Achter de schermen bij Boomschors.nl

CCV Shop summer course deel 6

Joost Slagter runt sinds 2017 de webshop Boomschors.nl en verkoopt allerlei soorten schors, bloemen, planten en overige artikelen. Wat begon met het kopen van een domeinnaam is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle shop met klanttevredenheid hoog in het vaandel. Zonder groene vingers, maar wel met ondernemerschap in hart en nieren gaat Joost er iedere dag voor de volle honderd procent voor. Wat is de passie van Joost, hoe onderscheidt hij zijn webshop van die van concurrenten en welke tips heeft hij voor andere toekomstige webshopeigenaren?

Passie voor ondernemen

Joost: “Ik heb zelf geen groene vingers, maar ben wel ondernemer in de breedste zin van het woord. Ik heb al allerlei bedrijven gehad. Nu koop ik af en toe domeinnamen zoals onderhoud.nl en vraag.nl omdat ik dat zie als goede investering. Zo werd ik benaderd om boomschors.nl te kopen en toen vroeg ik me af, boomschors, wat is dat eigenlijk. Ik ken het natuurlijk wel, maar wie gebruikt het en waarvoor? In eerste instantie dacht ik toen, dit is niet mijn ding, ik ga er niet op in. Toen ik diezelfde avond thuis met een glas wijn achter mijn computer zat en boomschors.be intypte kwam ik op een prachtige website van onze zuiderburen terecht. Ik ben een kopje koffie gaan drinken bij ze en we hebben wat gekletst. In België bleek er een grote markt te zijn voor boomschors. Nog op de terugweg naar Nederland heb ik toen besloten om tóch boomschors.nl te kopen. Zo is het avontuur begonnen.”

Onderscheidend vermogen

Joost: “Ik zorg ervoor dat ik altijd bereikbaar ben. Zo is de telefoon altijd doorgeschakeld naar mijn mobiele telefoon. Mailtjes beantwoord ik snel en eventuele klachten los ik altijd snel op. Mijn doel is om er te allen tijde voor te zorgen dat de klant tevreden is. Het is wel eens voorgekomen dat een klant niet goed naar de foto’s op de webshop had gekeken en het product er in hun ogen dus compleet anders dan verwacht uitzag bij de levering. Dan doe ik niet moeilijk, desnoods haal ik de boomschors weer bij ze op. Ze hoeven pas te betalen als ze tevreden zijn.”

 

“Daarnaast lever ik ook in het weekend en in de avond, iets wat veel concurrenten niet doen, en bied ik betalen op rekening aan. Ik ben heel flexibel, mijn klanten kiezen mij uit en dat betekent dat ik alles voor ze doe. Ik zie het ook als een stukje kwaliteit. Boomschors is best een specifiek product dat je op allerlei manieren kan laten filteren en zeven, zodat het mooier of niet mooier wordt. Ik heb ervoor gekozen om voor de beste kwaliteit te gaan en enkel daarvoor. De klant merkt dan ook echt dat hij te maken heeft met een andere kwaliteit product dan in de bouwmarkt. Zo kan ik zelf ook écht achter het product staan. Door een stapje extra te doen maak je het verschil.”

Marketing

“Ik ben een groot voorstander van organisch gevonden worden, dat kost namelijk het minste”, aldus Joost. “Met de techniek van CCV Shop in combinatie met linkbuilding, het schrijven van blogs, het plaatsen van de juiste artikelomschrijvingen et cetera kan je onwijs goed organisch vindbaar worden. Zorg ervoor dat je relevant bent voor de zoeker en dus voor Google. Als jij een aanbieder bent moet jij zo goed mogelijk vertellen wat je doet, en dat matcht bij waar de zoeker naar opzoek is.”

 

“Stel je hebt zelf boomschors nodig en gaat meten hoeveel je nodig hebt. Je komt er achter dat er meerdere soorten bestaan en vraagt je af wat de eigenschappen zijn van deze soorten. Als jij als aanbieder goed en eerlijk antwoord geeft op dit soort vragen en de juiste woorden gebruikt, komen mensen uiteindelijk bij jou uit. Daardoor gebruik ik inmiddels bijna geen AdWords meer, maar ik verstuur bijvoorbeeld wel mailingen. Ook voeg ik aan iedere bestelling een handgeschreven bedankkaartje toe en een kortingskaartje voor bijvoorbeeld de buren. Als klanten een beoordeling invullen krijgen ze ook een kortingscode.”  

Geef nooit op

Joost: “Als het regent denk ik, de regen is goed voor de planten. Als het warm is denk ik, lekker zonnen en een bruin tintje krijgen. Kortom, ik ben een optimist en probeer alles altijd van de positieve kant te bekijken. Hierdoor heb ik minder moeite met tegenslagen dan mijn gemiddelde medemens denk ik. En natuurlijk kom je altijd tegenslagen tegen in zo’n proces en raak je wel eens gefrustreerd door leveranciers of klanten, maar het is maar net hoe je ermee om gaat. Je kunt je kwaad maken om alles, maar relativeringsvermogen is belangrijk. En nee het valt niet altijd mee, het is hard werken, altijd knokken, en altijd volledig er voor gaan. Als je het verschil wilt maken moet je niet opgeven. Ik zeg wel eens, als de rest het opgeeft begin ik net een beetje warm te draaien. De aanhouder wint, geef dus nooit op en ga door! Dat geldt eigenlijk voor alles in het leven.”

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring