Terugkerende klanten

CCV Shop summer course deel 5

Het is goedkoper om bestaande klanten een nieuwe aankoop te laten doen dan om nieuwe klanten te vinden. Heb jij de laatste maanden tijd gestoken in manieren om ervoor te zorgen dat bestaande klanten jouw webshop opnieuw bezoeken om een bestelling te plaatsen? Als het antwoord hierop nee is: geen paniek! De zomerperiode is een perfecte tijd om hiermee aan de slag te gaan. Maar hoe kun je dit het beste aanpakken? We vertellen er in dit deel van de summer course hier meer over.

Klantwaardering

Het tonen van klantwaardering is een van de eenvoudigste manieren om de relatie met jouw klanten te verbeteren en om klantloyaliteit te creëren, wat tot herhaalaankopen kan leiden.

 

Bedank klanten als het kan zonder hier iets voor terug te verwachten. Vraag hen niet om een post over hun aankoop(ervaring) te delen op social media, en probeer klanten niet tegelijkertijd te overtuigen om nóg een aankoop te doen bij jouw webshop. Laat klanten juist zien dat je dankbaar bent voor het vertrouwen dat ze in je hebben, op een persoonlijke en directe manier. Een aantal ideeën:

 

1. Voeg een handgeschreven en gepersonaliseerd bedankbriefje bij een bestelling. Zo laat je zien dat er achter de schermen mensen zijn betrokken bij de bestelling van een klant.

2. Voeg een kleinigheidje toe zoals een kortingsbon die geldt op een volgende bestelling, of een klein cadeautje zoals een sleutelhanger.

3. Voeg een proefverpakking toe, niet enkel als bedankje, maar ook om de klant zo kennis te laten maken met een product dat hij (hopelijk) nog niet kent. Als de proefverpakking in de smaak valt, bestelt hij het product vervolgens wellicht bij jou.

E-mailmarketing

E-mailmarketing wordt voor verschillende doeleinden ingezet, maar veel e-mails hebben uiteindelijk als doel om de ontvanger te activeren om een aankoop te doen bij jouw webshop. Wil je e-mailmarketing effectief inzetten om klanten terug te laten keren naar jouw webshop, dan hebben we een aantal tips voor je:

 

1. Bepaal of jouw doelgroep eerder losjes benaderd dient te worden, met spreektaal, of juist formeler, en pas hier je toon en taalgebruik in de e-mails op aan.

2. Stuur zogenaamde ‘winback e-mails’, waarmee je iemand triggert die al langere tijd inactief is. Verstuur zo’n e-mail bijvoorbeeld naar ontvangers die jouw nieuwsbrieven al enkele keren niet hebben geopend. Verwerk in de e-mail een unieke kortingscode van bijvoorbeeld 5% of 10% die beperkt geldig is.

3. Stuur verjaardag mails. Wanneer je veel klantinformatie hebt, zoals de geboortedatum van een klant, is dit perfecte data om op in te spelen middels e-mailmarketing. Stuur verjaardagsmails naar jouw klanten op hun verjaardag, waarin ze standaard een X bedrag korting krijgen op jouw webshop.

4. Zorg er bij alle e-mails voor dat ze relevant zijn voor de ontvangers. Heeft een groep klanten voorheen een barbecue bij jouw webshop gekocht? Stuur ze dan een mailing over barbecue accessoires, en niet over nieuwe barbecues want die hebben ze immers al.

Content

Het creëren van content zoals blogs draagt niet alleen positief bij aan de zichtbaarheid van jouw shop, maar is ook de perfecte manier om verhalen te delen, contact te leggen met jouw klanten en vertrouwen en loyaliteit te creëren.

 

Blogs zijn ideaal om persoonlijke verhalen over jouw webshop te delen, zoals wat je heeft geïnspireerd om jouw webshop te starten, evenementen die je hebt bezocht en persoonlijke verhalen over jouw producten. Zo fungeert een blog als direct contact met jouw klanten om vertrouwen te wekken en voor klantloyaliteit te zorgen. Zie het als persoonlijke ‘touch’ waardoor je in de ogen van de klant dicht bij ze staat. Door met regelmaat te bloggen blijft jouw shop bovendien ‘top of mind’ bij jouw publiek. Ook al heeft iemand op dit moment geen product nodig, je wilt wel dat ze aan jouw shop denken wanneer ze wel op zoek zijn naar een product. Stel: je verkoopt kleding en een bezoeker ziet een blogpost over zomerse kinderkleding. Tegen de tijd dat deze persoon daadwerkelijk wil gaan shoppen voor zijn kinderen, denkt hij door de blogpost wellicht aan jouw shop en doet hij zijn aankopen daar. Kortom: door bloggen zijn klanten eerder geneigd zijn om terug te komen naar jouw shop voor herhaalaankopen.

Overtref verwachtingen

Een online winkelervaring die de klant wat extra’s biedt wordt niet snel vergeten. Wanneer je de verwachting van de klant overtreft is de kans groot dat hij een volgende keer aan jouw webshop denkt wanneer hij een bepaald product nodig heeft. Hoe pak je dat aan?

 

1. Wees proactief

De meeste bedrijven wachten totdat een klant een vraag stelt voordat ze hulp bieden. Val op door proactief te zijn. Vraag klanten of ze hulp nodig hebben bij het monteren van het product, vraag hoe hun ervaring is geweest of peil of de klant andere vragen of opmerkingen heeft.

 

2. Zorg voor een onvergetelijke unboxing ervaring

Gebruik je standaard bruine golfkartonverpakkingen? Kijk eens wat het kost om de verpakking te personaliseren in de kleuren van jouw webshop. Daarnaast zorgt het verpakken van jouw producten in zijdepapier vaak voor enthousiasme doordat je op die manier een nieuwe ervaring creëert wanneer iemand zijn of haar pakketje openmaakt. Speciaal bedrukt zijdepapier of gekleurd tissuepapier: kijk wat het beste bij jouw webshop en huisstijl past. Als je zijdepapier gebruikt, kan een merksticker het papier perfect aan elkaar verzegelen. Of probeer om in plaats van een bedrukte doos, de doos met stickers op te leuken voor als je niet te veel geld kwijt wilt zijn. 

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring