen die vervolgens een aankoop doen. Je wilt een zo hoog mogelijke conversie. Er zijn diverse manieren om de conversie op jouw webshop te verhogen en het is belangrijk dat je hiervoor al vanaf de start een goede basis hebt. In dit vijfde deel van de summer course gaan we in op manieren voor conversie optimalisatie, zodat je deze in de toekomst kunt toepassen op jouw webshop.

Goede productbeschrijvingen

Goede productbeschrijvingen vullen jouw productpagina's aan en zijn gericht op de verkoop aan echte mensen, in plaats van enkel te dienen als positieve bijdrage te leveren aan de ranking in zoekmachines. Wanneer je goede productbeschrijvingen op jouw webshop plaatst, voelt de bezoeker zich eerder aangesproken om het product te kopen. Het werkt dus conversie verhogend. Maar hoe pak je dit aan?

Focus op jouw ideale klant

De beste productbeschrijvingen richten zich direct en persoonlijk tot jouw doelgroep. Probeer vragen te stellen en te beantwoorden alsof je een gesprek met hen hebt. Kies de woorden die jouw ideale klanten gebruiken en praat in de ‘je-vorm’

Verleid met voordelen

Overweeg de voordelen van de producten die je verkoopt. Hoe zorgt een product ervoor dat jouw klanten zich bijvoorbeeld gelukkiger of gezonder voelen? Welk probleem lost jouw product op? In het kort: verkoop niet enkel een product, maar verkoop een ervaring.

Zorg dat de omschrijvingen makkelijk te scannen zijn

Wanneer jouw productbeschrijvingen er duidelijk en scanbaar uit zien, zijn ze eenvoudiger leesbaar en aantrekkelijker voor bezoekers. Enkele aandachtspunten:

• Gebruik koppen

• Gebruik opsommingstekens

• Zorg voor voldoende witruimte

• Vergroot indien nodig de lettergrootte voor de leesbaarheid

Apps inzetten

In de CCV Shop App Store vind je talloze apps waarmee je meer uit jouw webshop kunt halen. Van apps op het gebied van marketing en rapportage, tot reviews en vergelijkingssites. Welke apps kun je perfect inzetten om de conversie op jouw webshop te verhogen?  

 

E-mail apps: middels e-mail marketing kun je de verkoop stimuleren. Wanneer je een klantenbase opbouwt en hen benadert via mailingen, kun je op deze manier perfect nieuwe collecties of speciale acties communiceren, waardoor mensen worden getriggerd om een aankoop te doen.  

 

Verlaten Winkelwagen app: met deze app geef je klanten een tweede aankoopkans wanneer zij jouw webshop hebben verlaten zonder af te rekenen, maar wel met een gevulde winkelwagen. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 74% van alle gevulde winkelwagentjes verloren gaat. Van elke 100 potentiële klanten, zullen er dus 74 je webshop verlaten zonder te kopen. Door deze app in te zetten zal de klant na een korte tijd per e-mail herinnerd worden dat hij een item in zijn winkelwagen heeft waarna hij hopelijk terugkomt om de bestelling alsnog te voltooien.

Start gratis mijn eigen webshop

Het juiste checkoutproces

Wanneer een bezoeker een aankoop wil doen, is het fijn als het bestelproces makkelijk verloopt. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat maar liefst 28% van de consumenten het afrekenen afbreekt wanneer het betalingsproces te lang duurt of niet is wat hij ervan verwacht. Het optimaliseren van het checkout proces kan de conversie dus ten goede komen. Maar wanneer is welke checkout de betere oplossing?

De Multi Step Checkout

Bij de Multi Step Checkout bestaat het checkout proces uit verschillende pagina’s waarop de klant gegevens moet invullen. Bij iedere stap dient hij door te klikken om naar de volgende stap, en dus ook de volgende pagina, te gaan. Ideaal bij: specifieke productgroepen of diensten. Koopt iemand online een vliegticket? Dan is het logisch om een checkout proces te doorlopen dat meerdere stappen kent. Het kopen van een vliegticket is een weloverwogen aankoop waarbij de nodige informatie moet worden ingevuld (enkel handbagage of ook ruimbagage etc.) en waarbij het aankoopproces de nodige stappen en concentratie vergt.

One Page Checkout

Hierbij worden alle stappen van het bestelproces op één pagina onder elkaar getoond. Wanneer het eerste gedeelte is ingevuld, bijvoorbeeld adresgegevens, verschijnt het volgende venster automatisch, bijvoorbeeld Betaalgegevens. Op die manier hoeft de klant minder vaak door te klikken naar een volgende pagina, en kan de bestelling sneller worden geplaatst. Ideaal bij: de verkoop van relatief goedkope en kleine producten. Stel iemand koopt online een liedje via iTunes. De klant verwacht een snelle checkout omdat hij een relatief kleine en goedkope aankoop doet.

De One Step Checkout

Deze checkout verschilt met de One Page Checkout omdat de stappen van het bestelproces niet onder elkaar staan, maar naast elkaar. De klant ziet alle stappen in één oogopslag, en kan direct zien wat hij allemaal moet invullen. Ideaal voor: terugkerende klanten, klanten die al eerder een aankoop hebben gedaan in jouw shop. De klant is immers al bekend met jouw webshop, heeft vertrouwen in de shop en wil simpelweg zo snel mogelijk het product van zijn keuze afrekenen.

Afrekenen als gast

Een belangrijk onderdeel bij het afrekenen (ongeacht welke checkout optie je hebt gekozen) is om de bezoeker de optie ‘afrekenen als gast’ aan te bieden, in plaats van alleen de optie om af te rekenen wanneer je je registreert. Uiteraard kun je jouw klanten altijd aanmoedigen om zich te registreren. Een goede manier om dit te doen is om aan te geven dat bij de volgende aankoop het betalingsproces nog sneller zal gaan omdat de informatie opgeslagen zal worden in het account.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring