Haal meer uit jouw e-mailcampagnes

CCV Shop summer course deel 6

E-mail marketing zet je in als middel om een bepaald doel te bereiken. Bijvoorbeeld het informeren van je klanten over nieuwe producten op jouw webshop, meer online omzet behalen of service bieden na een aankoop. Wanneer we het hebben over e-mail marketing, dan is de openratio hierbij belangrijk. Je wilt immers dat jouw nieuwsbrieven zo goed mogelijk worden geopend en gelezen. Hoe zorg je ervoor dat de openratio van jouw e-mailcampagnes omhoog gaat, of het nu gaat om reguliere mailingen, verlaten winkelwagen campagnes of het verzoek om een review? In dit deel van de summer course vertellen we meer over welke acties jij kunt ondernemen zodat jouw e-mails beter wordt geopend.

Wees relevant en persoonlijk

Jouw klantgroep wil graag mailingen ontvangen met voor hen interessante content. Ga het volgende maar eens bij jezelf na: je bestelt online regelmatig koffiebonen waarmee je thuis de heerlijkste koffie zet. Vervolgens ontvang je een mailing waarin de webshop filterkoffie aanbiedingen aanprijst. Dit kun je al in de onderwerpregel zien. Grote kans dat jouw eerste gedachten is: ‘Wat moet ik met filterkoffie?’, omdat je een bonenapparaat hebt en geen filterapparaat. Je opent de mail niet, maar verwijdert hem omdat dit voor jou geen relevante mail is. Een mail waarin koffiebonen acties werden aangeprezen was in dit geval wél relevant geweest. De webshop had beter hun mailinglijst kunnen opsplitsen in klanten die wel en geen filterkoffie hebben besteld in het verleden. Kortom, leer je klant kennen en zet klantkennis in als voordeel in jouw e-mailmarketing.

 

Ook het persoonlijk aanspreken van jouw klanten kan bijdragen aan de openratio van jouw mailingen. Spreek je jouw klanten aan met ‘Beste klant’, of met ‘Beste Piet’? Er vanuit gaande dat je over de voornaam van jouw klanten beschikt: probeer indien je dit nog niet doet, jouw klanten aan te spreken met hun voornaam zodat ze nóg meer het gevoel krijgen dat deze e-mail speciaal aan hen is gericht. In veel mailingtools kun je dit eenvoudig inregelen door een stukje code zoals ‘[firstname]’ achter ‘Beste’ te plakken, waardoor de mailingtool hier automatisch de voornaam invult die hoort bij het betreffende e-mailadres van de ontvanger.

Zorg voor een goede onderwerpregel

Het gebruiken van te veel spamgevoelige woorden, eurotekens, uitroeptekens en hoofdletters heeft een negatief effect op de aflevering van de e-mail. Let hier dus op. Maar waar kun je nog meer op letten bij de onderwerpregel van jouw e-mails om de openratio te verhogen? Onthoud dat een goede onderwerpregel altijd kort en krachtig is. De onderwerpregel wordt door mailprogramma’s namelijk na een bepaald aantal tekens afgekapt, waardoor de rest van de zin niet leesbaar is. Het is dan ook slim om de belangrijkste informatie vooraan in de zin te plaatsen en een maximale lengte van plusminus 40 tekens aan te houden. Vraag jezelf daarnaast bij iedere onderwerpregel die je schrijft af of de boodschap van de mailing door de onderwerpregel duidelijk is vóórdat de ontvanger de mail daadwerkelijk opent.

 

Nog een tip voor een hogere openratio: gebruik een emoji vooraan in de onderwerpregel en kijk of dat positief bijdraagt aan de openratio. Zorg ervoor dat de emoji die je gebruikt altijd past bij de onderwerpregel. Een ‘summer sale’ mailing met een emoji van een sneeuwpop is bijvoorbeeld niet logisch.

Experimenteer met de afzendernaam en het verzendmoment

We nemen weer de online koffiezaak als voorbeeld. Wanneer deze webshop een mail verstuurt vanuit hun bedrijfsnaam zie je in jouw inbox een nieuwe mail van ‘De Koffiezaak’. De webshop kan er echter ook voor kiezen om de afzender persoonlijker te maken en als afzender te kiezen voor ‘Stefan van De Koffiezaak’. Hoewel deze variant persoonlijker is, is hij ook een stuk langer dan de eerste variant, wat de kans vergroot op het wegvallen van een deel van de tekst. Ook moet je er rekening mee houden dat jouw klantgroep een bepaalde afzendernaam gewend is. Voor hen kan het vreemd zijn wanneer de naam opeens wijzigt, het kan onbetrouwbaar overkomen met als gevolg dat ontvangers de mail juist niet openen. Voer een dergelijke wijziging dus niet klakkeloos door, maar test eerst welk effect dit heeft.

 

En verstuur je jouw mailingen wel op het beste tijdstip? Hiermee kun je zelf makkelijk experimenteren. Verstuur eens een aantal mails op een ander tijdstip dan je dat normaal doet en kijk of dit effect heeft op de openratio. Het kan zijn dat de ochtend voor jou goed werkt, omdat jouw klanten dan tijdens hun ontbijt hun mailbox door scrollen, maar het kan ook zo zijn dat de avond juist het ideale verzendmoment is.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring