De gemiddelde orderwaarde in jouw webshop verhogen

CCV Shop summer course deel 6

Je bent een webshop gestart en de verkoop van jouw producten loopt. Het kan zijn dat je na verloop van tijd iets opvalt: het orderbedrag van bijna alle bestellingen die in jouw webshop worden geplaatst is steeds ongeveer gelijk. Om hogere orderwaardes te krijgen, kun je klanten aanmoedigen om meer producten of duurdere producten (of allebei) te kopen in jouw webshop. Hoe kun je dit realiseren? We gaan in op vijf verschillende manieren.

1. Toon productaanbevelingen

Af en toe zijn klanten zo gefocust op het kopen van één specifiek product, dat ze niet rondkijken in jouw webshop naar andere producten. Dit leidt tot winkelwagens die niet goed gevuld zijn, met als gevolg een lage gemiddelde bestelwaarden. Probeer productaanbevelingen toe te voegen aan jouw productpagina's om dit probleem aan te pakken. Door daarnaast populaire producten extra te laten opvallen op jouw webshop, of door producten te tonen die andere klanten hebben gekocht (en die een perfecte aanvulling zijn op wat er momenteel in de winkelwagen van de klant zit), kun je de gemiddelde bestelwaarde verhogen.

2. Cross-sell aanvullende producten

Net als bij de vorige strategie, heeft deze tip betrekking op het toevoegen van productsuggesties aan jouw productpagina. In dit geval kun je, in plaats van simpelweg andere producten aan te raden, producten kiezen die goed passen bij het product dat de klant in zijn winkelwagen heeft geplaatst, zoals accessoires of andere toevoegingen. Bijvoorbeeld een muis voor bij een laptop of batterijen voor bij een afstandsbediening.

 

Je kunt ook cross-sellen door een relatief willekeurig product als aanvullend product aan te bieden. Heb je mooie bedrukte waterflessen of bidons met het logo van jouw bedrijf? Dit product kun je te allen tijde als aanvullend product aanbieden. Met één muisklik kunnen klanten zo hun bestelwaarde verhogen.

3. Minimum orderbedrag instellen bij korting

Je kunt de gemiddelde orderwaarde ook verhogen door klanten ertoe aan te zetten een minimumbedrag uit te geven in jouw webshop. Dit kan een minimale bestelhoeveelheid zijn voor gratis verzending, of bijvoorbeeld het aanbieden van korting of een gratis geschenk. Geef bijvoorbeeld 15% korting op bestellingen van meer dan €75,- of een gratis t-shirt voor alle bestellingen van meer dan €100,-. Overweeg om een promotiebalk op jouw webshop te plaatsen om duidelijk te maken dat klanten gebruik kunnen maken van dit soort aanbiedingen.

4. Doe aan customer loyalty

Als je op jouw webshop producten verkoopt die consumenten vaker nodig hebben, zoals scheerapparaten of scheerschuim, kun je overwegen een loyaliteitsprogramma in te stellen. Het creëren van een klantloyaliteitsprogramma is een retentiestrategie die jou helpt om jouw relaties met klanten uit te bouwen, waardoor klanten uiteindelijk worden aangemoedigd om opnieuw een aankoop te doen in jouw shop. Loyaliteitsprogramma's kunnen ook helpen om de gemiddelde orderwaarde in jouw webshop te verhogen. Wanneer jouw klanten een prikkel krijgen om punten te verdienen met jouw loyaliteitsprogramma, kan de gemiddelde orderwaarde hierdoor aanzienlijk stijgen.

5. Productbundels

Als je wilt dat klanten meer artikelen kopen, kun je productbundels aanbieden die minder kosten dan wanneer dezelfde producten afzonderlijk worden gekocht.

 

Voorbeeld: een webshop bundelt bijvoorbeeld een fornuis met accessoires - de basisbenodigdheden om tijdens het kamperen een maaltijd te bereiden. Dit maakt het voor klanten eenvoudig en aantrekkelijk om alles wat ze nodig hebben in één keer te kopen. En als webshopeigenaar verkoop jij op deze manier meerdere producten in plaats van enkel het fornuis.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring